جنگ غزه، محور رایزنی وزیر خارجه ایرلند با مقام‌های فلسطین، اردن و مصر

وزیر امور خارجه ایرلند طی تماس تلفنی با نخست وزیر جدید فلسطین و همتایان اردنی و مصری خود، درباره آخرین تحولات جنگ غزه و بحران انسانی در این باریکه گفت‌وگو کرد.

مایکل مارتین با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که در تماس تلفنی با محمد مصطفی نخست وزیر جدید فلسطین، او را در جریان مشارکت دوبلین در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی و همکاری با سایر کشور‌های اروپایی برای شناسایی کشور مستقل فلسطین قرار داده است.

وی افزود: ما همچنین در مورد اوضاع انسانی در غزه و اولویت‌های جدید دولت فلسطین بحث کردیم.

وزیر امور خارجه فلسطین همچنین عنوان کرد که در گفتگو با همتایان اردنی و مصری خود، درباره مذاکرات برای آتش‌بس فوری در غزه، انتقال کمک‌های امدادی به داخل این باریکه و آزادی اسرای اسرائیلی رایزنی کرده‌اند.

مارتین از «تعهد خستگی‌ناپذیر» مصر و اردن برای تحقق راه‌حل سیاسی در راستای پایان دادن به جنگ «وحشیانه» رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین قدردانی کرد.

ایرلند از زمان جنگ غزه موضع تندتری را نسبت به سایر کشور‌های اروپایی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است. این کشور همراه با اسلوونی، مالت و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین به عنوان «تن‌ها راه دستیابی به صلح و امنیت» در منطقه اعلام آمادگی کرده است.

وزیر امور خارجه ایرلند همچنین روز چهارشنبه تائید کرد که دوبلین در پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه بین‌المللی مشارکت خواهد کرد.

آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری از اسرائیل به دلیل ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها شکایت کرد. این دادگاه در ماه ژانویه در حکمی اعلام کرد که اسرائیل باید از هر اقدامی که ذیل کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی قرار می‌گیرد، خودداری کند.

مارتین درباره مداخله دوبلین در این پرونده گفت: جلوگیری عامدانه از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، هدف قرار دادن افراد و زیرساخت‌های غیرنظامی، استفاده خودسرانه از تسلیحات انفجاری در مناطق پرجمعیت، استفاده از ابزار‌های غیرنظامی برای مقاصد نظامی، مجازات جمعی تمام مردم (فلسطین) باید متوقف شود.

وی با بیان اینکه دیدگاه جامعه جهانی روشن است تصریح کرد: دیگر کافی است.

 رژیم صهیونیستی طی نزدیک به ۶ ماه گذشته، کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه انداخته است. این رژیم تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دوشنبه گذشته، قطعنامه‌ای را در حمایت از برقراری آتش‌بس فوری در این باریکه تصویب کرد. در این قطعنامه از تمام طرف‌ها خواسته شده که به توقف فوری درگیری‌ها در ماه رمضان احترام بگذارند، اما جنایات رژیم اشغالگر علیه مردم مظلوم فلسطین، باوجود تصویب این قطعنامه، کماکان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون افزون بر ۳۲ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۷۴ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

برچسب ها: لاوروف ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار