مرمت دالان و ساباط خانه تاریخی جعفرزاده سبزوار آغاز شد

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: عملیات مرمت و استحکام‌بخشی دالان و ساباط ورودی خانه تاریخی جعفرزاده این شهر آغاز شده است.

حسنعلی حبیب‌پور گفت: ساباط ورودی به این خانه تاریخی که هم اینک مجموعه اداری میراث فرهنگی و هم پایگاه تاریخی شهر سبزوار در آن قرار دارد، وضعیت خطرناک و ناهنجاری داشت که مورد اعتراض ارباب رجوع و همسایگانی که از این دالان رفت و آمد می کردند، واقع شده بود.

وی افزود: وجود باغچه ها و فضای سبز فراوان پیرامون این دالان و نیز پایین بودن سطح آن نسبت به حیاط های پیرامون، سبب بروز رطوبت فراوانی در دیوارهای دالان و از بین رفتن مصالح دیوارها شده بود.

حبیب پور گفت: با پیگیری های فراوان از طریق اداره کل میراث فرهنگی استان از ابتدای این ماه مرمت دیوارهای کف و سقف دالان به روش صندوقه کردن دیوارها و اجرای دیوار کاذب با فاصله از دیوار خشتی اصلی آغاز شده تا هم داغ رطوبت و اضمحلال اندود و مصالح در بدنه از بین برود و هم دیوارهای خشتی و اصلی بنا تنفس و تبخیر رطوبت را داشته باشند.

وی افزود: بدین ترتیب هم رطوبت ناشی از بارندگی و آبیاری باغچه ها به دیوارهای کاذب که در دید ارباب رجوع هستند و چهره و منظر زشت و ناپسند دیوارها از بین می رود و هم شالوده اصلی اثر امکان تنفس و تبخیر رطوبت را خواهد داشت.

سبزوار از شهرهای تاریخی و فرهنگی در غرب استان خراسان رضوی است که با بیش از ۹۰۰ اثر، ۶ موزه، جاذبه‌های طبیعی کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید ۱۵ نوع صنایع دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.

مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آرامگاه های حکیم حاج ملاهادی سبزواری و ملاحسین واعظ کاشفی، مناره تاریخی خسروگرد و مصلای تاریخی بخشی از مکان های دیدنی سبزوار هستند.

سبزوار در فاصله ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب ها: مرمت ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.