البرز در جایگاه دوم سرانه تولید شیر کشور

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز گفت: دام های شیری این استان به لحاظ سرانه تولید، رتبه دوم کشور را پس از دام های تهران به خود اختصاص داده اند.

ابراهیم نوغانچی ثابت روز سه شنبه در چهارمین همایش علمی تخصصی بهبود گله‌های گاو شیری که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: سرانه تولید شیر هر راس دام در این استان حدود ۳۵ کیلوگرم است.

وی آب و هوای مناسب، خوراک و ژنتیک خوب دام‌های این استان را از علل احراز این رتبه دانست و اظهار کرد: کیفیت شیر خام تولیدی در این استان به حدی مطلوب است که کارخانه‌های شاخص لبنی کشور مشتریان عمده شیر البرز هستند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران البرز گفت: این استان دارای ۱۷۶ واحد دامپروری صنعتی و یک هزار و ۲۹۲ واحد دامی غیرصنعتی و روستایی است که تعداد کل دام سنگین شیری در

البرز ۱۷۸ هزار راس برآورد شده است که از این تعداد ۱۱۱ هزارراس در واحد‌های صنعتی و ۶۷ هزار راس در واحد‌های نیمه صنعتی و روستایی پرورش داده می‌شوند.

نوغانچی ثابت افزود: استان البرز به لحاظ تعداد دام در رتبه ۲۸ کشوری قرار دارد، اما به لحاظ تولید شیر در جایگاه پنجم کشوری است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان البرز گفت: این اتحادیه برای ارتقای کمی و کیفی تولید گوشت قرمز و شیر تاکنون با مهمترین مراکز علمی و آموزشی کشور همچون دانشکدگان کشاورزی دانشگاه تهران، مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) و مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی قرار داد همکاری منعقد کرده است.

کارشناس دامپزشکی استان البرز نیز در این همایش یکی از مهمترین بیماری‌های تاثیرگذار بر اقتصاد دام‌های سنگین به خصوص دام‌های شیری را بیماری تب برفکی عنوان کرد و گفت: این بیماری از سال ۱۸۹۷ در کشور انگلستان شناسایی شد، ولی اولین بار که از نظر اقتصادی و بیماری شناسی جدی شد در سال ۲۰۰۱ بود که بسیاری از فعالیت‌های کشور‌ها به لحاظ این بیماری به تعویق افتاد.

علی گلباز افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری با سرعت واگیری بسیار بالا و عفونی عمیق است که باعث خسارت اقتصادی فراوانی می‌شود و به نوعی از لحاظ خسارت و شدت واگیری با بیماری طاعون برابری می‌کند.

وی تصریح کرد: دام‌های حساس به این بیماری دام‌های سم دار و نشخوارکنندگان بزرگ هستند که حساسیت بیشتری به این بیماری دارند و تلفات بیشتر در گوساله‌ها و بزغاله‌های جوان دیده می‌شود.

برچسب ها: شیر و ماست ، شیرخام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار