سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر لزوم حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان گفت: سرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است.

اعظم روانشاد در جشنواره دوسالانه سرنانوازی در روستای بیشه لرستان با بیان اینکه لرستان خاستگاه موسیقی است و موسیقی در بطن و آئین‌های این استان قرار دارد اظهار داشت: باید سنت‌های پیشین محفوظ لرستان و ضمن نگهداری و حراست، به نسل‌های بعد انتقال داده شود.

وی، سرنانوازی را جز لاینفک موسیقی استان دانست و افزود: سرنانوازی از قدیمی‌ترین ساز‌های بادی با قدمت ۵ هزار ساله است، همچنین یکی از ساز‌های مهم در سور و سوگ مردم منطقه زاگرس محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: استاد شاه‌میرزا مرادی، سرنانوازی را در استان پرورش داده و به تبع آن شاگردان بسیاری تحت نظر این استاد گرانقدر آموزش دیده‌اند و امروز سرنانوازی یک موسیقی جهانی شده است. حفظ و اعتلای موسیقی اصیل لرستان از اولویت‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان است.

یادآور می‌شود، جشنواره دوسالانه «سرنانوازی» با عنوان «مروارید اقیانوس» یادمان استاد شاه‌میرزا مرادی و استاد رحم‌خدا نوری‌شاد با حضور اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در روستای بیشه برگزار شد. این جشنواره از سری برنامه‌های طرح شهید آوینی و شب‌های فرهنگی لرستان در لرستان از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و با همکاری انجمن موسیقی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و موسسه فرهنگی گلونی برگزار شد.

برچسب ها: سرنانواز ، لرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وارتا
۰۹:۰۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
به یاد استاد شا میرزا مرادی