توضیحات مدیرعامل شرکت گاز گلستان درباره شایعه قطع گاز ترکمنستان

مدیرعامل شرکت گاز استان گلستان درباره شایعه‌ای که در فضای مجازی درباره اختلال واردات گاز از ترکمنستان مطرح و موجب نگرانی‌های برای مردم شده است، توضیحاتی ارایه داد.

طالبی گفت: تامین گاز در کشور از طریق شبکه به هم پیوسته خطوط انتقال گاز بر اساس مراکز تولید و پالایشگاه‌ها و ایستگاه‌های تقویت فشار برنامه ریزی شده است و از طریق شرکت انتقال گاز در مدخل ورودی شهر‌ها تحویل داده می‌شود.

او افزود: بخشی از گاز مورد نیاز استان گلستان از طریق خراسان رضوی در منطقه سرخس (خطوط انتقال سرخس به نکا) تامین می‌شود.

طالبی ادامه داد: بخشی دیگر از طریق گاز جنوب که از عسلویه استخراج و از طریق خطوط انتقال به مرکز کشور و بعد از طریق یک خط ۴۸ اینچی سمت تهران و منطقه سمنان و خراسان می‌رود، در دو انشعاب دامغان -کیاسر -نکا که به خط ۳۰ اینچی وصل شده تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت گاز استان گلستان گفت: بخشی دیگر از گاز مورد نیاز استان از طریق منطقه میامی سمنان به دشت شاد قبل از منطقه پارک ملی گلستان تامین می‌شود.

طالبی افزود: بخشی از گاز هم مربوط به واردات گاز سوآپ از طریق ترکمنستان است.

قرارداد سه جانبه سوآپ (معاوضه) سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد متر مکعب گاز با حضور روسای جمهور ایران، ترکمنستان و آذربایجان در شهر عشق آباد ۷ آذر ۱۴۰۰ امضا شد.

بر اساس این توافق سه جانبه، ترکمنستان روزانه ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز به جمهوری آذربایجان می‌فروشد.

این گاز در مرز سرخس به ایران تحویل داده می‌شود و بجای آن ایران از مرز آستارا برای جمهوری آذربایجان گاز ارسال می‌کند.

این قرارداد به تأمین سوخت زمستانی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، گلستان و سمنان کمک می‌کند.

مدیر عامل شرکت گاز گلستان با بیان اینکه قرارداد سوآپ مربوط به بخش بین الملل شرکت ملی گاز است، گفت: این گاز از طریق خط ۴۰ اینچ وارد استان می‌شود و به آذربایجان می‌رود و ما در سطح استان مصرفی از این گاز نداریم.

طالبی با بیان اینکه در حال حاضر در تامین فشار گاز در استان‌های شمالی و شمال شرق کشور مشکلی نداریم، ادامه داد: این موضوع به این معنا نیست که مشترکان با خیال راحت هرگونه که دوست دارند گاز را مصرف کنند چه سوآپ برقرار باشد چه نباشد از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه جویی کنند.

او افزود: برای هر مشترکی که دارای کنتور ۶ متری گاز است ۴۰۰ مترمکعب سرانه ماهیانه گاز در استان در نظر گرفته ایم، اما اگر میزان مصرف در زمان اوج بار بیش از این مقدار باشد مجبوریم قیمت گاز مصرفی این مشترکان را بر اساس خوراک پتروشیمی‌ها که محدود می‌شود، محاسبه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲
توجه به استان گلستان ازجهت زیرساخت گازی ونفتی بایدموردتوجه حاکمیت ودولت محترم باشد
Iran (Islamic Republic of)
عرب
۲۰:۰۲ ۱۷ دی ۱۴۰۲
پول ترکمنستان را ندید باید هم قطع کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۶ دی ۱۴۰۲
باید صادرات گاز ایران به عراق متوقف شود