پیشرفت های حوزه آبرسانی در ایلام/ ۹۹ درصد روستاها آب شرب دارند

پیشرفت های حوزه آبرسانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان ایلام چشمگیر بوده به طوری که هم اکنون ۹۹ درصد جمعیت روستاهای استان از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

بدون شک یکی از بخش‌های مهمی که در استان ایلام بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، بحث آبرسانی به شهرها و روستاهای استان بوده است.

هرچند هزینه ساخت پروژه‌های آبرسانی در این استان کوهستانی بسیار هزینه بر است اما ۹۹ درصد مناطق روستایی و ۱۰۰ درصد مناطق شهری استان ایلام از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند.

شاخص‌های بهداشتی در حوزه آب روستایی و شهری در استان ایلام نیز بالاتر از میانگین کشوری است.

آمارها نشان می‌دهد قبل از انقلاب تنها ۱.۸ درصد جمعیت روستاهای استان از آب شرب بهداشتی بهره مند بودند،

هزینه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه آبرسانی در ایلام

مدیرعامل آب و فاضلاب استان ایلام اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۴۳ هزار مشترک آب در استان وجود دارد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹ درصد جمعیت روستایی ایلام تحت پوشش خدمات آبفا هستند.

پرویز ناصری بیان کرد: طی ۲ سال اخیر تاکنون بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرساخت‌ها و شبکه آبرسانی ایلام تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: از ظرفیت‌های قرارگاه بسیج جهادی آبرسانی در راستای خدمت رسانی بهتر بهره گیری شده و در قالب این طرح، به ۱۲۸ روستا با اعتبار ۵۰۷ میلیارد تومان در استان، آبرسانی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آبفای گفت: استان ایلام در حوزه اجرای پروژه جهاد آبرسانی به روستاهای استان با ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی جزو ۸ استان برتر کشور است.

وی تصریح کرد: پروژه آبرسانی به روستای محروم استان ایلام در قالب قرارداد ۳ جانبه بین آبفای کشور، قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و بسیج سازندگی استان در حال انجام است.

پیشرفت های حوزه آبرسانی در ایلام

۱۰۰ هزار نفر در ایلام از آب شرب برخوردار شدند

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام گفت: در دهه فجر سال جاری ۱۴ پروژه آبرسانی در سطح استان افتتاح شده که از این تعداد ۱۰ پروژه در حوزه روستایی و ۴ پروژه نیز در حوزه شهری بوده است.

ناصری با اشاره به اینکه اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار این پروژه‌ها بوده است، اضافه کرد: با افتتاح این طرح‌های آبرسانی جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آب شرب پایدار بهره مند شده‌اند.

وی گفت: آبرسانی به ۴۰ روستای استان شامل احداث، توسعه، اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع، با تأمین لوله پلی اتیلن با اقطار ۶۳ تا ۱۶۰ میلی متر پلی اتیلن توسط خیر آبرسانی کشور در حال اجرا است.

واگذاری یک هزار و ۸۱۲ انشعاب جدید فاضلاب در استان ایلام

مدیرعامل آبفای استان ایلام گفت: ۶۲ درصد استان ایلام تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد.

ناصری با بیان اینکه ۶ تصفیه‌خانه فاضلاب در استان در مدار بهره‌برداری قرار دارد، افزود: با اتمام اجرای شبکه فاضلاب آبدانان این عدد به ۷ تصفیه خانه فاضلاب افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام از واگذاری یک هزار و ۸۱۲ انشعاب جدید فاضلاب در استان ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تاکید کرد: مجموع مشترکان استان در این بخش به ۱۰۸ هزار فقره افزایش یافته است.

استان ایلام در دوران قبل از انقلاب اسلامی به روستای بزرگی شباهت داشت که نه تنها ساختار شهری نداشت بلکه از کمترین امکانات زیرساختی نیز بی‌بهره بود.

اکثریت قریب به اتفاق مردم در روستاها زندگی می‌کردند که پیش از انقلاب در محرومیت گسترده‌ای به سر می‌بردند. در روستاها فقر مطلق حاکم بود و مردم از حداقل امکانات آب شرب بهداشتی محروم بودند.

در حال حاضر روستاهای استان ایلام به واسطه داشتن امکانات زیرساختی به مرکز اصلی تولید و اشتغال در استان تبدیل شده‌اند.

برچسب ها: آبرسانی ، روستاها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.