فجر هنرمندان تجسمی در قله خود ایستاده است

خراسانی زاده گفت: از نظر داوران، کیفیت آثار این دوره بسیار خوب بوده و امروز، فجر هنرمندان تجسمی در قله خود ایستاده است.

در دهمین روز بهمن ماه، موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر میزبان آئین گشایش نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و برخی از هنرمندان و هنردوستان بود.

محمد خراسانی زاده، مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، در رابطه با این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی بیان کرد: اگرچه هنر‌های تجسمی گسترده‌ترین عرصه هنری کشور ماست، ولی بسیار مظلوم است و کمتر شناخته شده است؛ به طوری که گاهی وقت‌ها در میان مردم می‌گوییم هنر‌های تجسمی می‌گویند همان مجسمه؟ بله مجسمه هم در بین هنر‌های تجسمی وجود دارد، ولی این حوزه خیلی وسیع‌تر است.

خراسانی زاده گفت: در میان عرصه‌های هنری که داریم مثل سینما که این روز‌ها فضای جشنواره‌ای اش بسیار داغ است یا نمایش، موسیقی و ادبیات، گسترده‌ترین زمینه هنری ما هنر‌های تجسمی است که شامل نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، گرافیک، تصویرسازی، سفال و سرامیک هنری، مجسمه سازی و هنر‌های جدید است و درواقع، این‌ها عرصه‌های ده گانه‌ای هستند که در جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به آن‌ها پرداخته ایم. البته حتی بخشی از حوزه‌های مربوط به طراحی هم، شامل هنر‌های تجسمی می‌شوند. مثل طراحی که پایه نقاشی است یا طراحی صنعتی، طراحی معماری، طراحی فرش و... که بعضاً در دنیا زیرمجموعه هنر‌های تجسمی دسته بندی می‌شوند.

رئیس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ادامه داد: از لحاظ تعداد هنرمند، اگر فقط تعداد خوشنویس ها، طراحان گرافیک و عکاسان خود را در هر رده ای؛ میان رده و تراز اول مقایسه کنیم جمعیتی چندصد هزار نفری خواهند بود. بنابراین، جشنواره هنر‌های تجسمی فجر بزرگ‌ترین رویداد هنری فجر انقلاب اسلامی ایران است و افتخار می‌کنیم شانزدهمین دوره آن کار اجرایی و نمایشگاهی خود را از ۱۰ بهمن ماه شروع کرده و یک مشارکت کم نظیر را رقم زده است.

خراسانی زاده مطرح کرد: ما حدود ۱۰ هزار و ۷۶ اثر در بخش رقابت ملی در ۱۰ رشته‌ای که اشاره کردم، داشته ایم و به جز این ها، حدود ۱۲ هزار اثر برای استان‌های کشور ارسال شد. زیرا در تمام استان‌ها و مراکز استانی نیز، این جشنواره را در قالب «تجسم هنر» داریم و هنرمندان تراز اول استان‌ها آثار خود را ارسال کردند.

او با اشاره به طراح پوستر جشنواره شانزدهم گفت: طراح پوستر شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی، آقای صابر شیخ رضایی از برگزیدگان دور قبل این جشنواره است و در این دوره، هم به عنوان یک هنرمند جوان و خلاق و هم داور بخش گرافیک ما حضور دارد.

رئیس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ادامه داد: از حدود ۱۲ هزار اثری که برای جشنواره امسال ارسال شده حدود یکهزار اثر انتخابی در مجموع فرهنگی هنری صبا در پایتخت و دو بخش هم در موزه هنر‌های معاصر و همچنین، حدود یکهزار و ۵۰۰ اثر نیز در مراکز استانی به نمایش درآمده اند.

خراسانی زاده افزود: جشنواره هنر‌های تجسمی تنها جشنواره‌ای است که دبیر کل دارد و ۲۲ دبیر ملی و ۳۲ دبیر استانی و بیش از ۶۰ داور ملی داریم برای این که این رویداد را سامان ببخشند و این اتفاق بزرگ یک جشن ملی است برای همه هنرمندان هنر‌های تجسمی ایران با همه ذائقه‌ها و سلیقه‌هایی که علاقه داشته اند زیر پرچم مقدس کشور کار کنند. 

گفتنی است که این نمایشگاه تا پایان بهمن ماه برقرار است و بخش رقابتی، یکی از پربحث‌ترین بخش‌های این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی است که حدود ٧٧١ اثر از بیش از ۵۰۰ هنرمند روی دیوار‌ها رفته است.

بر اساس گفته برگزارکنندگان، کیفیت آثار این دوره از نظر داوران بسیار خوب بوده است؛ به طوری که آن‌ها اعتقاد داشتند در طول ۵-۶ سال اخیر، آثاری با چنین کیفیتی در جشنواره وجود نداشته‌اند و امروز، فجر هنرمندان تجسمی در قله خود ایستاده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.