۱۲۹ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد کشور شد

مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: بنابر آمار سال گذشته ۱۲۹ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد کشور شد که رقمی بالغ بر ۷۷۱ میلیون دلار صرف واردات آن شد.

افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع میزان واردات گوشت قرمز، سرانه مصرف، تولید گوشت داخل و راهکارهای تنظیم بازار پرداخت.

جمعیت کنونی دام سبک کشور چقدر است؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار جمعیت دام سبک کشور ۷۱ میلیون راس است که از این رقم ۴۰ میلیون راس گله‌های مولد بالای یکسال و ۳۰ میلیون راس بین ۶ ماه تا یکسال است که همواره این قابلیت را دارد که وارد گله‌های مولد یا گله‌های پروار شوند.

دامداران بر مبنای شرایط بازار می‌توانند با ۳۰ میلیون راس دام سبک در بازه زمانی ۶ ماه تا یکسال در کنار دام سنگین بازار را مدیریت کنند.

میزان واردات گوشت در سال گذشته چقدر بوده و آیا در مقایسه با سال ۱۴۰۱ تفاوتی داشته است؟

صدردادرس: در سال ۱۴۰۱ مجموع واردات گوشت گرم و منجمد ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن بود، ضمن آنکه واردات دام زنده هم نداشتیم. اما در سال گذشته ۱۲۹ هزارتن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد کشور شد که رقمی معادل ۷۷۱ میلیون دلار معادل ۲۱ همت صرف واردات شده است.

در سال ۱۴۰۱ در کشتارگاه‌های رسمی کشور ۵۹۷ هزار و ۷۰۰ تن دام کشتار شد که در سال گذشته به ۴۷۲ هزار و ۱۰۰ تن رسیده که ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن آن مربوط به کشتار دام وارداتی بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار متوسط قیمت هرکیلو گوشت گوسفندی در اسفند ۱۴۰۱ معادل ۳۵۷ هزارتومان و در اسفند گذشته ۵۵۱ هزارتومان بوده است. همچنین در اسفند ۱۴۰۱ متوسط قیمت هرکیلو گوشت گوساله ۳۱۶ هزارتومان و سال گذشته ۵۳۰ هزارتومان بوده است.

با وجود افزایش حجم واردات سرانه مصرف گوشت قرمز در سال گذشته چگونه بوده است؟

صدردادرس: بنابر آمار در سال ۱۴۰۱ سرانه مصرف گوشت قرمز به ازای هر نفر ۷ کیلو و ۶۰۰ گرم بود که در سال گذشته به رغم افزایش ۳ برابری حجم واردات، سرانه مصرف کاهش و قیمت‌ها رشد داشته است. این در حالی است که مسئولان علت افزایش حجم واردات را تنظیم بازار گوشت مطرح می‌کنند. اما آنچه مسلم است تنظیم بازار باید در سطح کشور انجام شود، درغیراین صورت در  فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار چندکلانشهر مشکلی را حل نمی‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که واردات در سال گذشته نه تنها آثار مثبتی نداشته است، بلکه آثار منفی آن کاملا مشهود است که بدین ترتیب جای این سوال مطرح است که وقتی واردات نتیجه‌ای جز خروج ۷۷ میلیون دلار ارز از کشور نداشته است، اصرار مسئولان بر افزایش حجم واردات تا پایان سال چیست؟

آیا پتانسیل خودکفایی گوشت قرمز در داخل وجود دارد؟

صدردادرس: در حال حاضر اظهار نظر راجع به خودکفایی جایگاهی ندارد، خودکفایی زمانی باید مطرح شود که شرایط بازار مساعد باشد. در شرایطی که مسئولان از ابتدای سال بر افزایش حجم واردات تاکید می کنند، تولیدکننده با چه انگیزه ای می تواند به تولید ادامه دهد، درحالیکه آینده روشنی پیش رو ندارد.

در سال جهش تولید با مشارکت مردم، افزایش حجم واردات در راستای تنظیم بازار مصداق بارز مشارکت مردم با کشورهای واردکننده است، از این رو مسئولان وزارت جهاد در راستای تحقق شعار سال نباید این سیاست ها را اتخاذ کنند.

زایش های بهار را چگونه ارزیابی می کنید؟

صدردادرس: با توجه به شرایط مساعد جوی، وضعیت زایش‌های بهار مناسب است. هم اکنون ۳۰ میلیون راس دام سبک زیر یکسال در کشور وجود دارد که پتانسیل بسیار خوبی برای تولید محسوب می‌شود که اتخاذ سیاست‌های مناسب مسئولان و اعمال مدیریت صحیح  راهکار مناسبی برای تنظیم بازار گوشت محسوب می‌شود.

راهکار اساسی تنظیم بازار گوشت قرمز چیست؟ آیا صادرات دام بدلیل جمعیت مازاد راهکار مناسبی برای تنظیم بازار محسوب می شود؟

صدردادرس: براساس ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری، دولت موظف به خرید حمایتی دام با نرخ تمام شده منطقی و عرضه گوشت با نرخ واقعی به دست مصرف کننده نهایی است؛ لذا مسئولان به جای تخصیص ۲۱ همت به واردات باید این میزان را صرف خرید تولید داخل کنند و سپس با قیمت مدنظر اقدام به توزیع گوشت در بازار کنند.

هم اکنون ۷۶ میلیون نفر از آحاد جامعه یارانه بگیر هستند که توزیع گوشت تولید داخل از طریق کالابرگ راه حل دیگر برای تنظیم بازار محسوب می‌شود.  

گرچه صادرات دام سبک می‌تواند به تنظیم بازار و ایجاد رونق تولید داخل کمک کند، اما تبعاتی دارد که باید مسئولان به فکر حل و فصل آن باشند. اگر اراده‌ای باشد که از دامدار در فصل تولید حمایت شود، از همین الان باید تصمیماتی در این حوزه اتخاذ شود. هرچند تاکنون معاونت امور بازرگانی وزارت جهاد برای تحقق شعار سال برنامه خود را اعلام نکرده است.

آیا افزایش بارش و شرایط مساعد مرتع در کاهش قیمت تمام شده تولید و نرخ دام زنده در بازار اثری دارد؟

صدردادرس: همه ساله ۵ تا ۶ ماه از سال در خصوص تامین نهاده دامی وابسته به مرتع و مابقی نهاده و علوفه دستی هستیم که بی تردید شرایط مساعد بارش در رشد علوفه و مرتع اثرگذار است، اما باید توجه داشت که قیمت تمام شده عدد مشخصی است و این طور نیست که با افزایش علوفه مرتع، قیمت دام زنده به یکباره ۱۵۰ هزارتومان شود. اما بی تردید در تعدیل قیمت اثرگذار است.

گفتنی است که قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
گوشتای هورمونی و بی مزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه در طی سال 1400تا 1401 به دلیل خشکسالی و عدم حمایت از پرورش دهندگان دام سبک مخصوصا روستایی و عشایری به توجه به خذف دام مولد در طی همین سال ها 70%از دامهای ماده اهم از بالغ و نابالغ کشتار شد و جالب اینکه با آن همه کشتار دام باز طبق آمار در این نوشته واردات گوشت هم داشته ایم و باعث کاهش قیمت دام زنده شده بود در همین سال ها قیمت دام زنده 60 هزار تومان و دام مولرد هر راس از 1 تا2 میلیون تومان فروخته می شد .با همه این تفاسیر هر کاری هم که انجام بدهید اهم از واردات گوشت و دام زنده باز هم تراز دام کشور و مصرف گوشت به سال های قبل از 1400 بر نمی گردد.قیمت در طی دو تا 4 سال آینده رو به افزایش و فرات راز نرخ تورم می باشد .چون دام مولدی جهت زایش وجود ندارد.
آخرین اخبار