سخنگوی سازمان ملل:

موضع ما درباره پایان اشغالگری اسرائیل مشخص است

سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که موضع سازمان ملل درباره پایان اشغالگری رژیم اسرائیل مشخص است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره اشغالگری اسرائیل گفت: «موضع ما سال‌ها است که در مورد لزوم پایان دادن به اشغالگری اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی ثابت و مشخص بوده است».

دوجاریک تصریح کرد: چالش‌های بزرگی از جمله محدودیت جابجایی مانع از اقدامات انسانی در غزه شده است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اعلام کرد که ارائه کمک‌های غذایی به شمال نوار غزه را تا زمانی که فراهم شدن شرایط توزیع ایمن غذا متوقف کرده است.

به گفته برنامه جهانی غذای سازمان ملل این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که کاروان برنامه جهانی غذا که از شهر غزه به سمت شمال حرکت می‌کرد، روز یکشنبه «در محاصره انبوهی از مردم گرسنه در نزدیکی ایست بازرسی وادی غزه» قرار گرفت. زمانی که همان کاروان در روز دوشنبه تلاش کرد سفر خود را به شمال از سر بگیرد، با "آشوب و خشونت کامل به دلیل فروپاشی نظم مدنی" مواجه شد.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل افزود: «چند کامیون بین خان یونس و دیرالبلاح غارت شد و یک راننده کامیون مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه گفت: آرد باقی‌مانده در کامیون‌ها در شهر غزه، در میان تنش بالا و خشم انفجاری توزیع شد. تصمیم برای توقف تحویل غذا به شمال نوار غزه مشکل بوده است و به این معنی است که وضعیت در این منطقه بدتر خواهد شد و افراد بیشتری در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی هستند.

بر اساس تحلیل نهاد گلوبال نیوتریشن کلاستر، که در زمینه کمک‌های بشردوستانه به رهبری صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل (یونیسف) فعال است، ۱۵.۶ درصد از کودکان زیر دو سال در شمال غزه دچار سوءتغذیه حاد هستند. ارتش اسرائیل تقریباً به طور کامل کمک‌ها را برای هفته‌ها به شمال غزه قطع کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد شمار شهدای غزه از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تاکنون، به ۲۸ هزار و ۸۵۸ نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به ۶۸ هزار و۶۷۷ نفر رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار