۵۹ شیء تاریخی توسط یک خانواده ملایری به میراث‌فرهنگی اهدا شد

مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در راستای حفظ آثار تاریخی به جا مانده از نیاکان، یک خانواده ملایری ۵۹ شیء تاریخی را به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان اهدا کرد.

محسن معصوم‌علیزاده افزود: اهدا آثار تاریخی یکی از راه‌های حفظ اشیا و اموال فرهنگی وغنی‌سازی موزه‌ها به لحاظ داشته‌های فرهنگی و آثار است.

وی با بیان اینکه آثار باستانی، دفینه‌‍‌ها و گنجینه‌های مادی و معنوی هر ملت و میراث‌‍‌فرهنگی آنها محسوب می‌شود، افزود: اشیاء و آثار باستانی بیان کننده پیشینه تاریخی و تمدن هر کشور و سرزمین است و قدمت تاریخی این اشیاء خود سبب ارزشمند بودن آنان و اعتبار تاریخی ملت‌ها می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با تاکید بر اینکه برای نگهداری و مراقبت از این هویت‌های تاریخی، باید همه احساس مسئولیت و وظیفه کنند، ادامه داد: در هر خانه‌ای کتابی، نوشته‌ای، فرشی، گلدانی، تابلو و میراثی از پدران و مادران و گذشتگان وجود دارد که با حساسیت خاصی نگهداری می‌شود و برای اعضای آن خانه از ارزش و اعتبار ویژه‌ای برخوردار است، چراکه نشان‌دهنده هویت فرهنگی، میراث خانوادگی و ارزش‌های یک خاندان است.

معصوم‌علیزاده بیان کرد: حفظ آثار تاریخی و فرهنگی در یک منطقه نیز همین جایگاه را در بین اعضای یک جامعه دارد و نشان‌دهنده هویت و تمدن یک ملت است، به ویژه ملتی همانند ایران که تمدنی بسیار قدیمی و درخشان دارد و در زمانی که بسیاری از جوامع غربی و شرقی هنوز به وجود نیامده بودند، ایران از تمدن غنی و پیشرفته برخوردار بود.

وی این اشیاء و آثار تاریخی و فرهنگی را مانند اجداد دانست و گفت: این آثار، چون حاصل هنر و نبوغ پیشینیان ما هستند، باید در حفاظت و حراست از این میراث نهایت دقت و کوشش را به عمل آوریم و چه خوب است که برای حفظ و ماندگاری بهتر در آثار تاریخی در اختیار موزه‌ها و مخازن امن قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی؛ گردشگری و صنایع دستی استان همدان افزود: با توجه به رویه موجود در قوانین و ضوابط موزه‌های دنیا مبنی بر اینکه اگر فرد و یا سازمانی آثار تاریخی خود را به مرجع و منبع اصلی بازگرداند، آثار اهدایی به نام آنان در تاریخ کشور متبوع ثبت خواهد شد و بر همین اساس اشیای مذکور به نام خانواده محبی ثبت خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ملایر نیز در تشریح اهداء این اشیاء قیمتی گفت: این اشیاء توسط «مسعود محبی» از ایرانیان ساکن آمریکا و بعد از فوت پدرشان به موزه لطفعلیان ملایر اهدا شد که شامل ۵۹ شی‌ء تاریخی با قدمت‌های مختلف است.

«ابراهیم جلیلی» افزود: این اشیا مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، دوران تاریخی اسلامی و معاصر شامل پیه سوز، پیکرک‌های کوچک، انگشتر، باروت دان، ابریق و ظروف مختلف کاربردی است که پس از کارشناسی به منظور طی فرآیند‌های قانونی تحویل امین اموال استان شد.

وی با اشاره به اینکه اصالت و هویت بیش از نیمی از این مجموعه به صورت قطعی و متقن تأیید شده است، بیان کرد: تعیین اصالت تعدادی دیگر از این آثار به پژوهش و مطالعات دقیق‌تری نیاز دارد.

 تاکنون بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان ملایر شناسایی شده که بیش از ۲۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار