دیمزار‌های رها شده در لرستان با یکپارچه‌سازی جان گرفتند

با اجرای طرح یکپارچه‌سازی اراضی، دیمزار‌های بی‌رمق شهرستان رومشکان استان لرستان که زمانی به علت خشکسالی‌های پی درپی رها شده بودند، حالا جان تازه گرفته‌اند و حمایت‌های بیشتر دولت را می‌طلبند.

 اجرای طرح یکپارچه‌سازی در سطح ۳۱۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در بخش سوری رماوند شهرستان رومشکان و کشت گونه‌های گندم با قامتی بلند که تا دوردست‌ها، چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد، حالا امید کشاورزان و مسوولان برای افزایش تولید در این منطقه را با حمایت دولت، دوچندان کرده است.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان رومشکان با این موفقیت خیره کننده، دل در گرو افزایش یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی این منطقه دارد و خواستار حمایت مالی دولت برای احداث ایستگاه‌های جدید پمپاژ آب برای آبیاری اراضی بیشتری است.
دیمزار‌هایی که حالا با اجرای یکپارچه‌سازی اراضی و احداث سه ایستگاه پمپاژ آب به کشتزار‌های آبی تبدیل شده‌اند، برای رونق و وسعت بیشتر به ایستگاه‌های پمپاژ آب بیشتری نیاز دارند و این در حالی است که سیستم آبیاری تحت فشار هم برای صرفه‌جویی در مصرف آب در این اراضی اجرا می‌شود.
اکبر بازوند می‌گوید: ۹۰ درصد اراضی در حومه شهرستان رومشکان دیم است و اکنون در سه نقطه، یکپارچه‌سازی انجام شده و زمین‌های این مناطق که به دلیل خشکسالی رها و بایر شده بودند، دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند.
وی می‌افزاید: با اجرای طرح یکپارچه‌سازی به همت امور اراضی استان لرستان، این اراضی ساماندهی شده و کشاورزان خوشحالند که به درآمدزایی رسیده‌اند.
بازوند ادامه می‌دهد: سه نقطه دیگر به مساحت ۸۵۰ هکتار در این منطقه داریم که برای رونق کشت و کار نیاز به احداث ایستگاه پمپاژ آب با مشارکت دولت و کشاورزان دارد.
اما پرسش دیگر آن است که اجرای الگوی کشت تا چه اندازه در این کشتزار‌های سرسبز و طلایی پی‌گیری می‌شود؟
مسوول امور اراضی شهرستان رومشکان به خبرنگار ما می‌گوید: در این ۳۱۰ هکتار، الگوی کشت رعایت می‌شود.
نورالدین اعتمادی می‌افزاید: محصولاتی مانند کلزا، کاملینا و سیب‌زمینی در تناوب با گندم در این اراضی کشت خواهند شد.
وی درباره هزینه‌های یکپارچه‌سازی نیز اظهار می‌دارد: عملیات یکپارچه‌سازی بدون دریافت ریالی از کشاورزان این منطقه انجام شده و فقط برای احداث سه ایستگاه پمپاژ آب، کشاورزان سهم ۱۵ درصدی را از کل مبلغ ۱۱.۵ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.
کشاورزان چه می‌گویند؟
علی سوری یکی از کشاورزان رومشکان است. منطقه‌ای که در تاریخ عمر خود، شکست رومیان را با دلاورمردانش رقم زده و از این رو، رومشکان نام گرفته است.
سوری ۳۵ ساله که کشاورزی می‌کند. او در این منطقه بیش از ۲۰ هکتار زمین دارد و ۱۵۰ هکتار را هم برای کشت گندم اجاره کرده است.
وی که از کشت و کار در این اراضی یکپارچه شده، راضی است، برای اجاره هر هکتار سالانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌کند. سوری می‌گوید: هزینه‌های تولید زیاد است و تراکتور، کود و کارگر نیاز دارد.
وی بیشتر هزینه‌ها را بابت اجاره زمین و دستمزد کارگر پرداخت می‌کند. آن‌طور که می‌گوید ماهیانه ۲۵ میلیون تومان برای هر کارگر.
تقاضای این کشاورز پرتلاش این است که کود به موقع و به میزان کافی به دستش برسد و اجاره بهای آب را از او نگیرند.
سوری امسال با سیلاب دست به گریبان بوده و سیلاب به بخشی از زمین‌هایش خسارت وارد کرده است.
وی می‌خواهد صندوق بیمه کشاورزی هرچه زودتر خسارت سیل را بررسی و پول خسارت را بپردازد.

برچسب ها: دیمزارها ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.