وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

مجموع کل مبادلات تجاری ایران به بیش از ۱۵۳ میلیارد دلار رسید

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: مجموع واردات به ایران۶۶میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود و در نهایت مجموع صادرات و واردات در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۱۵۳ میلیارد دلار رسید‌.

سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص  جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته ۳۱۸ طرح سرمایه‌گذاری مورد توافق با سرمایه‌گذاران خارجی قرار گرفت.

وی افزود : در این بین چین با ۱.۸ میلیارد دلار، ترکیه با ۶۷۸ میلیون دلار و امارات با ۵۷۹ میلیون دلار سه کشور با بیشترین سرمایه‌گذاری در سال گذشته بودند.

خاندوزی اظهار کرد: همچنین ۷۴ درصد این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنعت بوده، ۱.۵ درصد در حوزه نفت(البته از لحاظ ارزشی میزان قابل توجهی در بخش نفت بوده)، ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی، ۷.۵ درصد در حوزه خدمات، حدود ۱ درصد در حوزه گردشگری و حدود ۲ درصد در بخش حمل و نقل، ساختمان و معدن بوده است.

**اثر افزایش جذب سرمایه گذاری در افزایش تشکیل سرمایه ثابت قابل مشاهد است

خاندوزی بیان کرد: بیشترین میزان پروژه هایی که توسط سرمایه گذار خارجی تامین مالی می شود، پروژه های صنعتی است اما تا زمانی که این پروژه ها به بهره برداری نرسند، اثر آن در بخش تولید مشخص نمی شود ولی از همین ابتدا اثراتی که بر کاهش نرخ بیکاری و افزایش تشکیل سرمایه رخ داده است و به وضوح شاهد آن هستیم.

خاندوزی گفت: مسیر سرمایه گذاری خارجی که در سال گذشته معادل ۴ ميليارد دلار و در سال  ۱۴۰۲ که ۵.۵ میلیارد دلار بود، نشان می دهد در ترکیب سرمایه گذاری های خارجی، فارغ ازتحریم های آمریکا، در حال ایجاد فضای پایدار برای جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم که این برای اقتصاد ایران نویدبخش است.

 وی با اشاره به اینکه  کل صادرات کشور اعم کالا ،خدمات فنی و مهندسی و برق ۸۶هزار میلیارد  و۸۹۰ میلیون دلار در سال گذشته بوده و مجموع واردات  که واردات شمش طلا را هم برای اولین بار داشتیم  گفت: ۶۶میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار بود مجموع صادرات و واردات در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۳ میلیارد دلار بوده است‌.

وی افزود:  مجموع صادرات وواردات  ۲.۶ افزایش داشته است و  تراز تجاری کشور در سال  ۱۴۰۲ با احتساب نفت به مثبت ۳۰ میلیارد دلار رسید.

خاندوزی گفت:  مازاد تجارت خارجی کشور در سال گذشته بیش از ۲۰ میلیارد دلار بوده است. ۲ میلیارد دلار ورادات شمش طلا حاکی از انتقال ارز حاصل از صادرات بوده و نه واردات کالای مصرفی وباید این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

 او گفت: بیشترین مقاصد صادراتی کشور بوده اند، چین، عراق، امارات، ترکیه و هند بوده اند و ۷۳ درصد صادرات کشور به این مقاصد انجام شده است.

وی افزود:در حوزه واردات، بیشترین کالاهای وارداتی از امارات، چین، ترکیه، آلمان و هند انجام شده و سهم این کشورها از واردات کشور معادل  ۷۶درصد بوده است.

* صدور خودکار مجوز‌های معطل مانده در درگاه ملی مجوز‌ها از اسفند سال گذشته آغاز شده

 خاندوزی در پاسخ به سوالی در خصوص مجوز‌های معطل مانده در درگاه ملی مجوز‌ها گفت:برای صدور خودکار مجوز‌های معطل مانده در درگاه ملی مجوز‌ها نیازمند تغییراتی فنی بودیم که در پایان سال گذشته انجام شد.

او گفت: از اسفندماه سال ۱۴۰۲ فرایند صدور خودکار مجوز‌های معطل مانده آغاز شده و قانون این مجوز را به درگاه ملی داده است تا در صورت تاخیر دستگاه صادر کننده، بصورت خودکار مجوز متقاضی را صادر کند.

وی تاکید کرد: البته وظیفه نظارت‌های پسینی بر متقاضیان مجوز همواره به عهده دستگاه‌های صادر کننده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار