کشاورزی محور توسعه کهگیلویه وبویراحمد/ افتتاح ۳۳۳ طرح در دولت سیزدهم

سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

یکی از مهم‌ترین رسالت‌های سازمان جهاد کشاورزی نقشی است که در تحقق امنیت غذایی پایدار کشور در حوزه غذایی است بدون شک بر همگان مبرهن است که مسئله درجه یک کشور پرداختن به امنیت غذایی است و مقام معظم رهبری هم بار‌ها به این موضوع اشاره کرده اند.

هدف کشاورز ایرانی، امروز تولید یک غذای ساده نیست بلکه کشاورزان، دامداران، باغداران و آبزی پروران ما امروز تولید کننده قدرت برای جمهوری اسلامی هستند و با این چشم انداز غذایی، دولت سیزدهم کار خود را در محور‌های مختلف شروع کرده است.

طبق نظر کارشناسان بخش کشاورزی به دلیل ظرفیت‌های ایجاد اشتغال، امنیت غذایی، خودکفایی ملی و افزایش درآمد مردم به ویژه در مناطق روستایی از اهمیت خاصی برخوردار است.

سالانه حدود یک میلیون تن محصول کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار‌های مصرف می‌شود، این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

با اینکه بخش کشاورزی جزو محور‌های توسعه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید، اما از مشکلات اساسی آن، نبود زیرساخت صنایع تکمیلی و تبدیلی برای کشت و زرع بوده و هرساله کشاورزان به خاطر نبود آن متضرر می‌شوند، در دولت سیزدهم توسعه و تقویت این مهم در استان رونق گرفته است.

۳۳۳ طرح کشاورزی به بهره برداری رسید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه کشاورزی ۳۳۳ طرح در این دولت به بهره برداری رسیده و اشتغال ایجاد شده آن‌ها یک هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

سید علی معتمدی پور ابراز کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده چهار هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال بوده و میزان مجوز‌های صادر شده ۵۱۴ فقره بوده است.

وی تاکید کرد: پیش بینی سرمایه گذاری مورد نیاز ۷۳ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال بوده و تسهیلات ابلاغی دور دوم سفر رئیس جمهور ۵۰ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بوده که رتبه اول را در استان داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعداد مصوبات دور اول و دوم سفر رئیس جمهور به استان در حوزه کشاورزی ۴۸ مصوبه بوده است.

معتمدی پور اضافه کرد: تکمیل زیرساخت‌های کشاورزی به میزان ۱۳۷ هکتار و مطالعه و توسعه شهرک‌ها به میزان ۳۳ هکتار اجرایی شده است.

تولید افزون بر ۶۵ هزار تن ماهی

تولید ماهی قزل آلا در استان به ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است و افزایش ناشی از بهره وری به چهار هزار و ۵۰۰ تن رسیده است.

تولید ماهیان خاویاری ۳۰۰ تن بوده است و تولید ماهیان زینتی به ۹ هزار قطعه رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد رتبه اول کشوری بهره وری میزان تولید در واحد سطح و رتبه سوم کشوری در تولید ماهیان سردآبی را کسب کرده است.

ایجاد ۲ زنجیره تولید گوشت مرغ

۲ زنجیره تولید گوشت مرغ در استان ایجاد شده است و میزان تولید گوشت قرمز ۵۱ هزار و ۸۹۲ تن رسیده است.

تولید شیر خام ۳۳۰ هزار و ۱۲۰ تن، تولید گوشت مرغ ۵۲ هزار و ۸۰۷ هزار تن و تولید تخم مرغ به ۱۳ هزار و ۱۹۵ تن و تولید عسل به پنج هزار و ۲۴۹ تن رسیده است.

رتبه نخست استان در کشت جهش تولید و قراردادی

این استان در طرح جهش تولید در دیمزار‌ها با ۹۹ هزار و ۷۰۵ هکتار و در کشت قرار دادی با ۲۱ هزار و ۲۳۷ هکتار رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

خرید تضمینی گندم سیلویی ۱۳۷ هزار و ۶۳۳ تن و خرید تضمینی گندم بذر ۲۷ هزار و ۸۵ تن بوده است.

افزایش ظرفیت سردخانه‌ها

ظرفیت سردخانه‌های استان (احداث شده) ۱۲ هزار و ۲۰۰ تن و در حال احداث ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن است.

ظرفیت کارخانه خوراک دام و طیور احداث شده ۵۹ هزار تن و د حال احداث ۲۶۴ هزار تن و ظرفیت کشتارگاه صنعتی طیور به هفت هزار تن رسیده است.

یک هزار و ۸۵۰۲ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری ایجاد شده، ۵۳ هزار و ۹۵۰ هکتار رفع تداخلات اراضی زراعی صورت گرفته است.

۱۷۵ هزار و ۸۸۹ نفر روز دوره آموزشی برای بهره برداران انجام شده است.

تولیدات باغی استان

این استان با تنوع اقلیمی و گیاهی بالا به نوعی پیوند دهنده تمام اقلیم‌های کشور است، حداقل پنج محصول باغبانی استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه تک رقمی میزان تولید در سطح کشور را داراست.

کهگیلویه و بویراحمد به دلیل تپوگرافی خاص، ظرفیت زراعی بالایی ندارد و در مقابل ظرفیت عمده آن در محصولات باغبانی است.

استان در تولید سیب رتبه دهم کشور، گردو رتبه ششم، لیمو ترش چهارم، گل شاخه بریده دهم و افزایش سطح توسعه گلخانه ۲.۳۸ هکتار و افزایش توسعه گیاهان دارویی ۷۱۶ هکتار و سطح کنترل بیولوژیک ۲۷۱۰.۸ هکتار و افزایش درجه مکانیزاسیون کاشت گندم ۴.۳۷ درصد بوده است.

۵۴۰ هزار میلیارد ریال برای حوزه کشاورزی استان نیاز داریم

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات و سرمایه در گردش در اختیار واحد‌های صنعتی قرار می‌دهیم، ۵۴۰ هزار میلیارد ریال برای حوزه جهاد کشاورزی و ۳۴۰ هزار میلیارد ریال هم برای بخش صنعت نیاز داریم، اما همه پولی که تاکنون از دولت گرفته ایم ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.

سید علی احمدزاده بیان کرد: گاهی برای رونق واحد‌ها نیازمند اعتبارات هستیم، اما کمبود‌ها و موانعی وجود دارد که به رغم این کمبود‌ها پای کار هستیم.

وی تصریح کرد: عمده مشکلات حوزه کشاورزی استان در خصوص تامین اعتبار و بودجه است، زیرا فرجه زمانی لازم است که سرمایه گذار به ترازی برسد که بتواند هزینه هایش را پوشش دهد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: بانک‌ها به ویژه بانک کشاورزی استان برای توسعه بخش کشاورزی باید کمک کنند و پای کار بیایند.

احمدزاده عنوان کرد: منابع بانک‌های استان پایین است انتظار می‌رود این استان که در منابع و مصارف بحث هم ترازی را دارد و منابع و مصارف هم پوشانی ندارند ویژه دیده شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم حوزه کشاورزی را در استان توسعه بدهیم باید منابع بانک کشاورزی بسیار بیشتر از این باشد و در خصوص افزایش تسهیلات باید تجدید نظر کشوری صورت گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سفر دوم رئیس جمهور بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات در نظر گرفته شده است که بخش زیادی از آن برای بخش کشاورزی خواهد بود.

احمدزاده ابراز کرد: امید است هر چه سریع‌تر این تسهیلات به استان واصل شود و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار کهگیلویه و بویراحمد در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالانه ۹۷۲هزار تن محصول است.

در حوزه تولید و کشاورزی باید با بصیرت دینی کار کرد و جهاد کشاورزی همان‌گونه که در دوران جنگ و جهاد خدمت بی‌منت به مردم داشت امروز نیز در جنگ اقتصادی و بخش تولید با کار و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی در خدمت بی منت به مردم گام برمی دارد.

مساحت زمین‌های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۰ هزار هکتار است. سال ۱۳۹۳ مساحت زمین‌های دارای سامانه آبیاری تحت فشار این استان به ۲۳ هزار هکتار رسید.

مساحت مزرعه‌های آبی استان ۸۰ هزار هکتار است که به این ترتیب بالای ۲۰ درصد زمین‌های آبی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده که این میزان هرساله افزایش می‌یابد. ۳۰ درصد از سهم عمده زمین‌های آبی در شهرستان بویراحمد متمرکز شده است.

از کل اراضی کشاورزی استان ۸۹ درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعت‌های سالانه دارد و حجم زمین‌های زیرکشت محصولات دائمی (باغ و قلمستان) محدود و در حد ۱۱ درصد کل اراضی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.