دیپلمات پیشین کشورمان در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

در مجلس دوازدهم نمایندگان در مساله اسلام‌خواهی یک‌دست هستند

قدیری ابیانه درباره انتخابات اخیر مجلس نکاتی را بیان کرد.

محمد حسن قدیری ابیانه دیپلمات پیشین کشورمان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره انتخابات اخیر مجلس گفت: در انتخابات اخیر علی رغم تلاش ضد انقلاب،  مردم ما مشارکت خوبی داشتند و ۴۱ درصد از ۶۱ میلیون واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند در حالی که بسیاری از این تعداد در خارج از کشور زندگی می‌کنند و نمی‌توانند در انتخابات شرکت کنند، بنابراین درصد مشارکت بالاتر از ۴۱ درصد است و  حدود ۵۰ درصد می‌شود.

وی ادامه داد: وزارت کشور در محاسبه خود این‌ها را لحاظ نمی‌کند و صرفا افرادی که در درون کشور می‌توانند رای دهند را ملاک قرار داده است. ایرانیان  خارج از کشور می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، اما در انتخابات منطقه‌ای مانند مجلس خبرگان، شورای شهر و مجلس نمی‌توانند شرکت کنند بنابراین درصد مشارکت بالاتر از رقم اعلامی بوده است.

قدیری ابیانه افزود: ما در این ایام شاهد این بودیم که احزاب و جریانات مختلف فعالیت‌هایی را انجام دادند و نقد‌هایی وارد کردند و نتیجه این شد که مردم به جای اینکه مانند قبل به لیست رای دهند افراد را گزینش کنند و از فهرست‌های مختلف اشخاص را انتخاب کنند. برای مثال حسن روحانی از لیست علی مطهری حمایت کرد در حالی که وی حتی جزو ۶۰ نفر هم نبود و نوبخت هم که دبیرکل حزب توسعه و عدالت بود حتی در زادگاه خود نیز رای نیاورد.

دیپلمات پیشین کشورمان خاطر نشان کرد: آقای حسن روحانی ابتدا از مردم دعوت کرده بود که در انتخابات رای باطله به صندوق بریزند، ولی بعد موضعش را تغییر داد و از لیست علی مطهری حمایت کرد.

وی تاکید کرد: اختلاف دیدگاه نباید به مواضع خصمانه و دعوا در مجلس بعدی منجر شود و حاشیه سازی کند.  یکی از دلایلی که در نوبت‌های قبل مجلس، یک لیست وارد مجلس می‌شدند نگرانی از این بود که اگر این‌ها متفرق شوند اصلاحات وارد می‌شود لذا وقتی این نگرانی از بین رفت هر لیستی با اعضای خود وارد صحنه انتخابات شده است. در مجلس فعلی در مساله اسلام خواهی و ولایت مداری یک‌دست هستند. یکی از مواردی که کمک کرد به اینکه مردم لیستی رای ندهند و انتخاب کنند وجود شبکه‌های اجتماعی و امکان بررسی نامزد‌ها بود. این بار شورای نگهبان هم به سادگی افراد را تایید صلاحیت کرد که البته بسیاری از این افراد رای نیاوردند در حالی که ما از هر جناحی در انتخابات نامزد داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۳۱ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
بخاطر انکه همه مشکلات را گذاشتن و هر روز هم زیادتر می کنند فساد را در جامعه رواج می دهند تا زمینه ساز ظهور باشند این طرز تفکر همین اقایانی است که در انتخابات تهران پیروز شدند پس باید منتظر شرایط بدی از شرایط کنونی بود تا ظهور رخ دهد
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
ملت در فقر ناشی از اجرای طرح استعماری هدفمند کردن یارانه ها می سوزد و انان خود را به کوچه علی چپ زدن وزرای ما هیچگاه از سوپر مارکت محلشان خرید نکردن تا بفهمند در مملکت چه خبر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
فقط دروغ گفتن خوب یادگرفتند یک بارهم شده مثل یک انسان واقعی راست بگوید همانطور که حضرت علی می فرمایندراست بگویدهرچند به ضررتان باشد ما پیرو آن حضرتیم ولی فقط داریم ادعا می کنیم شما یاد گرفته هردولتی عوض میشه آن دولت را تخریب کنید جناح ها هم دیگر را چه لزومی دارد مردم به افرادی که می ایند بد از نظر دولت بعدی قابل اعتماد نبوده رای بدهند شما اول خودتان را اصلاح کنید وبعد ازمردم انتظار حمایت داشته باشید ودروغ هم آمار وارقام نسازید
آخرین اخبار