پیش بینی برداشت ۳۵۷ تن گل‌تر از گلزار‌های خراسان شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلستان‌های مناطق گرم این خطه آغازشده و پیش بینی می‌شود که امسال ۳۸۷ تن گل‌تر برداشت شود.

صفدر صفدری گفت : برداشت گل محمدی از سطح گلزار‌های استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و بخش‌هایی از بجنورد آغاز شده است.

صفدر گفت :  در مجموع سطح گلزار‌های آبی گل محمدی بارور ۲۸۹ هکتار و بارور دیم ۸۳ هکتار، گلزار‌های آبی غیربارو ۴۸ هکتار و دیم غیر بارور ۴۱ هکتار است.

ایجاد بازارچه گل محمدی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد بازارچه گل محمدی در استان تاکید کرد و گفت: بازارچه گل محمدی و محصولات فراوری شده در استان ایجاد خواهد شد و کشاورزان به طور مستقیم محصول خود را به فروش خواهند رساند.

او گفت : سالانه در این استان ۶۲۱ هزار لیتر گلاب، ۲۲ لیتر اسانس گل محمدی، ۲۹ هزار کیلوگرم گلبرگ خشک و ۱۲ هزار کیلوگرم غنچه خشک تولید و روانه بازار می‌شود.

صفدری گفت : بخشی از محصولات باغداران این استان نیز به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی به صورت خام به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

او گفت : در راستای حمایت از کشاورزان نهال‌های گل محمدی بین کشاورزان برای ساخت گلستان‌های جدید توزیع می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: توسعه گل محمدی به حفظ خاک در زمین‌های شیب دار و افزایش درآمد پایدار کشاورزان کمک می‌کند.

  گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر ایران است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها دارد و اکنون ۲ مرکز فرآوری گل محمدی در شهرستان‌های جاجرم و فاروج فعال است که پاسخگوی نیاز استان نیست.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر در این استان است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می‌دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

برچسب ها: گل محمدی ، گلزا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.