جشن گل و نور در حرم امام هشتم (ع)

همزمان با ماه شعبان و اعیاد سوم تا پنجم این ماه پربرکت، حرم مطهر رضوی غرق در نور و سرور است.

امام حسین (ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. "سیدالشهدا، الشهید السعید، الامام الثالث، رشید، طیّب، وفیّ، مبارک و سبط" از جمله القابی است که برای آن حضرت آمده است.

سرور و سالار شهیدان در دوره کودکی از وجود پرمهر حضرت رسول الله (ص) کسب فیض کردند و پس از رحلت آن بزرگوار و حضرت فاطمه (س) به مدت ۳۰ سال از سرچشمه دانش بی‌پایان پدر بزرگوار خویش، حضرت امیرالمومنین علی (ع) بهره‌مند شدند.

امروز خیابان‌های شهر مشهد و به ویژه مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی به مناسبت این ایام چراغانی شده و ذاکران اهل بیت (ع) در رواق‌های این بارگاه منور مشغول مولودی خوانی و مدیحه سرایی شده‌اند.

حرم مطهر ثامن الحجج (ع) به عنوان محور کانونی شهر مشهد به صورت باشکوه چراغانی و آذین‌بندی شده و برنامه‌های جشن و سرور در این مکان مقدس با حضور عاشقان و شیفتگان خاندان ولایت ترتیب یافته است.

کتیبه‌های دیواری با مضامین تبریک عید در گوشه و کنار صحن‌های مختلف مرکزی و پیرامونی و پرچم‌های رنگی در میانه صحن پیامبر اعظم (ص) به چشم می‌خورد.

سبد‌ها و مجموعه‌های گل در آبنما‌های صحن‌های آزادی و گوهرشاد و ورودی‌های مختلف حرم مطهر چشم نوازی می‌کند.

جشن گل و نور در حرم امام هشتم (ع)
شب گذشته نیز، همزمان با شب میلاد امام حسین (ع)، نقاره‌های حرم مطهر ثامن الحجج (ع) به صدا درآمدند.

شب گذشته نیز، همزمان با شب میلاد امام حسین (ع) در سوم شعبان، نقاره‌های حرم مطهر ثامن الحجج (ع) به صدا درآمدند. دیشب آیین میلاد باشکوه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با قرائت زیارت امین الله، شعرخوانی آیینی، سخنرانی آیت الله سیدحسن عاملی، همخوانی گروه سرود گلدسته‌های حرم و مدیحه سرایی مداحان اهل بیت (ع) برگزار شد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل در این مراسم به ایراد سخنرانی پیرامون شخصیت امام حسین (ع) پرداخت و گفت: هر امام معصوم در این دنیا ماموریتی دارد و سیدالشهدا (ع) نیز ۲ ماموریت مهم و اساسی در طول دوران امامت خود داشت.

او افزود: امام حسین (ع) هرگز زیر بار زور نرفت و حاکمیت حکومت ظلم را تایید و تثبیت نکرد و به امت اسلامی تا قیامت آموخت که در برابر ظلم نباید ساکت نشست و باید با هر روش ممکن، با ظلم یزیدیان مبارزه کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل ادامه داد: بعد از رحلت رسول خدا (ص) امیرالمومنین (ع) که مُبَین احکام الهی بود به خاطر انحرافی که در امت پیامبر پیش آمد مدت بیست و پنج سال خانه نشین شد؛ بنابراین احکام الهی به درستی برای مردم تبیین نشد و ماموریت امام حسین (ع) این بود که با قیام و شهادت خود مردم را از خواب غفلت بیدار کند.
جشن گل و نور در حرم امام هشتم (ع)
حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برنامه‌های حرم مطهر در این ایام خجسته گفت: آئین صبح میلاد امام حسین (ع) نیز امروز از ساعت ۹ و ۲۵ دقیقه در رواق امام خمینی (ره) آغاز خواهد شد و تا ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه ادامه خواهد داشت. قرائت قرآن، بیان احکام، اجرای سرود، شعرخوانی آیینی، مدیحه سرایی و سخنرانی حجت الاسلام علی غفوری منش از برنامه‌های این مراسم است.

او افزود: آئین شام میلاد امام حسین (ع) و حضرت اباالفضل (ع) امشب از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه با قرائت زیارت امین الله توسط ابراهیم قانع در رواق امام خمینی آغاز خواهد شد و با شعرخوانی آیینی، سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی، قرائت دعای توسل توسط مصطفی قاآنی و علیرضا نژادحسن، مدیحه سرایی و سخنرانی حجت الاسلام حسن اسلامی ادامه خواهد یافت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: مراسم صبح میلاد حضرت اباالفضل (ع) نیز از ساعت ۹و ۲۵ دقیقه روز چهارشنبه با قرائت قرآن آغاز خواهد شد و با بیان احکام، اجرای سرود، شعرخوانی آیینی توسط امیرعباس موسوی، مدیحه سرایی توسط سیدرضا حسینی و سخنرانی ادامه خواهد یافت.

شریعتی نژاد بیان کرد: آئین شام میلاد حضرت اباالفضل و شب میلاد امام سجاد (ع) نیز، چون شب‌های قبل از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه با زیارت امین الله آغاز می‌شود و در این آیین نیز محمد رسولی به شعرخوانی آئینی می‌پردازد. سخنران این مراسم حجت الاسلام محمدباقر حیدری کاشانی خواهد بود و در این آیین آقایان غلامشاهی، پاینده فر و اسلامی نژاد به مدیحه سرایی خواهند پرداخت.

او تصریح کرد: در مراسم صبح میلاد امام سجاد (ع) نیز که در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود ضمن قرائت قرآن، بیان احکام و اجرای سرود، شعرخوانی آیینی توسط سیدعلی اسماعیلی، مدیحه سرایی توسط وحید اصغری اجرا می‌شود و سخنران این مراسم حجت الاسلام اسماعیل مقری خواهد بود.
جشن گل و نور در حرم امام هشتم (ع)
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی تاکید کرد: شام میلاد حضرت زین العابدین (ع) هم با قرائت زیارت امین الله، شعرخوانی آیینی، سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی و حجت الاسلام علی علیزاده همراه خواهد بود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار