چرا کشاورزان در سراسر اروپا اعتراض می‌کنند؟

سیاست‌های اشتباه سران اتحادیه اروپا در حوزه کشاورزی به ویژه در یک ماه گذشته و تصمیم به افزایش واردات ، اعتراضات کشاورزان را فراگیر کرده است.

اعتراضات کشاورزان طی سال‌های اخیر به منظره‌ای آشنا در اروپای غربی تبدیل شده است. با این حال، سال ۲۰۲۴ با تظاهرات غیرعادی، گسترده و سرشار از خشم کشاورزان، از بلژیک تا بلغارستان آغاز شد؛ کشاورزان از کشور‌های بزرگ اروپا با تراکتورهایشان خیابان‌ها و بزرگراه را مسدود کرده‌اند و با پلیس درگیر شده‌اند.

در حالی که برخی از مشکلات کشور‌ها با هم متفاوت است، چندین مورد وجود دارد که از مرز‌های ملی عبور کرده و سران اروپایی را وادار به سازش با معترضان کرده است.

محصولات وارداتی ارزان قیمت به اروپا در سایه جنگ اوکراین

کشاورزان در اتحادیه اروپا مدت هاست که با مقررات این اتحادیه و استاندارد‌های بالای تولید محصولات کشاورزی مبارزه می‌کنند. آن‌ها استدلال می‌کنند که قادر به رقابت با کالا‌های ارزان قیمت وارداتی به اتحادیه اروپا نیستند و از سوی دیگر، صادرکنندگان خارجی مجبور به رعایت این مقررات نیستند. معترضان به مذاکرات توافق تجاری اتحادیه با مرکوسور، یک بازار مشترک برای کشور‌های آمریکای جنوبی، به عنوان یک نقطه نگرانی خاص اشاره می‌کنند.

روابط اقتصادی مرکوسور با اتحادیه اروپا توسعه اقتصادی کشور‌های حوزه مرکوسور را تسریع نموده است. آمار‌ها نمایانگر آن است که همکاری‌های اقتصادی دو طرف هر چند اثرات مثبتی بر توسعه اقتصادی کشور‌های حوزه مرکوسور داشته است، ولی نتوانسته اقتصاد آن‌ها را از کشاورزی به صنعت یا خدمات تغییر دهد و همچنان رقم عمده صادرات کشور‌های مزبور اقلام و محصولات کشاورزی می‌باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: جنگ روسیه و اوکراین کشاورزان را در چندین جبهه تحت تاثیر قرار داده است. بحران انرژی منجر به افزایش هزینه سوخت شد و افزایش تورم را به دنبال داشت. دولت‌ها وارد عمل شدند تا قیمت مواد غذایی را کنترل کنند، که این سیاست سود کشاورزان را محدود کرد. جنگ بین دو صادرکننده عمده کود نیز باعث مشکلات عرضه کود و افزایش قیمت شد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا تعرفه واردات مواد غذایی از اوکراین را متوقف کرد تا به حفظ اقتصاد خود کمک کند، که در نهایت بازار‌های اتحادیه اروپا را با محصولات ارزان اوکراینی پر کرد.

اعتراض کشاورزان در اروپا

قرارداد سبز،  عامل محرک اعتراضات کشاورزان ارو پایی

کشاورزان همچنین مخالف قرارداد سبز اتحادیه اروپا هستند و احساس می‌کنند که بسیاری از مفاد آن برای مهار تغییرات آب و هوایی و حفاظت از محیط زیست است و همین تأثیر زیادی بر معیشت آن‌ها دارد. تاریخچه اعتراضات کنونی را می‌توان در توافقنامه سال ۲۰۱۹ میلادی بین کشور‌های اروپایی دنبال کرد؛ توافقنامه موسوم به «قرارداد سبز» که شامل تغییر رویه‌های گسترده برای دستیابی به وضعیت «کربن خنثی» است.

اعتراض تراکتوری کشاورزان در اروپا

هدف از این قرارداد کربن‌زدایی و دیجیتالی کردن اقتصاد اروپا بود. بدین ترتیب، برخی از این تغییرات عمده در نحوه سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که هدف دستیابی به خنثی‌سازی کربن در آب و هوا تا سال ۲۰۵۰ محقق گردد.

چندین کشور اتحادیه اروپا به یارانه‌های دیزل کشاورزی پایان دادند، استفاده از زمین و آب را کنترل کردند، و سموم دفع آفات را کاهش دادند و در نهایت، اقداماتی برای مدیریت کود‌ها و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای اتخاذ کرده اند. با این حال، بخش کشاورزی تأثیر بسیار مستقیمی از تغییرات آب و هوایی نیز داشته است، از سیل گرفته تا خشکسالی و آتش سوزی.

با این حال، سیاست گذاران اروپایی نتوانستند اثرات ثانوی تصمیمات خود را از جمله بر کشاورزان به خوبی لحاظ کنند. چه بسا که این آشفته بازار فعلی با کاهش رشد اقتصادی در تمام کشور‌های بزرگ اروپایی همگرا شد و پایه‌های یک بحران بزرگ را بنا گذاشت.

سیاستمداران اروپایی در مواجهه با گستردگی اعتراضات کشاورزان و اختلالات عرضه مواد غذایی که به طور فزاینده‌ای قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را خالی می‌کرد، امتیازاتی را دادند. اتحادیه اروپا طرح خود را برای به نصف رساندن استفاده از آفت کش‌ها تا سال ۲۰۳۰ به حالت تعلیق درآورد و وعده مذاکرات مجدد با سهامداران را داد. چند تن از سران اتحادیه اروپا علیه توافق مرکوسور به رهبری امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که گفتند مقررات بلوک آمریکای جنوبی «با قوانین ما همخوانی ندارد» صحبت کردند. کشور‌هایی از جمله فرانسه و آلمان نیز در حال عقب نشینی از مالیات‌های برنامه ریزی شده دیزل یا کاهش یارانه هستند. این که آیا این اقدامات به اندازه کافی برای جلوگیری از شعله ور شدن اعتراضات چند ماه بعد مناسب است، هنوز مشخص نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تأمین اجتماعی
۱۲:۳۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
بنده 1 میلیون و 70 هزار تومان پول مصرف آب پرداخت کردم و 540 هزار تومان هم پول مصرف برق پرداخت کرده ام
Romania
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
خبرنگار عزیز ...از مشکلات کشاورزان مملکت خودتم هم بگو ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چرا بازنشستگان شرکت مخابرات از سال 1388 تاکنون در سراسر ایران اعتراض می‌کنند؟ به خاطر اهانت ها و خیانت های مدیران، مسئولان شرکت مخابرات و هم سکوت دولتمردان، مسئولان و نمایندگان مجلس!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
هزینه آبونمان ۱۸‌میلیون مشترک تلفن ثابت در تهران به ۵۰ هزار تومن و در سایر مراکز به ۳۰ هزار تومن رسیده درحالی که هیچ استفاده ای نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
چرا بازنشستگان شرکت مخابرات از سال 1388 تاکنون در سراسر ایران اعتراض می‌کنند؟
۱۰:۳۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چرا بازنشستگان شرکت مخابرات از سال 1388 تاکنون در سراسر ایران اعتراض می‌کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
اعتراض دارن چون اروپا مثه ایران مفت خور خونه نیس که گاز و اب و برق مفت به مردم بده

هزینه گاز تو اروپا ماهیانه ۳۵ میلیون تومن برای هر خونوار ۲ تا ۳ نفره اس توی ایران ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومنه

هزینه برق تو اروپا ماهیانه ۲۰ میلیون تومنه توی ایران ۵۰ هزار تومنه
مصرف اب در اروپا واسه هندوانه و سیب زمینی ممنوعه و میانگین مصرف اب شهری ۲۰۰ لیتر در شبانه روزه.توی ایران آب مفت واسه کاشت هندوانه در کویر هست میانگین مصرف اب هم ۶۰۰ لیتر در شبانه روزه

بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوییل ۵۰۰ تومن هم داریم که توی اروپا به ترتیب لیتری ۱۳۰ هزار تومن و ۱۷۰ هزار تومنه

اعتراض دارن چون مفت خوری ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
دقیقاً به نکته خوبی اشاره کردی چون در اروپا مثل ایران هردمبیل نیست که هرکی هر کیو دلش میخاد استخدام بهش حقوق یا مفت بدن همه چیز توی سیستم قابل شناسائی و کنترله
توی اروپا از ثروتمندان بیشتر از بقیه مالیات می گیرند، اینجا برعکسه اینجا کارگر حقوقش نگرفته اول مالیات کسر میشه اما خیلی ها با داشتن تعداد زیادی خانه املاک باغ ویلا و خودرو اصلا مالیات نمی دهند تازه مفت خوری هم می کنند از یارانه انرژی بهره می برند!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چون هشیار و آگاه هستند و امیدی به مسوولان خود ندارند.
چون مسوولان آنها همیشه وعده دروغ می دهند.
دلار را از ۵۰۰۰ تومان به ۵۵۰۰۰ تومان می رسانند و بعد صحبت از تحول اقتصادی و ما می توانیم می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۱ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
چون به اعتراض پاسخ می دهند
در ایران هر اعتراضی داشته باشی برعلیه تو استفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۰۹:۴۸ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
اگه پاسخ میدادن اعتراض نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
اگر پاسخ می دادند که الان وضعیتشون این نبود
آخرین اخبار