تاجیکستان و قرقیزستان بر مدار صلح؛

۹۰ درصد مرز‌های مشترک تعیین وضعیت شد

تاجیکستان و قرقیزستان بعد از چندین سال گفتگو و مذاکره به توافقی درباره تعیین وضعیت ۹۰ درصد از مرز‌های مشترک ۹۸۰ کیلومتری خود دست یافتند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری تاجیکستان، در دیدار وزیرخارجه قرقیزستان با رئیس جمهوری و همتای تاجیکستانی خود، اعلام شد که تاکنون ۹۰ درصد از مناطق مرزی مورد اختلاف دو طرف تعیین تکلیف شده و تلاش برای علامت‌گذاری مابقی خطوط مرزی در دست اقدام است.

جین‌بیک کولوبایف در سفر به دوشنبه پیام صادیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان مبنی توسعه روابط دوجانبه را تقدیم امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان کرد.

رحمان در این دیدار اهمیت توسعه فعال‌تر گفت‌وگوی سیاسی و تقویت فضای اعتماد در روابط ۲ کشور را مورد توجه قرار داد و بر تمرکز بر اجرای توافقات حاصل شده بین سران در مورد تعیین خط مرز دولتی تاکید کرد.

در این نشست خاطر نشان شد که طی چهار ماه گذشته طرفین درباره طراحی و تعیین ۱۹۶ کیلومتر از خط مرز‌های دولتی به توافق رسیدند و اعلام شد که در حال حاضر به طور کلی وضعیت ۹۰ درصد مرز‌های دو کشور تعیین وضعیت شده است.

در این نشست‌ها مسائل استفاده مشترک از منابع آب رودخانه‌های فرامرزی، گسترش روابط تجاری، اقتصادی، پارلمانی و دیگر مناسبات دو کشور نیز مورد توجه قرار گرفت.

همچنین در دیدار کولوبایف با سراج الدین مهرالدین وزیر امور خارجه تاجیکستان طرفین برنامه همکاری بین وزارت خارجه دوکشور را برای سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ امضا کردند و در مورد مسائل توسعه روابط از جمله حل مسایل مرزی به توافق رسیدند.

مرز قرقیزستان و تاجیکستان در شرایط سخت جغرافیایی، از جمله رشته کوه ها، دره ها، و همچنین دو نقطه مرزی سه گانه با ازبکستان - در دره فرغانه - و با چین - در امتداد رشته کوه زالایی قرار دارد. طول این مرز ۹۸۴ کیلومتر است که به خاطر اختلافات، بیشتر این مرز علامت گذاری نشده بود و ۲ کشور سالیان طولانی با تنش و درگیر‌های مرزی مواجه بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار