نحوه استفاده دانشمندان از ماهواره‌ها برای تجزیه و تحلیل تنوع زیستی صخره‌های مرجانی

دانشمندان از ماهواره‌ها برای تجزیه و تحلیل تنوع زیستی صخره‌های مرجانی استفاده کردند.

محققان از ماهواره‌های مدار زمین برای نقشه‌برداری از تنوع زیستی صخره‌های مرجانی در مقیاس جهانی استفاده کردند تا نشان دهند که مناطقی با تنوع زیستگاهی بالا نیز دارای تنوع گونه‌ای هستند.

طبق گفته تیم تحقیقاتی دانشکده علوم دریایی، جوی و زمینی دانشگاه میامی که این مطالعه را انجام داده است، فناوری جدید نقشه برداری ماهواره‌ای می‌تواند به هدایت تلاش‌های آینده برای شناسایی و حفاظت از صخره‌های مرجانی با تنوع زیستی بالا کمک کند.

سام پورکس، استاد و رئیس دپارتمان علوم زمین دریایی در دانشگاه روزنستیل گفت: با پیشرفت فناوری سنجش از دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای نقشه‌برداری از زیستگاه‌های اکولوژیکی، باید معنای زیست‌شناختی و اکولوژیکی این محصولات را درک کنیم.

پورکیس افزود: ما نشان داده‌ایم که این نقشه‌ها می‌توانند به‌عنوان نماینده‌ای برای تنوع زیستی استفاده شوند و بنابراین می‌توان از آن‌ها برای هدایت حفاظت و احیای اکوسیستم استفاده کرد.

رویکرد سنتی انجام بررسی‌های غواصی برای اندازه‌گیری تنوع زیستی صخره‌های مرجانی زمان‌بر و پرهزینه است.

بنابراین، تیم تحقیقاتی درصدد یافتن روش جدیدی برآمدند که از سنجش از دور برای تولید نقشه‌های زیستگاه‌ها در مقیاس جهانی استفاده می‌کند.

برای انجام این مطالعه، آن‌ها تنوع اندازه گیری شده توسط غواصان از ماهی‌های صخره و گونه‌های مرجانی را در مجموعه داده‌های جهانی SCUBA Diver Survey از اکسپدیشن جهانی صخره‌های مرجانی در اقیانوس آرام، اقیانوس اطلس و اقیانوس هند استخراج کردند.

نقشه‌های KSLOF تقریباً یک چهارم صخره‌های مرجانی استوایی با آب‌های کم‌عمق زمین را پوشش می‌دهند و دانشمندان سپس از این نقشه‌ها برای بررسی دقیق پیچیدگی الگو‌های زیستگاهی در بستر دریا استفاده کردند که مشخص شد این موضوع با تنوع گونه‌های موجودات زنده‌ای که در آن‌ها زندگی می‌کنند مرتبط است.

این رابطه در سراسر اقیانوس اطلس، اقیانوس آرام و هند وجود دارد و بنابراین می‌تواند به عنوان نماینده‌ای برای تنوع زیستی صخره‌های مرجانی استفاده شود.

دکتر آنا باکر، دانشجوی گروه علوم زمین دریایی کالج روزنستیل و محقق اصلی این مطالعه گفت: ما نشان داده‌ایم که چگونه تنوع زیستی این اکوسیستم‌ها را می‌توان از نقشه‌های ماهواره‌ای بستر دریا بازیابی کرد.

باکر افزود: این کشف تازه فرصتی برای ارزیابی تنوع زیستی صخره‌های مرجانی در مقیاس جهانی از مدار زمین فراهم می‌کند.

نتایج این مطالعه می‌تواند به برنامه ریزی فضایی دریایی کمک کند و مناطق حفاظت شده دریایی را برای حفاظت از صخره‌های مرجانی با تنوع زیستی بالا تعیین کند.

این مطالعه با عنوان "تنوع زیستگاه سنجش از دور، تنوع گونه‌ها را در صخره‌های مرجانی پیش بینی می‌کند" در مجله Remote Sensing of the Environment منتشر شده است.

منبع: الیوم‌السابع