تخفیف ۴۰ درصدی برای معاینه فنی خودروها/ تداوم هوای پاک اردبیل با تعامل دو سویه مردم و مسئولان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: به مناسبت گرامیداشت روز هوای پاک معاینه فنی خودرو‌ها ۳۰ دی ماه در این استان با ۴۰ درصد تخفیف انجام می‌شود.

حسن قاسم پور افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ۶۰ تا ۸۰ درصد از آلودگی هوای کلانشهر‌ها به دلیل وجود خودروهاست و در این بین معاینه فنی اصولی و دقیق خودروها، نقش بسیار مهمی در کنترل آلودگی هوا ایفا می‌کند.

او اظهار کرد: همه ساله در مناسبت‌های مرتبط با محیط زیست از جمله روز زمین پاک، هوای پاک، هفته محیط زیست و دیگر مناسبت‌ها با همکاری اتحادیه معاینه فنی خودرو، تخفیف‌هایی برای ارائه خدمات به مالکان خودرو پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: مراکز معاینه فنی در نقاط مختلف استان در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی و عملی کردن سهم خود در کاهش آلودگی هوا روز شنبه ۳۰ دی ماه امسال ۴۰ درصد تخفیف برای مراجعان به مراکز معاینه فنی ارائه خواهد کرد.

قاسم پور با اشاره به اهمیت اجرای قانون هوای پاک اضافه کرد: با تصویب این قانون برخی مشکلات و نواقصی که در قوانین پیشین وجود داشت رفع شده و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مرتبط، گام‌های مثبتی در جهت جلوگیری از آلودگی هوا در استان برداشته شود.

او ادامه داد: بر اساس قانون هوای پاک دوره معافیت انجام معاینه فنی از زمان تولید برای وسایل نقلیه شخصی چهار سال تعیین شده است و معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری الزامی بوده و هر سال باید انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: امسال شعار هفته هوای پاک با عنوان "هوای پاک، مسئول پاسخگو، شهروند مسئول" انتخاب شده است و تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های متنوع، اهمیت موضوع هوا و حفاظت از آن تبیین شود.

قاسم پور با بیان اینکه پسماندسوزی عامل اصلی آلودگی هوا نیست، اما موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود، افزود: برخی از شهروندان و صاحبان حرفه و مشاغل گاهی با رفتار‌های نسنجیده خود از جمله سوزاندن ضایعات تولیدی باعث آلودگی هوا می‌شوند که این اقدام بسیار خطرناک است.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های کشاورزی است، برخی از کشاورزان بعد از برداشت محصول ضایعات باقیمانده در اراضی را می‌سوزانند که علاوه بر آلودگی شدید هوا حاصلخیزی خاک نیز را از بین می‌برد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه هوای اردبیل در مرز بین هوای پاک و آلوده قرار دارد، گفت: بسیاری از شهر‌های بزرگ مانند اردبیل تا ۲ دهه پیش هوای سالمی داشتند، اما رفتار مغایر قانون باعث شده امروز هوای بیشتر آن شهر‌ها نیز آلوده و ناسالم باشد اگر ما هم امروز الزامات هوای پاک را رعایت نکنیم در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

قاسم پور از شهروندان و اهالی استان خواست برای داشتن شهری عاری از آلودگی علاوه بر رعایت ضوابط زیست محیطی، در صورت مشاهده هر گونه تخلف در زمینه مخاطرات محیط زیستی، مراتب را از طریق سامانه ۱۵۴۰ به اطلاع سازمان حفاظت محیط زیست برسانند تا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.