در چهارمین سال خشکسالی تاکید شد؛

ضرورت مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی

رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به بارش‌های کمتر از نرمال، کشاورزان از کشت بهاره اجتناب کنند چراکه در صورت کشت به سبب کمبود منابع آبی، ریسک تولید بالاست.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع میزان بارش و وضعیت ذخایر برفی پرداخت.

آخرین وضعیت میزان بارش از ابتدای سال آبی تاکنون چگونه بوده است؟

وظیفه: بنابر آخرین آمار متوسط بارش ها ۲۲ درصد کمتر از نرمال است، هرچند در استان های ایلام، آذربایجان، کردستان، غرب کشور و جنوب غرب مساعد و نزدیک به نرمال است.

در استان های جنوب، جنوب شرق و دامنه های جنوبی البرز وضعیت خوشایند نیست به طوریکه تهران ۳۸ درصد، خراسان ۴۲ درصد، کرمان ۴۵ درصد، فارس بیش از ۴۰ درصد و هرمزگان ۴۵ تا ۴۶ درصد کمتر از نرمال است.

 حجم ذخایر برفی کشور چگونه بوده است؟

وظیفه: ذخایر برفی خوبی نداریم و میزان برفی که در فصل زمستان داشتیم، به سبب دیررس بودن مساعد نیست. ضمن آنکه حجم برف ها در حوزه های آبی کمتر از نرمال است و برای دامنه های جنوبی البرز، سمنان، خراسان رضوی، کرمان، شمال سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و فارس وضعیت نامطلوبی داریم.

کاهش بارش ها و حجم ذخایر برفی بر آب شرب چه اثری خواهد گذاشت؟

وظیفه: با توجه به کاهش بارش در استان های تهران و خراسان رضوی در تامین آب شرب وضعیت نامطلوبی داریم.

وضعیت بارش ها در هفته های آتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

وظیفه: بنابر مدل های اقلیمی در نوار غربی کشور بارش های نسبتا خوبی پیش روست و برای نیمه شرقی بارندگی ها چندان مساعد نیست که این کم بارشی ها در هفته آینده تشدید می شود.

مدل های اقلیمی نشان می دهد که شرایط بارندگی گرایش به کمتر از نرمال دارد به طوریکه متوسط کشور ۲۲ درصد کمتر از نرمال و در برخی استان ها بشدت زیرنرمال است.

با توجه به شرایط اقلیمی و بارش وضعیت کشت بهاره را چطور ارزیابی می کنید؟

وظیفه: با توجه به شرایط بارش باران و برف به کشاورزان توصیه می شود که در استان های کمبود بارش از کشت بهاره اجتناب شود یا در صورت انجام به سبب کمبود منابع آبی، تولید با ریسک بالا انجام می شود.

با توجه به شرایط بارش های کمتر از نرمال، مدیریت یکپارچه و لازم در بحث شرب، کشاورزی و صنعت باید بکار گرفته شود.

با توجه به شرایط اقلیمی وضعیت منابع آبی در فصل تابستان را چطور ارزیابی می کنید؟

وظیفه: با توجه به کاهش بارش برف و گرم شدن هوا و روند تدریجی ذوب برف ها پیش بینی می شود که با تمام شدن برف کوهستان، دبی رودخانه ها کاهش یابد.

با توجه به چهارمین سال متوالی خشکسالی در برخی مناطق، وضعیت منابع آب های زیرزمینی خوشایند نیست، از این رو بدلیل خشکسالی و کمبود بارش ها حداکثر مدیریت آب باید اعمال شود تا مشکلی در تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی در فصل تابستان نداشته باشیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار