شروع دوره کارآموزی ۱۶ نفر قاضی در کرمان/راه اندازی دوره فقه و قضا در حوزه علمیه کرمان

جلسه افتتاحیه هفتمین دوره کارآموزی قضایی کرمان با حضور رئیس کل و معاونین قضائی دادگستری کل کرمان و ۱۶ نفر از کارآموزان این دوره برگزار شد‌.

حجت الاسلام حمیدی در نشست آئین افتتاحیه دوره هفتم کارآموزی قضائی استان کرمان ضمن تبریک دهه کرامت گفت: مصادف شدن شروع هفتمین دوره کارآموزی قضایی استان با دهه کرامت را به فال نیک می گیرم و امیدواریم کارآموزان قضائی این دوره را با موفقیت و تلاش فراوان شروع کنند و با آمادگی اخلاقی، علمی و ایمانی وارد دستگاه قضائی شوند.

وی با بیان این مطلب که تاکنون ۶ دوره کارآموزی قضائی در دادگستری استان کرمان به سرانجام رسیده است، افزود: تلاش ها و عملکرد مناسب معاونت منابع انسانی دادگستری استان کرمان منجر به  برگزاری موفقیت آمیز دوره های پیشین شده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان بیان داشت: در دادگستری استان کرمان تمام امکانات و ظرفیت لازم برای برگزاری دوره های کارآموزی قضائی وجود دارد و دادگستری هایی که دوره کارآموزی را در درون استان انجام داده اند، توانسته اند بخشی از کمبود نیروهای قضائی خود را جبران کنند. 

وی تصریح کرد: از آنجائی که سیاست های قوه قضائیه بر بومی گزینی قضات و کارمندان دادگستری می باشد، در جذب قاضی بهتر است بومی بودن و انگیزه خدمت وی در درون استان مدنظر قرار بگیرد.

 عالی ترین مقام قضائی استان با بیان اینکه ظرفیت کافی در بین دانشگاه ها و حوزه های علمیه استان موجود است، بیان کرد: به دنبال جذب قاضی از بین نخبگان استان هستیم و در سال های اخیر برخی از قضات از طریق جذب نخبگان به دوره کارآموزی قضایی ملحق شدند. 

حجت السلام  حمیدی ضمن اشاره به این مطلب که دادگستری استان کرمان از لحاظ تامین استاد برای تدریس دوره های کارآموزی قضائی تقریبا بی نیاز است، افزود: در دوره های کارآموزی، دروس علمی به وسیله قضات باتجربه دادگاه های تجدید نظر کرمان و اساتید دانشگاه و حوزه علمیه تدریس می می شود.

وی ادامه داد: از اول مهر دوره فقه و قضا در حوزه علمیه کرمان راه اندازی و دانش آموختگان این رشته تحصیلی تخصصی بعد از فارغ التحصیلی مشغول به قضاوت خواهند شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان  بیان داشت: امیدواریم بتوانیم با راه اندازی این دوره ها در حوزه علمیه کرمان، کمبود نیروی قضایی استان را رفع کنیم تا در نهایت خدمات بیشتر و بهتری به مردم ارائه شود.

وی تصریح کرد: منابع درسی مسائل حداقلی است و لازم است کلیه قضات از ابتدا تا پایان قضاوت دست از تحقیق و پژوهش برندارند و به علوم حقوقی و قضائی روز مسلط باشند.

 حجت الاسلام حمیدی با بیان این مطلب که دستگاه قضائی تفاوت ماهوی با دستگاه های خدمت رسان دیگر دارد، گفت: قضات و کارکنان اداری باید دقت کنند دستگاه عدلیه محل مراجعه مردم برای احقاق حق خود است و محل دادرسی و عدالت می باشد؛ بنابراین بایستی کارکنان در کنار مباحث علمی به موضوعات ایمانی و تقویت روحی و روانی خود دقت کنند و کار در دستگاه قضائی نیاز به آمادگی ذهنی بسیار دارد.

محمدباقر اسلامی، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان نیز در ابتدای این نشست گفت: تاکنون ۶ دوره کارآموزی را با موفقیت پشت سر گذاشتیم که از بین کارآموزان تعدادی از قضات در استان کرمان و تعدادی در استان های مجاور مشغول شدند.

وی بیان داشت: این دوره کارآموزی از امروز با ۱۶ نفر شروع می شود و ممکن است تعدادی اضافه شود که احتمالا تعداد کارآموزان به ۲۰ نفر برسد. 

اسلامی افزود: برای اولین بار در این دوره های کارآموزی تمامی ۱۶ نفر قاضی بومی هستند که از این تعداد، ۸ نفر به صورت اختصاصی، ۷ نفر جذب عمومی و یک نفر از طریق سهمیه مناطق محروم جذب شده اند.

وی ادامه داد: برای این دوره کارآموزی قضائی ۴۰۰ ساعت کارآموزی درنظر گرفته شده است و طبق برنامه بهمن ماه کارآموزی تمام می شود و این افراد از ابتدای سال بعد شروع به کار قضات جدید رقم می خورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار