تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر

رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در بارندگی‌های اخیر بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت شده که جهت مرمت و بازسازی آنها اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.


سیدمحمدرضا سیدحسینی   با اشاره به ۹ اردیبهشت روز جهانی قنات اظهار داشت: کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از نظر وابستگی به آب قنات رتبه چهارم کشوری را داراست. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان گفت: طبیعت خشک و کم باران استان، نیاکان سختکوش مردم این دیار را مانند سایر استان‌های کویری کشور سمت تکنولوژی حفر قنات سوق داده که نتیجه زحمات و تلاش‌های طاقت فرسای آنها در قالب یک هزار و ۹۲۵ رشته قنات به طول دو هزار و ۳۲۷ کیلومتر به عنوان میراثی گران‌بها به ما سپرده شده است. 

وی افزود: استان سیستان و بلوچستان از نظر تعداد قنوات رتبه ششم کشوری و به لحاظ وابستگی کشاورزی استان به آب قنات با ۱۵ درصد رتبه چهارم کشوری را در بین استان‌های قنات‌خیز کشور برخوردار بوده و این نکته موید نقش بسزا و مهم قنات در تولید محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال در استان است.

سیدحسینی خاطرنشان کرد: در بارندگی‌های اسفندماه سال گذشته و بارش‌های فروردین امسال و وقوع سیل در استان، بیش از ۳۰۰ رشته از قنوات دچار خسارت شده و جهت مرمت و بازسازی این قنوات، اعتباری بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیاد ریال مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: جهت حفظ و نگهداری این میراث ملی لازم است که با یاری مالکین و کشاورزان قنوات به مرحله‌ای برسیم که قنوات مجدداً رونق سابق خود را بازیابند و با اختصاص اعتبار لازم و اجرای عملیات زیربنایی به روش‌های علمی در حفظ این میراث ارزشمند کوشا باشیم.

برچسب ها: کشاورزان ، قنات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار