رئیس کمیته سنای آمریکا فروش جت F-۱۶ به ترکیه را تایید کرد

رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده در بیانیه‌ای فروش هواپیما‌های F-۱۶ به ترکیه را تایید کرد.

بن کاردین، خاطرنشان کرد موافقت من با درخواست ترکیه برای خرید هواپیمای F-۱۶ منوط به موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو بوده است. این سناتور با دولت بایدن در مورد رابطه آنکارا با روسیه و اقدامات و اظهارات مقامات آنکارا در محکومیت اسرائیل ابراز نگرانی کرد. 

تا پیش از این، واشنگتن کماکان به درخواست‌های آنکارا برای تحویل این جت‌های جنگی پاسخ مشخصی نمی‌داد. دولت بایدن بار‌ها اعلام کرده بود که از فروش این جنگنده‌ها به ترکیه حمایت می‌کند، اما کنگره نیز باید با این فروش موافقت کند چرا که کنگره می‌تواند فروش تسلیحات به کشور‌های خارجی را مسدود کند. 

ترکیه برای جت F-۱۶ که ابتدا در اکتبر ۲۰۲۱ مطرح شد، ۲۳ میلیارد دلار باید پرداخت می‌کرد.

وزارت خارجه آمریکا امروز کنگره را از فروش این جت‌ها به ترکیه و همچنین فروش جداگانهٔ ۴۰ فروند جنگنده اف-۳۵ به یونان مطلع کرد.

پارلمان ترکیه پس از ماه‌ها کشمکش، شامگاه سه‌شنبه رأی به عضویت سوئد در «پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو» داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز با امضای این مصوبه رسما به پروسه تایید عضویت سوئد توسط ترکیه پایان داد و استکهلم را یک قدم دیگر به عضویت در ناتو نزدیک کرد.

در حال حاضر تنها مجارستان است که باید با الحاق سوئد موافقت کند تا این کشور به عضویت این ائتلاف نظامی درآید. برای عضویت در ناتو، باید همه کشور‌ها با آن موافقت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار