واکنش کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام سرخابی ها از سوی بانک‌ها

صادق رئیسی کیا کارشناس حقوقی درباره منع خرید سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از سوی بانک‌ها توضیحاتی را بیان کرد.

صادق رئیسی‌کیا کارشناس حقوقی درباره اینکه  گفته می‌شود بانک‌ها حق بنگاه داری ندارند و نمی‌توانند سهام سرخابی‌ها را خریداری کنند، اظهار کرد: اطلاعیه عرضه سهام در ۲۷ اسفندماه نشان می‌دهد ۵۱ درصد سهم کنترلی و مدیریتی دارد مالکیتش واگذار می‌شود. صحبت این است که  احتمالا بانک‌ها در عرضه سهام سرخابی‌ها شرکت کنند و خریدار سهام ۵۱ درصدی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال باشند.

او درباره اینکه وضعیت ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها که از قبل عرضه شده بود، چیست افزود: ۱۰ درصد سهام سرخابی‌ها از طریق افزایش سرمایه  عرضه شده بود که از طریق هواداران و جمعی از  دوستداران این ۲ باشگاه خریداری شد. ۵۱ درصد سهامی که اکنون قرار است عرضه شود و ۱۰ درصد هم قبلا عرضه شده است و در مجموع ۶۱ درصد سهام واگذار می‌شود.

رئیسی کیا تصریح کرد: در مورد اینکه بانک‌ها می‌توانند بنگاه داری کنند و باشگاه‌ها هم بنگاه هستند.  قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر در سال ۹۴ از سوی مجلس مصوب شد که ماده ۱۶ این قانون به ویژه بند ب تاکید می‌کند که همه بانک ها، بنگاه‌ها و شرکت‌های تحت مالکیت و مدیریت خود را باید واگذار کنند و نمی‌توانند بنگاه جدیدی را دایر کنند مگر اینکه موارد خاص و بحث‌های توصیه‌ای و مناطق محروم باشد در آن موارد می‌توانند بانک‌ها سرمایه گذاری کنند و اگر بنگاهی دارند اداره کنند.

کارشناس حقوقی درباره اینکه نمی‌توانیم باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را به بانک‌ها واگذار کنیم، گفت: ماده ۱۶ رفع موانع تولید رقابت پذیر از سال ۹۴ بانک‌ها را از بنگاه داری منع کرده است، اما از همان سال تاکنون می‌بینیم که بانک‌ها گروه مالی دارند و در ذیل گروه مالی خود شرکت‌های متعددی دارند که تاکنون خیلی از آنها واگذار نکردند. قانون جریمه و ضامن اجرا  برای بانک‌هایی در نظر گرفته که شرکت‌های خود را واگذار نمی‌کنند و باید مالیات را به نرخ بیشتری  بپردازند و نظارتش هم با بانک مرکزی است؛ بنابراین اگر در روز عرضه سهام حتی در صورتی یک بانک بیاید و سهام سرخابی‌ها را خریداری کند، تخطئی از قانون به حساب می‌آید، چون طبق قانون بانک‌ها  از بنگاه داری منع شدند، اما ضمانت اجرایش این نیست که معامله فسخ و یا بی اعتبار شناخته شود.

او خاطر نشان کرد:  معامله  عرضه سهام به بانک‌ها انجام می‌شود، اما شاید بانک مرکزی اشکالاتی  را وارد کند از جهت اینکه چرا بانک‌ها بنگاه داری کردند و یا از بانک‌ها ایراد بگیرند که شما بودجه امسال خود را بسته بودید. بانک‌ها باید مبلغ ۲۱۱ میلیارد تومان  برای ضمانت نامه بدهند و به اضافه مبلغی که باید در روز عرضه برای خرید سهام  پرداخت کنند و ۱۰ درصد آن را نقدی بدهند و مابقی آن را در ۶ سال و هر سال ۲ قسط پرداخت کنند و  هر بانکی که خریدار سهام پرسپولیس یا استقلال باشد، این مبلغ را  در بودجه ۱۴۰۳ پیش بینی نکرده است. بازرس قانونی، مجمع و نهاد‌های ناظر اشکالاتی را  وارد  می‌کنند.

رئیسی کیا درباره اینکه  بانک‌ها در صورت برگزار نشدن مجمع می‌توانند به عنوان خریدار  سهام سرخابی‌ها حضور پیدا کنند، گفت: بله، ممکن است مجمع به هیئت مدیره ایراد بگیرد از جهت اینکه بدون مصوب و بودجه سهام خریداری کرده است، اما منتهی هیئت مدیره آن بانک می‌تواند  مجمع خود را قانع کند که این خرید ضرورت داشته است و جنبه و صرفه اقتصادی داشته در آن صورت مجمع می‌تواند عدول کند و برخوردی در این مورد با هیئت مدیره نکند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار