تردد بالای ماشین‌آلات سنگین مهم‌ترین چالش نگهداری راه‌های قم است

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: تردد مستمر ماشین‌آلات سنگین با اضافه تناژ، سبب بروز پدیده " خستگی" روکش آسفالت و زیرساخت‌های جاده‌ای قم به خاطر تحمیل بار و وزن بیش از حد تحمل و در نتیجه ترک‌خوردگی و از بین‌رفتن روکش آسفالت راه‌ها می‌شود.

عباس شکوری گفت: درصد تردد ماشین‌آلات سنگین در راه‌های قم به‌خاطر قرارگیری این استان در محور مواصلاتی ۱۷ استان بسیار بالاست به‌نحوی‌که در برخی از محور‌ها ۴۰ درصد تردد‌ها مربوطه به ماشین‌آلات سنگین می‌شود.

 معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم عبور ماشین‌آلات معادن را نیز از چالش‌های مهم در نگهداری راه‌های استان یادکرد و گفت: طبق برآورد‌های انجام شده عبور هر کامیون با بار معمولی، معادل عبور هشت هزار خودروی سواری از یک نقطه مشخص است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم در ادامه با اشاره به اصلاح ورودی شهرک شکوهیه، تصریح کرد: این محور یکی از نقاط حادثه‌خیز بود که عملیات اجرایی آن آغاز و امید می‌رود به‌زودی تکمیل و مورد بهره‌برداری قرارگیرد.

شهرک صنعتی شکوهیه قم مهمترین کانون انجام فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در این استان است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز و قلب کشور، بسیاری از صنعت گران و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت اقتصادی در آن هستند.

 معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم تردد دسترسی و ترکیب عبور و مرور خودرو‌های سبک‌وسنگین در کمربندی‌های استان را از عوامل مهم در بالابودن میزان تصادفات در محور‌های قم یاد کرد و گفت: برای حل ریشه‌ای این معضل، کمربندی شهید سلیمانی برای جداسازی خودرو‌های سبک‌وسنگین در دست احداث است.

یادآور می‌شود، طرح کمربندی کنار گذر غربی قم تهران و آزادراه قم سلفچگان راهجرد - اراک با نام سردار شهید سلیمانی و با هدف رفع گره ترافیکی ورودی شهر قم از مسیر آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران و محور قم سلفچگان از خرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شده‌است.

 معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم دربخش دیگری از سخنان بیان داشت: در ۱۱ پایگاه راهداری مستقر در طول راه‌های استان قم، تجهیزات و لوازم موردنیاز جهت مقابله و مدیریت بارش باران و برف فراهم شده است.

شکوری بیان کرد: برای مدیریت باران و برف تجهیزات راهداری قم نسبت به فصل آبی سال گذشته افزون بر ۵۰ درصد افزایش یافته‌است.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهلول
۰۶:۵۹ ۰۷ بهمن ۱۴۰۲
البته کیفیت پایین و دزدیدن از قیر و سایر مولفه ها نیز بی تاثیر نیست !!
در اتوبان امیرکبیر ( قم کاشان) قسمتی از جاده آسفالت قدیمی و با کیفیت دارد و قسمتهای دیگر دوبار تعویض شده اند و هنوز خراب هستند ، اگر به مقوله کیفیت و سالم بودن ناظران کیفیت اهمیت بدهیم ،از هدر رفت میلیاردها تومان و جان انسانها جلوگیری میکنیم .

رونوشت به سازمان های مربوطه
خصوصا بازرسی
تعزیرات
دادستان
آخرین اخبار