چرا برخی از متقاضیان نمی‌توانند برای دریافت تسهیلات ازدواج ثبت نام کنند؟

به گفته معاون اداره اعتبارات بانک مرکزی، حجم متقاضیان ثبت نام دریافت تسهیلات ازدواج بسیار فراتر از اعتبار تخصیصی ماهانه شبکه بانکی به تسهیلات ازدواج است، اما سامانه بسته نشده است.

۶ فروردین ماه بود که بانک مرکزی بند‌های مرتبط با قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در خصوص پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرد. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که بنابر اعلام بانک مرکزی در سال جدید سقف آن افزایش داشته و بر این اساس برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواج آنها بعد از ۰۱‏/۰۱‏/۱۳۹۹ بوده است مبلغ سه میلیارد (۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و با دوره بازپرداخت ده ساله است؛ همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوج‌های زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال خواهد بود.

تسهیلات ازدواجی که گاهی متقاضیان آن با سنگ اندازی‌های خارج از ضوابط قانونی برخی از شعب بانکی مواجه می‌شوند و گاهی هم حتی با پیام پایان اعتبار اصلا امکان ثبت نام در سامانه را ندارد! در همین راستا هم برخی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان گلایه‌هایی داشتند.

ثبت نام وام ازدواج
باشگاه خبرنگاران جوان هم برای پیگیری بیشتر موضوع به سراغ معاون اعتبارات بانک مرکزی رفت و سارا جلال در این راستا اظهار کرد: بانک مرکزی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه تکلیفی از جمله ازدواج را همان روز اول کاری سال ۱۴۰۳ به شبکه بانکی ابلاغ نموده است شبکه بانکی هم بر اساس اطلاعیه‌های ارسالی به بانک مرکزی نسبت به ابلاغ بند‌های مربوط به تسهیلات قرض الحسنه قانون بودجه به شعب خود اقدام کرده پس برای پرداخت تسهیلات ازدواج از لحاظ ابلاغ مشکلی وجود ندارد و تمام موارد انجام شده است.

او افزود: این که متقاضی به سامانه مراجعه و پیام عدم اعتبار را مشاهده می‌کند به سبب این است که در سه ماه پایانی سال گذشته تعداد زیادی از متقاضیان در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت نام نکردند و منتظر اعلام سقف‌های جدید بودند بنابر این یک حجمی از متقاضیان برای سال گذشته و یک حجم هم از متقاضیان برای امسال وجود دارد حالا موضوع به این معنی است که تعداد متقاضیان اخذ این تسهیلات در فروردین ماه بسیار فراتر از روند همیشگی جهت ثبت نام به سامانه مراجعه کرده‌اند و لذا هر میزان اعتبار که در سامانه باز شود در پنج دقیقه ابتدایی ظرفیت پر خواهد شد.

روند اعتبار بانک‌ها برای تسهیلات ازدواج تغییر نکرده است

این مقام مسئول می‌گوید: روند اعتبار بانک‌ها در سامانه نسبت به سال گذشته هیچ تغییری پیدا نکرده است و بر اساس سهمیه‌های ابلاغی برای فروردین ماه (یک دوازدهم) به بانک‌های عامل، بانک‌ها در سامانه فعال شده و تسهیلات دردسترس متقاضیان است به گونه‌ای که در هر روز حداقل ۷ بانک عامل در سامانه و در چند نوبت جهت ثبت نام متقاضیان باز می‌شود.

در ادامه جلالی اظهار کرد: در نهایت این اتفاق و دریافت پیام اتمام اعتبار ممکن است در دو ماهه ابتدایی سال یعنی تا زمانی که حجم متقاضیان با میزان منابع و اعتبار بانک‌ها به یک نقطه تعادلی برسد وجود داشته باشد. بدیهی است منابع قرض الحسنه بانک‌ها محدود بوده و بانک‌ها نمی‌توانند فراتر از منابع نسبت به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اقدام کنند.

او افزود: در نهایت باید گفت هر روز بانک‌ها در سامانه برای پرداخت تسهیلات ازدواج باز می‌شوند افراد می‌توانند با مراجعه در ساعات دیگر همان روز و یا روز‌های آتی به سامانه مراجعه تا موفق به ثبت نام شوند در آخر باید تاکید کرد حجم متقاضیان بسیار فراتر از منابع قرض الحسنه شبکه بانکی است، اما سامانه برای ثبت نام متقاضیان بسته نشده است.

گفتنی است، مدت بازپرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۱۰ ساله و نرخ کارمزد آن ۴ درصد محاسبه می‌شود همچنین اقساط مربوطه ۱۲۰ ماهه بوده و سررسید اولین قسط و کارمزد آن، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور است.

همچنین اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه‌های زوجین، اصل شناسنامه‌های ضامنین، اصل کارت ملی (موقت یا دایم) زوجین، اصل کارت ملی (موقت یا دایم) ضامن، کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین و کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام از جمله مدارک لازم برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
یعنی چی آخه خب ثبت نام کنن حداقل بگن ۶ ماه دیگه میدیم یه زمان بگن همیشه ما باید دنبال همه چی بدوییم فقط رسانه ای میشه میگن ۳۰۰ ملیون کو کدوم ۳۰۰ میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
ازاول فروردین ماه هرروز درسامانه ثبت نام ازدواج هستم ولی به علت اینکه بانک موردنظرم درلیست نمی باشد(بانک ملی)هنوزموفق به ثبت نام نشده ام وهمچنین به علت رسیدن به محدودیت ۱۰۰مرتبه شماره موبایل دیگرنمی توانم ثبت نام کنم.
مرگ بر......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
هشت ماهه تووو نوبت تعیین شعبه ام
Germany
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
چرا ایقد دروغ میگید پارسال هم همین وضع بود یعنی هرسال همیطوره .
درسته بانکا فعال میشه ولی در حد ۱۰ ثانیه
و هیچ ثبت نامی توی ۱۰ ثانیه انجام نمیشه .
ملت مسخره خودتون کردید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
باسلام این دولت مردم و جوان ها را مسخره گرفته دیروز با سه تا ضامن دسته چک دار پروانه همه چی تکمیل رفتم بانک رئیس بانک میگه بروع ی کارمند حقوق بگیر برگه کسره حقوق بیار از کجا بیارم کارمند اگه شما میخواید کمک به جوان ها بکنید با این وضع اختصاص لطفا کمک کنید اگه کسی هست واسه راهنمای بگه ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
تواین اوضاع که هرساعت وضعیت اقتصاد و معیشت داره خراب میشه
مگه ابله تشریف داریم ازدواج کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
بانک مهر کلا پنل وامشو بسته
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
چون پارتی ندارن و بانک ها سلیقه ای عمل میکنند و کسی نیست نظارت کنه.
Iran (Islamic Republic of)
.
۱۲:۲۳ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
منم وام ازدواج ثبت نام کردم ولی بانک هر روز یه بهانه میاره نمیدونم واقعا باید چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۴:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۴۰۳
سلام نمیفروشی وام رو
یا ضمانت با من شریک بشیم تو دریافت و پرداخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
ازدواج نکنید خودتونو بدبخت نکنید وضعیت اقتصادی خیلی خیلی خرابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
چون پارتی ندارن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
کسی که برا ازدواج گیر تسهیلاته باید اول بره یقه باباشو بگیره بگه تو که پول نداشتی غلط کردی بچه دار شدی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
بخاطر اینکه دم رئیس بانک را ندیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
با این وضعیت دلا و اقتصاد داغون مگه کسی هم به ازدواج فکر میکنه وام ۳۰۰ تومنی فقط برای خرید جهاز و یه مراسم ساده ساده پول رهن و اجاره رو یارو از کجاش دربیاره وام ازدواج باید ۱ میلیارد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
چکون آنها از طبقه صفر جامعه هستند یا پارتی ندارند .یا رشوه نمی دهند والا ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
وام فرزند آوری بانک سپه ثبت نام کردیم الان 10ماه اصلا بانک خیالش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
شما رفاه همین جمعیت را نمی توانید تأمین کنید بعد برای افزایش جمعیت وفقربیشتر تبلیغ می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
همه چیز را رها کردن الان داره خودشو نشون میده از فرهنگ و تمدن و عفاف جامعه گرفته تا دست مزد و حقوق کارگر با این حقوق ها کدام انسان منصفی میداد ازدواج کنه بچه دار بشه وچند نفر دیگه را بدبخت کنه ببرید همین چندرغاز را هم بدید به آقازاده‌ها با این پولها کسی ازدواج نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
وام ازدواج باید حذف بشه و صرف تولید بشه
با ازدواج و فرزنداوری فقط مشکلات و گداهای کشور زیاد میشه

کسی که با وام و امتیاز و زمین دنبال ازدواج و فرزند و خونه باشه جز بدبختی و مفت خوری واسه کشور چیزی نداره
Iran (Islamic Republic of)
یه دهه هفتادی
۰۸:۴۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
با ۳۰۰ میلیون چطور میتونم ازدواج کنم با ابن وضعیت دلار و سکه وضعیت بد اقتصاد و جقوق کم کارگر چطور ازدواج کنم متاسفانه دهه هفتادیاهم پابه سن گذاشتیم الان کسایی ازدواج میکنن که درآمد و شغل خوبی داشته باشن ن منه کارگر با حقوق بخور نمیر متاسفانه دولت و سیاست هبچ فکری به حال معیشت و جوونا نکردن هیچ امیدی هم نداریم درست بشه منه مجرد تحت فشارم چه برسه به ازدواجم اصلا فکر نمیکنم بیچاره شدیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۲۴ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
فرق هست بین شعار و عمل حالا که واکنش به اسرائیل باشه چه دادن وام ازدواج.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
تو این روز ها واقعا مردم تحت فشار هستن .... شرایط این قدر تو استان های ضعیف بدتر شده که از لحاظ رفاه و آموزش تا ۸۰ درصد توان مردم پایین اومده و خوشحالی و شادی بین مردم کم و نابود شده ... خود شخص خودم و خانوادم از فشار شغل آزاد و کارگری خسته شدیم و بیمه و اندوخته ای نداریم ..هفت روز هفته تا ۱۴ کار می کنیم و درآمد نداریم بعضی از فامیل هم تصمیم به مهاجرت گرفتن برای آینده فرزندان.... آخرش می خواد به کجا ختم بشه .... مسولین می خوان چه کار کنن بیچاره شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۲۱ فروردين ۱۴۰۳
در حال حاضر دغدغه مسئولین لباس و پوشش زنان است که شخصی ترین موضوع است.ای کاش همه زنها امسال چادر سر کنن ،ببینیم بقیه مشکلات حل میشه!
آخرین اخبار