حسینی:

سند جامع محرومیت زدایی یک ساز و کار حل مسئله محلات است

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای شهر شیراز گفت: سند جامع محرومیت زدایی یک راه حل جهت برون رفت از بحران محرومیت محلات نیست، بلکه یک ساز و کار حل مسئله است و در واقع این سند به شناسایی و احصای مشکلات، به شیوه کاملا علمی و بر پایه دانش ژئو دیتا روی آورده است.

سیده مریم حسینی در جمع خبرنگاران گفت: رفع محرومیت یکی از مهمترین مولفه‌هایی بود که در انقلاب عنوان شد و امام راحل (ره) با عنوان جهاد این تفکر دینی را برای مسئولین رقم زدند.

رئیس کمیته محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه جنس محرومیت را از ابتدای جوانی به واسطه کارم شناختم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل در جامعه‌ی اسلامی «رفع فقر» و «رسیدگی به فقرا و نیازمندان» است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق کم برخوردار و محروم کلانشهر شیراز و ایجاد توازن و تعادل در خدمات رسانی به شهروندان عزیز شیرازی یکی از اصلی‌ترین رویکرد‌ها و برنامه‌های شورای ششم به شمار می‌رود که این امر بصورت متمرکز و محوری در کمیته محرومیت زدایی شورای شهر در حال انجام و اقدام است.

او افزود: محرومیت زدایی مسیری پر خیر و برکت است که نشان از تغییر تفکر مدیریت شهری مبنی بر نگاه عادلانه به تمامی محلات در شهر دارد، اگر به بحران‌ها و چالش‌های موجود در محلات کم برخوردار در حوزه‌های زیرساختی و همچنین مشکلات شهرسازی و خدمات شهری به موقع توجه نکنیم به پدیده‌ای اجتماعی - فرهنگی با عنوان محرومیت و سپس به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود و در این فرآیند شاید مسیری ایجاد شود که دشمن از آن بهره ببرد.

حسینی افزود: محرومیت زدایی به کار‌های عقب افتاده که یکی از عوامل مهم ایجاد آسیب‌های اجتماعی است و نیاز به نگاهی دقیق و توجهی عمیق دارد.

او گفت: تصویب اختصاص یکی از نواحی نمودار سازمانی درمناطق شهرداری به موضوع حریم بانی، تصویب احیاء معاونت بازآفرینی و رفع محرومیت در سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری، ایجاد دبیرخانه تخصصی رفع محرومیت زیر نظر کمیسیون، تدوین شاخص‌های اولویت بندی نیاز‌های محلات شهری و الزام شهرداری مبنی بر عضویت معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز در هیات مدیره سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری از جمله برنامه‌هایی بود که در ابتدای راه کمیسیون محرومیت زدایی در نظر گرفته شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز افزود: الزام شهرداری به ایجاد مراکز مهارت آموزی و توانمندسازی سرپرستان خانوار در مناطق شهرداری شیراز، الزام شهرداری به تهیه سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز، الزام شهرداری به ایجاد شعبه تخصصی ویژه کمیسیون ماده صد تخلفات ساختمانی حریم شهر و الزام شهرداری به اقدام در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت در خصوص تامین مسکن پرسنل نیازمند در شهرداری از دیگر مصوبات یا برنامه‌هایی بوده که در کمیسیون به آن توجه شده است.

او گفت: الزام شهرداری به ایجاد و احداث گرمخانه در محلات محروم و هدف، الزام شهرداری به پیگیری تغییر کاربری اراضی بوستان بهار واقع در شهرک بهار به کاربری اولیه طی تشریفات قانونی، بررسی روند موضوعات مرتبط با شهرداری در خصوص مجتمع‌های خیریه و احترام و تکریم سالمندان، اصلاح مصوبه بررسی طرح هزینه کرد و تخصیص بودجه جهت پروژه‌های محرومیت زدایی توسط قرارگاه، تامین مسکن افراد بی بضاعت شهر در محلات محروم با اولویت کارکنان شهرداری شیراز، وضعیت پخت نان در خبازی‌های واقع در محلات کم برخوردار شهر و تصویب سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز از دیگر برنامه‌ها بود.

حسینی اظهار کرد: برنامه ریزی و راهبردی، عمرانی و اجرایی، بهداشت و سلامت، معیشت و اشتغال و فرهنگی و اجتماعی جز حوزه‌های مداخله کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: شاید بتوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در شروع راه محرومیت زدایی شناسایی نقطه‌ای برای شروع راه و ترتیبی برای انجام اقدامات در این حوزه را برشمرد، در همین راستا، تبیین و تدوین شاخص‌های نیاز سنجی یکی از اولین اقدامات کمیسیون محرومیت زدایی در حوزه برنامه ریزی و راهبردی بوده است که با همت معاونت محترم برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری شیراز و با همکاری کارشناسان و متخصصان کمیسیون در پنج سطح به شرح ذیل تدوین شده است.

او از تدوین شرح وظایف دستگاه‌ها خبر داد و گفت: منظور از پیگیری این مقوله در کمیسیون محرومیت زدایی شورای شهر شیراز، ساماندهی و ایجاد وحدت رویه بین دستگاه‌ها و ارگان‌های خدمت رسان بوده است.

حسینی اضافه کرد: جهت انجام روند محرومیت زدایی، با عنایت به تلاش تمامی دستگاه‌ها لازم است جهت جلوگیری از موازی کاری و ساماندهی به فعالیت تمامی دستگاه‌های خدمت رسالن شهری، شرح وظایف مشخصی برای آن‌ها تدوین و به آن‌ها ارائه شود و علاوه بر این اطلاع از منابع و توانمندی‌های هر یک از ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیز می‌تواند راهگشای امور محرومیت زدایی باشد، لذا در کنار تدوین شرح وظایف، شناخت و برشمردن منابع و امکانات نیز در این مرحله انجام شده است.

او با اشاره به اهم اقدامات در حوزه برنامه ریزی و راهبردی کمیسیون محرومیت زدایی، افزود: تدوین سند محرومیت زدایی با اولویت تمرکز بر ۴۰ محله کم برخوردار در کلان شهر شیراز بدون شک یکی از اقدامات راهبردی کمیسیون محرومیت زدایی است که به پشتوانه فعالیت‌های پژوهشی و با تلاش معاونت برنامه ریزی و منابع انسانی شهرداری شیراز تدوین و درنهایت پس از بیش از یک سال فعالیت علمی و کارشناسی مصوب شد، این سند علاوه بر احصا مشکلات و نیاز‌های ۴۰ محله کم برخوردار به برنامه ریزی جهت رفع مشکلات آن‌ها از سطوح زیر بنایی تا رسیدن به سطح توسعه پرداخته است و با تکیه بر داده‌ها ۲ تحلیل ژئو دیتا در بستر برنامه GIS به عنوان یک ابزار کاربردی در برنامه ریزی و مدیریت منابع شهرداری شهر شیراز استفاده می‌شود.

حسینی افزود: سند جامع محرومیت زدایی یک راه حل جهت برون رفت از بحران محرومیت محلات نیست، بلکه یک ساز و کار حل مسئله است و در واقع این سند به شناسایی و احصای مشکلات، به شیوه کاملا علمی و بر پایه دانش ژئو دیتا روی آورده است و علاوه بر این سند جامع محرومیت زدایی، رویکرد‌ها و منویات مدیریت شهری در زمینه محرومیت زدایی را به مجموعه‌ای قابل اندازه گیری تبدیل کرده و بر اساس آن اقدام به پایش محله محور شهر و طرح ریز پروژه‌های عمرانی در محلات محروم به صورت هدفمند می‌کند.

او، قرارگاه محرومیت زدایی حاصل همکاری مشترک شهرداری، شورای شهر و فرمانداری شهر شیراز و سپاه فجر فارس عنوان و اظهار کرد: این قرارگاه با دستورالعمل اجرایی مصوب و با ساختار اجرایی مشخص به انجام امور مورد اتفاق در سند محرومیت زدایی می‌پردازد.

رئیس کمیسیون محرومیت زدایی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه موضوع الحاق روستا‌های حاشیه شهر به محدوده شهری شیراز از ابتدای دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شده بود، افزود: این کمیسیون با تکیه بر مطالعات انجام شده و با تحلیل طرح پژوهشی انجام شده با همین موضوع از ابتدای طرح آن با توجه به آسیب‌های ممکن حاصل از انجام این طرح به مخالفت پرداخت و اقدام به ارائه طرح‌های پیشنهادی جهت رفع معضلات این مناطق و ارائه راهکار‌های اجرایی در این زمینه کرد.

او با اشاره به بررسی مشکلات روستای گردخون، افزود: با توجه به تبعات سنگین الحاق روستا‌ها به شهر و به منظور رفع مشکلات روستا‌های حاشیه شهر شیراز، طی چندین جلسه بازدید و ۲ جلسه کمیسیون ویژه با حضور تمامی دستگاه‌های خدمت رسان شهری، کمیسیون محرومیت زدایی اقدام به تنظیم برنامه مدون جهت رفع آسیب‌های این روستا به عنوان روستای نمونه اقدام کرد.

حسینی پیرامون حریم بانی شهر شیراز هم گفت: تشکیل اداره حریم بانی برای شهر شیراز که دارای نواحی مشترک و بعضا بدون مرز مشخص با شهر شیراز هستند، بسیار ضروری به نظر می‌رسید که کمیسیون محرومیت زدایی در این زمینه اقدام به تشکیل این ناحیه در ذیل ساختار سازمانی شهرداری کرده است.

او افزود: انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری مشترک با قرارگاه احمدبن موسی (ع) سپاه فجر استان، آموزش و پرورش، بسیج مهندسین، بهزیستی، فنی و حرفه ای، کانون زنان بازرگان، کمیته امداد، مجمع خیرین سلامت و وکلای دادگستری از جمله اقداماتی بوده که کمیسیون محرومیت زدایی به منظور هماهنگی هر چه بیشتر با دستگاه‌ها و مدیریت منابع جهت انجام اقدامات مشترک آن را مغتنم برشمرده است.

حسینی اظهار کرد: با تلاش‌های انجام شده از سمت کمیسیون محرومیت زدایی در نهایت سه درصد از بودجه عمرانی شهرداری منحصرا به امور محرومیت زدایی اختصاص پیدا کرد، به همین منظور دستورالعمل کامل و جامعی در رابطه با نحوه هزینه کرد این بودجه تهیه و ابلاغ شده است.

او با اشاره به اینکه پیامبر (ص) برای تکمیل اخلاق بشریت مبعوث شدند و ارزش‌های اخلاقی را جز مهمترین دستورالعمل‌های دین اسلام برشمردند، تاکید کرد: وقتی کار محرومیت زدایی را آغاز کردیم، به این منظور بود که باید یکسری تفکر و تغییر در اذهان مدیران به وجود آید و کار زیاد انجام شده، ولی همه دستگاه‌ها پای کار نبودند و بسیار کمرنگ ورود پیدا کردند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: برای رسیدن به سومین حرم اهل بیت (ع) همه مدیران باید با تفکر دینی و با قوت پای کار بیایند تا شیراز به تراز سومین حرم اهل بیت (ع) برسد.

او، محرومیت زدایی را با نگاه عادلانه به تمام مناطق شهری عنوان کرد و افزود: اگر به نقاط مختلف شهری توجه نشود یک پدیده محرومیت شکل می‌گیرد و این محرومیت باعث ایجاد نارضایتی در شهر می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: ۱۵ درصد از بودجه فرهنگی هم به این حوزه اختصاص یافت و کمبود‌های شهر را مشخص کردیم و دستگاه‌های متولی آن هم مشخص شده اند تا محرومیت از بین برود و از این به بعد همه دستگاه‌ها از طرف استانداری و فرمانداری مجبور به فعالیت می‌شوند و تا پایان ۱۴۰۴ معبر خاکی در شیراز نخواهیم داشت و از طرفی آبفا در بسیاری نقاط همکاری کرد در برخی از نقاط که نتوانستیم کار را انجام دهیم به خاطر این بود که آبفا نتوانست با ما همراهی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.