کنعانی مطرح کرد؛

مشارکت بیش از ۲۴ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران

سخنگوی وزارت خارجه از مشارکت بیش از ۲۴ کشور در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) خبر داد.

ناصر کنعانی در ابتدای نشست خبری خود که در محل نمایشگاه ششمین توامندی‌های صادراتی ایران برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره منادی پیوند‌های کشور‌های منطقه در حوزه خلیج فارس بوده و معتقد است که کشور‌های منطقه با همکاری مشترک می‌توانند امنیت منطقه را در جهت توسعه پایدار برای کل منطقه رقم بزنند. 

وی با اشاره به رور معلم گفت: یاد شهید گرانقدر مطهری را گرامی می‌داریم و به روح بلند ایشان سلام می‌فرستیم و به تمام فرهنگیان عزیر این روز را صمیمانه تهنیت عرض می‌کنیم. 

کنعانی گفت: برگزاری این نمایشگاه با حضور گسترده تجار و با مشارکت بسیاری از مقامات دولت‌های دور و نزدیک نشان از این دارد که جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای ایجاد صلح و هم افزایی دارد و به تقویت مناسبات با همه دولت‌ها و کشور‌ها اهتمام ویژه دارد و به همین دلیل این نمایشگاه بزرگ را با ابعاد مختلف در نظر دارد. 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره جزییات استقبال از نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی کشورمان بیان کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با همکاری مشترک وزارت خارجه، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت از هفت ماه قبل آغاز شده است و اولین اقدام برای برگزاری این نمایشگاه از مهرماه شروع شد و برای آن فراخوان داده شد، نمایشگاهی باشکوه برای علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه‌های تجاری از ۸ اردیبهشت کلید خورده است و با مشارکت بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف ادامه دارد که مشارکت دو هزار تاجر از کشور‌های مختلف جهان را شاهد هستیم. نمایندگان تجاری بیش از صد کشور حضور دارند و با نگاه ویژه‌ای از ۷ گروه کالایی دسته بندی شده‌اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برترین نیرو‌های خود را فدای امنیت منطقه کرده است

این دیپلمات کشورمان افزود: برگزاری این نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی علاقه‌مندان دیگر کشور‌ها با تولیدات ایرانی است. در سه روز گذشته شاهد برگزاری نشست‌های دوجانبه بسیار خوبی بین تجار شرکت کننده با تولیدکنندگان ایرانی بودیم و انتظار این است که میزان قرارداد‌هایی که در نمایشگاه تجاری بین شرکت کنندگان خارجی و تولیدکنندگان داخلی برگزار خواهد شد بیش از حجم قرارداد امضا شده در نمایشگاه قبلی باشد. برگزاری این نمایشگاه توفیق بزرگی در کارنامه دولت است. 

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشجویان آمریکا بیان کرد: این نشان از بیداری جامعه جهانی و افکار عمومی نسبت به نسل کشی توسط رژیم جنایتکار صهیونیستی است، افکار عمومی و آزاد اندیشان جهان بیش از این تداوم این جنایت را تحمل نخواهند کرد و نمی‌توان با اقدامات پلیسی صدای این معترضان را بست، روشن است که وزارت خارجه برخورد خشن و نظامی با فضای دانشگاهی و مطالبات دانشگاهی را هرگز نمی‌پذیرد و لازم است جامعه جهانی به آن توجه کنند، آمریکا با ارائه مجوز به پلیس برای سرکوب دانشگاهی عملا اصول دموکراسی را نادیده گرفته و معیار‌های دوگانه‌ای در پیش گرفته است که باید به سرعت متوقف شود و اجازه دهند دانشجویان در فضای آزاد دانشجویی به اظهار نظر بپردازند. این برخورد‌ها خاموش کننده افکار عمومی جهان در اقصی نقاط جهان نخواهد بود و دنیا باید به این مطالبات توجه کند و حمایت از نسل کشی رژیم صهیونیستی را خاتمه دهد. 

وی درباره تعاملات اقتصادی با عربستان بیان کرد: مناسبات ایران و عربستان در مسیر درست خود پیش میرود، تعاملات در میان دو سطح سیاسی دو کشور ادامه دارد و حضور هیات اقتصادی عربستان سعودی در نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران نشان میدهد نگاه عربستان همسو با ایران در زمینه مسائل اقتصادی است، موضوعات اقتصادی را همواره در مسیر روابط دوکشور جلو بردیم. همزمان هیات دولتی ایران در دو سطح و دو منظور در ریاض به سر میبرند هیات اقتصادی ایران به سرپرست آقای خاندوزی به منظور تاسبس بانک توسعه اسلامی و همچنین هیات شرکت کننده در سطح دیپلماسی اقتصادی به سرپرستی آقای صفری به منظور شرکت در اجلاس داووس نشان می‌دهد که ایران از فرصت پیش آمده همکاری‌های اقتصادی  استفاده می‌کند، دو سفیر در تهران و ریاض همواره با دستورالعمل‌های دریافتی با جدیت جلو می‌برند. 

وی درباره بیانیه سه کشور اروپایی بیان کرد: سپاه پاسداران نیروی رسمی نظامی ایران است و مهمترین نقش را در برابر تجاوز و تهدیدات خارجی و ایجاد امنیت برای ملت ایران و در شکوفایی اقتصادی و خدمات عمومی دارد، بدون شک سپاه بزرگترین نیروی ضد تروریست در جامعه بین المللی است. برخی از بهترین نیرو‌ها و فرماندهان خود را در مبارزه با تروریست تکفیری و امنیت منطقه کرده است و اگر نبود نقش ضد تروریسم سپاه پاسداران ار منطقه الان باید اعضای پارلمان اروپا در معرض تهدید تروریست‌های تکفیری قرار می‌گرفتند لذا باید بدانند که این نیرو برخواسته از متن ملت ایران است لذا توصیه می‌شود درباره سپاه پاسداران درست بی‌اندیشند.

کنعانی درباره روند برجام نیز گفت: گفتگو‌ها تماس‌ها و تبادل پیام‌های دیپلماتیک در روش‌های مقتضی ادامه دارد و هست و در قالب نشست‌های بین‌المللی هم معمولا فرصتی است که ایران در چارچوب نشست‌های دوجانبه دیدگا‌ه‌های خودش را بیان می‌کند و یا در چارچوب ابتکارعمل‌های دیگران در موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه این دیدگاه‌ها تبادل نظر و گفتگو می‌شود.

در مبارزه با تروریست درکنار روسیه قرار داریم

این دیپلمات کشورمان بیان کرد: درباره مبارزه با تروریسم در کنار فدراسیون روسیه به عنوان کشور دوست قرار داریم و تروریسم یک تهدید بین المللی است، متاسفانه برخی کشور‌ها از تروریست برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند که این رویکرد برای کل جهان مضرات خود را نشان داده است.
 
کنعانی درباره امضای تفاهمنامه‌ها در سفر‌های رئیس جمهور گفت: اولین گام در حوزه همکاری‌های دو و چندجانبه در روابط خارجی چه در بخش دولتی و چه خصوصی تنظیم و عقد قرارداد و یاداشت تفاهم و هر سندی است که می‌تواند مبنای همکاری قرار گیرد. اجرای اسناد و توافقات اصل مهمی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته و وزارت خارجه در حوزه اجرای اسناد دوجانبه سازوکار‌های پیگیری خود را به صورت مشخص و ویژه داشته است. اجرای اسناد نیاز به تعهد کشور‌ها دارد نمی‌توانیم بگوییم حتما شرایط مطلوبی داریم ولی شرایط خوب و امیدوارکننده‌ای داریم. نتیجه کارکرد این اسناد را در دستاورد‌های حوزه روابط خارجی می‌توانیم ببینیم.

این دیپلمات کشورمان درباره سفر هیاتی ار کره شمالی به کشورمان خاطر نشان کرد: ایران و کره شمالی ۵۰ سال سابقه همکاری‌های دیپلماتیک دارند و در کنار مقامات کشور کره مقامات اقتصادی و دولتی کشور‌های عدیده از دیگر کشور‌ها حضور دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساخت اسکله آمریکایی در غزه بیان کرد: این نشان نفاق آشکار در عمل و شعار است اگر حمایت آمریکا و انگلیس از اسرائیل نبود محاصره ۳۶۰ درجه نوار غره در طول هفت ماه قبل اتفاق نمی‌افتاد لذا اقدامات نمادین در جهت ارسال کمک‌های بشر دوستانه هرگز اصلاح کننده تصویر نفرت انگیز این کشور‌ها نزد افکار عمومی جهان نخواهد بود بلکه رویکرد حقیقی این است که ارسال سلاح را به این رژیم متوقف کنند و اجازه دهند منافذ و معابر شناخته شده برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه باز شود.

۱۱۲ میلیون متر مکعب آب از هیرمند وارد خاک ایران شده است

وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه به سرکنسول ایران در فرانکفورت اعلام شده تا در برخی مناسبت‌های دولتی شرکت نکند بیان کرد: برخی نشریات حامی رژیم صهیونیستی مایلند با دامن زدن به برخی اخبار به رژیم صهیونیستی ابراز ارادت کنند. رویکرد و موضع منتشر شده در سایت سرکنسولگری ایران در فرانکفورت درباره تحولات فلسطین در چارچوب مواضع اصولی و شناخته شده ایران است. اینکه مقامی با ارسال نامه به سرکنسول ایران به این موضع اعتراض کند به آن مقام برمی‌گردد. درباره موضع خود در خصوص فلسطین خودسانسوری نکرده و نخواهیم کرد و خود را محدود به دیدگاه خاص کشوری نخواهیم کرد. نمایندگی‌های ما مواضع اصولی ایران را دنبال می‌کنند. انتشار این نامه و بزرگ نمایی آن با اهداف خاص سیاسی صورت می‌گیرد. سرکنسول ما در چارچوب رسمی در آنجا حضور دارد.

کنعانی درباره آتش بس در غزه گفت: توقف فوری حملات رژیم غاصب صهیونیستی فوری‌ترین نیاز فلسطین است و بعد باید بلافاصله خروج نیرو‌های نظامی رژیم غاصب صهیونیستی و گشایش کامل معابر انجام شود تا مردم از هر نقطه‌ای در این باریکه بتوانند امکان آزادی و سهولت تردد داشته باشند موضوع آزادی اسرا هم باید مورد توجه باشد، دولت آمریکا در عمل نشان داده که طرف صالحی در اجرای آتش بس نیست و اگر آمریکا عزم و اراده آتش بس را داشت با قطع فوری حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی به توقف جنگ کمک کند، اما صداقت و صلاحیت خود را ثابت نکرده و دولت فلسطین، آمریکا را دارای صلاحیت در این زمینه نمی‌دانند و ابتدا باید صلاحیت خود را در این زمینه ثابت کند، ما در چارچوب ساز وکار‌های منطقه‌ای خود و همچنین سازمان ملل تلاش‌های دیپلماتیک ارزنده‌ای را در این زمینه انجام داده‌ایم و تنها طرف صالح در این موضوع ملت فلسطین هستند. 

سخنگوی وزارت خارجه در باره خط لوله صلح پاکستان که در سفر رییس جمهور پیگیری شد بیان کرد: اجرای این خط لوله در چارچوب موافقتنامه امضا شده بین دو کشور و یکی از موضوعات مورد اهتمام و اهمیت دو کشور است. طرف پاکستانی بر عزم خود برای اجرای این پروژه تأکید کرده است. انتظار داریم این پروژه مهم راهبردی مبتنی بر منافع مشترک دو کشور به نتیجه برسد و شاهد تبادل همکاری ایران و پاکستان در حوزه مهم و راهبردی انرژی باشیم. 

این دیپلمات کشورمان درباره حق آبه هیرمند نیز گفت: ۱۱۲ میلیون متر مکعب وارد مرز‌ها و خاک ایران شده است جریان آب همچنان ادامه دارد اطلاعات حاکی است ارسال آب از سد کجکی آغاز شده است. امیدواریم سطح این آب به آب سد کمال‌خان اضافه شود. در طول سال گذشته هم هیأت حاکمه افغانستان در ارتباط با سد کمال‌خان اقدام به برخی عملیات مرمت و بازسازی و اصلاح کرد، ایران انتظار دارد طرف افغانستانی به تعهد خود براساس معاهده موجود عمل کند و شاهد تامین حق‌آبه ایران باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار