رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد:

چاپ ۹۸۰ عنوان کتاب درسی در سال/ امسال هیچ عنوان درسی حذف نشده است

لطیفی گفت: در هر سال ۹۸۰ عنوان کتاب درسی چاپ می‌کنیم که از این تعداد حدود ۲۴۰ عنوان مربوط به مدارس ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان عادی است.

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور در برنامه صف اول گفت: نقش آموزش عمومی در دوره متوسطه دوم کمتر شده است.

او افزود: دانش آموزان برای رفتن به دانشگاه و ورود شغل به مهارت نیاز دارند به همین علت ما نقشه راهبردی داریم که در این نقشه استعداد دانش‌آموزان شناسایی می شود و شایستگی‌هایی طراحی شده و مهارت‌ها به آن‌ها آموزش داده خواهد شد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان این که ۴ شایستگی اساسی داریم گفت: هویت ایرانی اسلامی، تفکر و تعلق، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتن سازی و مدیریت خود ۴شایستگی پایه و اساسی است که هریک از آن‌ها خرده شایستگی دارند.

او ادامه داد: امروزه آستانه صبر و تحمل ما کاهش یافته به طوری که نمیتوانیم با اعضای خانواده صحبت کنیم و این نیاز به مهارت دارد. ما در کارهای گروهی نیز ضعیف هستیم و باید به دانش آموزان آموزش دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: وظیفه نظام تعلیم و تربیت این است که برای پرورش دانش‌آموزان از دیگر ارگان‌ها کمک بگیرد.

او با بیان این که از زمان دانش آموزی دغدغه کودکان و نوجوانی را داشتم؛ تصریح کرد: من در کنار دروس حوزوی دکتری و ارشد علوم تربیتی را دریافت کردم و معتقد بودم در آموزش و پرورش باید نقش آفرینی کنم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در خصوص وظایف این سازمان گفت:  پژوهش، برنامه‌ریزی درسی، تولید محتوای درسی، ساماندهی و تنظیم‌گری محتوای آموزشی و آموزش معلمان با توجه به محتوای کتب درسی از وظایف سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی است.

وی افزود: در حال حاضر آموزشی ۵هزار رمزینه داریم که ۹هزار محتوا در آن ضمیمه شده است. همچنین برخی از محصولات آموزشی را استاندارد سازی کرده و وارد آموزش می‌کنیم.

لطیفی گفت: تاریخ دقیق ثبت سفارش کتب درسی هنوز مشخص نشده اما اوایل اردیبهشت زمان دقیق ثبت‌نام مشخص می‌شود.

او ادامه داد: از سال گذشته ۴کتاب به صورت آزمایشی وارد مدارس شده است. این کتب تازه تالیف شده‌اند و در برخی از شهرستان‌ها توزیع شده تا در صورت مشکل، ایرادات آن رفع شود. امسال نیز همین روال ادامه دارد.

لطیفی با بیان این‌که امسال هیچ  عنوان درسی حذف نشده است؛ افزود: از امسال به صورت خیلی محدود در پایه اول تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: ما در سال حدود ۹۸۰ عنوان درسی چاپ می‌کنیم که از این تعداد حدود ۲۴۰ مربوط به مدارس ابتدایی و متوسطه اول دانش آموزان عادی است. حدود  ۲۸۰ تا ۳۰۰ کتاب برای دانش‌آموزان استثنایی است. تنوع کتب دانش آموزان استثنایی براساس نیازهایی همچون کم بینا، نابینا، ناشنوا و کم شنوا زیاد است.

برچسب ها: چاپ کتاب ، توزیع کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.