سخنگوی حزب ندای ایرانیان:

نهاد‌های نظارتی در رقابت‌های انتخاباتی یک جریان سیاسی را حذف کردند

نور محمدی گفت: احزاب تنها برای دعوت به انتخابات تشکیل نشده‌اند و وظایفی دارند، ولی به دلیل ساختار سیاسی نمی‌توانند به آن‌ها عمل کنند.

سعید نورمحمدی سخنگوی حزب ندای ایرانیان در ارتباط با بیانیه حزب اصلاح طلب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری اظهار کرد: این بیانیه از چند ماه قبل درباره آن بحث و گفتگو شده بود و این نامه و بیانیه دغدغه بخشی از اصلاح طلبانی است که عمدتا نسل دوم هستند و متولدین پس از انقلاب بوده و با وجودی که به نحوه برگزاری انتخابات انتقاد دارند و این انتخابات را آزادانه و عادلانه  نمی‌دانند و معتقدند نحوه نظارت در این دوره اکوسیستم سیاسی کشور را بر هم زده است و باعث به هم ریختن تعادل کشور شده با این وجود معتقدند باید از ظرفیت‌ها استفاده کرده و نگذاریم این روند خالص سازی نامزد‌ها و رای دهنده‌ها ادامه پیدا کند  و روند کشور را به مسیر عقلانیت و توسعه باز گردانیم.

وی گفت: ما در حال بررسی هستیم و هیئت‌های نظارت با رد صلاحیت‌های نامزد‌های ثبت نام شده کار را برای ما محدود کردند. تصور ما این است که می‌شود یک فراکسیون محدود را تشکیل داد، اما می‌توان گفت که نتیجه انتخابات از مدت‌ها  مشخص شده است.

وی در ارتباط با نقش احزاب سیاسی گفت: احزاب سیاسی تنها برای آن تشکیل نمی‌شوند که به انتخابات دعوت کنند و وظایفی دارند که به دلیل ساختار سیاسی ما نمی‌توانند آن وظایف را ایفا کنند.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان گفت: اعضای کادری که سیاست را درس خوانده در انتخابات ثبت نام کردند و رد صلاحیت شده‌اند و وقتی این اتفاق به این شکل عملی می‌شود احزاب مجبورند اقدامات دیگری کنند و واقعیت آن است که اگر در کشوری احزاب را قبول داشتند اتفاقات به شکل دیگری پیش می‌آمد.

وی درباره اختلاف در میان اصلاح طلبان گفت: ویژگی مهم جریان اصلاحات تکثری است که در آن وجود دارد و هیچ تقابلی در آن وجود ندارد.

وی افزود: همین رسانه ملی که در همین مدت از برخی از احزاب دعوت کرده است پیش از این چه اندازه از احزاب دعوت کرده است و با کار دقیقه نودی نمی‌توان نقشی را برای احزاب ایفا کرد.

نور محمدی ادامه داد: این بیانیه که فعالین اصلاح طلب داده اند بازتاب صدای جامعه است. در انتخابات ۱۴۰۰ به رئیس جمهور کشور ۳۰ درصد واجدین شرایط رای دادند و در ا نتخابات دهم در تهران بیش از ۳ میلیون نفر رای دادند و در دوره قبل این تعدا رای به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید و ما دچار ریزش جدی شده‌ایم.

وی افزود: مشکل ما و افرادی که نا امید شده‌اند و امروز به این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات لیست ندهد آن است که نهاد‌های حاکمیتی ما در یک جریان سیاسی خلاصه شده است.

وی تاکید کرد: این بیانیه اصلاح طلبان می‌تواند به مشارکت کمک کند، اما واقعیت آن است که دغدغه رهبری درباره مشارکت را نهاد‌های مربوطه گوش نکردند. رهبری به سادگی درباره مشارکت و حضور تمام جریان‌های سیاسی سخن گفتند. اما نهاد‌های نظارتی رقابت‌های انتخاباتی را به نحوی پیش بردند که اساس یک جریان سیاسی را حذف کنند.

وی گفت: تلاش ما این است افرادی که فکر می‌کنند صندوق رای نتیجه ندارد را به رای‌دادن تشویق کنیم و بگوییم که می‌شود با کمک به صندوق رای کار‌هایی انجام داد.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان درباره تایید صلاحیت بیش از ۷۰ درصدی نامزد‌های انتخاباتی گفت: وقتی که در دنیای مدرن مجلس و حزب سیاسی را تشیل می‌دهیم به آن دلیل نیاز است که در این مسئله باید افراد کارکشته وارد شوند و اگر جوانانی وجود دارند آن‌ها باید از طریق احزاب در انتخابات قرار گیرند.  به نظر من این تایید صلاحیت‌ها به این شکل خیلی مورد اهمیت نیست.

نور محمدی  در پایان گفت: مردمی که رنج دیده هستید و اتفاقات تلخی را دیدید و صدای شما در مجلس و دولت شنیده نشده است با رای ندادن هیچ کمکی نمی‌توانیم به بهتر شدن فضا کنیم.

وی گفت: واقعیت آن است که  در سال ۹۹ در اوج نا امیدی توانستیم فضای کشور را بهتر کنیم. نکته مهم آن است که هر چه مقدار مشارکت کمتر باشد افرادی که این انتخابات ناعادلانه را ایجاد کرده‌اند خوشحال‌تر می‌شوند و بیش از گذشته به اهداف خود خواهند رسید.

مهدیان هم در این مناظره با بیان اینکه پیشنهاد من این است که دوستان اصلاح‌طلب قواعد بازی را در فضای سیاسی و کار حزبی رعایت کنند، اظهار کرد: پیشنهاد من صداقت است. حرفتان قابل وزن‌کشی و صحت‌سنجی نیست. آدم‌های شما چه کسانی بودند که حذف شدند؟ پس قبلا همین اصلاح‌طلبان چگونه به دولت و مجلس راه یافته بودند؟ آیا قانون عوض شده است؟ پیشنهاد من این است کسانی که رد صلاحیت شده‌اند بیایند علنی در رسانه‌ها اعلام کنند که دلایل رد صلاحیتشان چه بوده است چرا که شورای نگهبان این دلایل را به نامزد رد شده اعلام می‌کند، اما خود شورا از نظر اخلاقی نمی‌تواند این دلایل را منتشر کند.

وی همچنین تاکید کرد: مشکل من با آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان این است که با پایگاه اجتماعی خود صادقانه رفتار نمی‌کنند. آقای خاتمی حاضر نیست خط مشی خود را بگوید و می‌خواهد وسط بازی کند تا سر و ته طیف را داشته باشد. امروز با وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌توان وسط بازی کرد بلکه دوقطبی انقلابی و ضدانقلاب شکل گرفته به همین دلیل اصلاح‌طلبان دیگر نمی‌توانند وسط بازی کنند.

در ادامه مهدیان با استقبال از بیانیه ۱۱۰ اصلاح‌طلب تاکید کرد: در بدنه و نسل جدید اصلاحات اتفاق خوبی رخ داده و به این عقلانیت رسیده‌اند که رادیکالیسم دیگر ثمری ندارد و باید با صندوق رای رجوع کنیم و با قهر نتیجه نمی‌گیریم. این بیانیه عبور اصلاح‌طلبان معتدل از اصلاح‌طلبان رادیکال است که باید از آن استقبال کرد.

در ادامه این مناظره مهدیان با اشاره به اینکه از نظرش دوران اصلاح‌طلب و اصولگرا گذشته است، بیان کرد: مردم هم دیگر این تقسیم‌بندی‌ها را قبول ندارند. الان اصولگرایان سنتی با هم در حال رقابت هستند و حرف آقای نورمحمدی درباره تکثر در اصلاح‌طلبان را هم قبول ندارم. این بیانیه همان اندازه که به آینده امید دارد مایه مباهات است و نشان از عبور از رادیکال‌هاست و دیگر تکثر نیست.

وی همچنین اظهار کرد: اساس تشکیل حزب و جریان سیاسی به امیدی است که به آینده دارد. وقتی امیدی به آینده ندارید دیگر اسم شما تشکیلات سیاسی نیست. در همین یکی دو روز بدنه اصلاحات و نزدیکان آقای خاتمی نسبت به این بیانیه موضع گرفتند. بزرگ‌ترین مشکل بدنه سنتی اصلاحات این است که نمی‌توان رفتارشان را پیش‌بینی کرد، چون می‌خواهند وسط بازی کنند و وسط باز‌ها مشکل آنها این است که به بدنه اجتماعی خود خیانت می‌کنند و برای داشتن همه طرف، حرف‌هایی می‌زنند که حتی اپوزیسیون هم خوشش بیاید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
همه بدبختی ملت و کشور زیر سر این دوتا حزب اصلاح طلب واصول گرا هست مخصوصاً اصلاح طلبها که در هر زمانی دنبال فتنه گری و فساد و رانت بازی هستن تازه چندین شاخه هم دارن
آخرین اخبار