مراکز عرضه ماهی قرمز زیر ذره بین نظارت ها

طرح تشدید کنترل نظارت بهداشتی دامپزشکی از بیستم اسفند در خراسان جنوبی آغاز شده است که با توجه به نزدیکی به عید نوروز نظارت دامپزشکی بر عرضه ماهی قرمز نیز تشدید می‌شود.

 بخشی مدیرکل دامپزشکی استان گفت: متقاضیان عرضه و فروش جهت انتقال و حمل و نقل بین شهری ماهی قرمز نوروزی در مقادیر بالا باید گواهی حمل بهداشتی - قرنطینه‌ای لازم را از ادارات دامپزشکی مبدأ تهیه کنند، لذا تأکید می‌شود مردم از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می‌کنند، خودداری کنند.

وی افزود: تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی، مکان مسقف و لوازم شستشو و ضد عفونی است انجام شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی، شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم شود.

بخشی گفت: از خرید ماهی‌های مریض، بی حال و دارای لکه‌های سفید روی پوست بدن و باله‌ها خودداری کنید در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریع‌تر ماهی‌های مریض را از بقیه ماهی‌ها جدا کنند و کودکان را از دست زدن و بازی کردن با ماهی باز دارید، زیرا ممکن است عوامل بیماری زای احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل کنند و اگر افرادی سابقه بیماری پوستی و یا آلرژی دارند برای دست زدن به ماهی‌ها و ظروف نگهداری آنها از دست‌کش استفاده کنند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان  مردم برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام به میزان ۳۰ گرم (۶ قاشق غذاخوری در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه) می‌توانند استفاده کنند و در صورت مشاهده موارد غیر بهداشتی از طریق سامانه پاسخگویی ۱۵۱۲ با کارشناسان ما در ادارات دامپزشکی مشورت و راهنمایی لازم را کسب کنند.

برچسب ها: ماهی قرمز ، دامپزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.