نامه ایران به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره ترور شهید سلیمانی

ایروانی به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که ایران به اقدامات خود در راستای محاکمه و مجازات عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی ادامه می‌دهد.

در آستانه چهارمین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در نامه‌ای به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و دیگر مکانیسم‌های مربوطه، ترور فرمانده سابق سپاه قدس در ۳ ژانویه ۲۰۲۰ را ترور هدفمند، خودسرانه، ناعادلانه و غیرقانونی اعلام کرد.

بامداد جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ خودروی حامل سردار قاسم سلیمانی که در پاسخ به دعوت عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر وقت عراق به این کشور سفر کرد، در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و فرمانده سابق نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس معاون سابق الحشد الشعبی و همرزمان آن‌ها در این اقدام تروریستی به شهادت رسیدند. 

نمایندگی ایران در این نامه به اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران بعد از این اقدام تروریستی صورت داد، اشاره کرده و اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران افراد و موسسات دخیل در این ترور را در برابر قانون پاسخگو می‌داند و این مسیر را تا محاکمه و مجازات آمران، عاملان و مباشران ادامه خواهد داد.

در این نامه با اشاره به نقش اساسی سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم و به ویژه در نابودی داعش و کمک به برقراری صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدام آمریکا در ترور شهید سلیمانی، جنایتکارانه و نقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه اعلام شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین دولت آمریکا را به خاطر انجام این ترور هدفمند و سازماندهی شده، دارای مسؤولیت خوانده است. 

در نامه نمایندگی ایران به ترور سردار شهید سیدرضی موسوی از مستشاران ارشد نظامی ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی و همچنین اقدام تروریستی این رژیم در به شهادت رساندن دو مستشار نظامی دیگر ایران در دوم دسامبر ۲۰۲۳ اشاره شده است.

امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک پیش از این در نامه به رئیس شورای امنیت در واکنش به شهادت سردار موسوی اعلام کرده بود که ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطع در زمان مناسبی که لازم بداند، محفوظ می‌دارد. (اینجا بخوانید)

نمایندگی ایران در سازمان ملل در ژنو همچنین خواستار اقدامات موثر سازمان‌های بین‌المللی و همچنین نهاد‌های حقوق بشری برای پاسخگویی رژیم اسرائیل و حامیان آن به خاطر انجام اینگونه اقدامات تروریستی شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز گذشته (دوشنبه) ۱۱ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که پیگیری جنایت رژیم آمریکا در ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی را با جدیت دنبال خواهیم کرد و این موضوع هیچگاه به بوته فراموشی سپرده نخواهد شد و مرور زمان این موضوع را کمرنگ نخواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سوال اینجاست که پس چرا عاملان ترور سردار سلیمانی از 13 دی ماه سال 1398 تاکنون محاکمه نمی شوند.
۱۴:۰۹ ۱۴ دی ۱۴۰۲
سوال اینجاست که پس چرا عاملان ترور سردار سلیمانی از 13 دی ماه سال 1398 تاکنون محاکمه نمی شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۱۳ دی ۱۴۰۲
سردار دلها دلمان تنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۲
عاملان ترور سردار سلیمانی باید محاکمه شوند ،سردارم دلم خیلی برایت تنگ شده
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۲:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۲
نامه نگاری هیچ اثری ندارد.
باید زمین را از لوث نجاست ترامپ خبیث و پمپئوی ماءبون پاک کرد.
Iran (Islamic Republic of)
شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دولتی است
۲۱:۵۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم دولتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
اگر جسارت و توان دارید باید خودتان اقدام کنید، نه اینکه شکایت شغال رو پیش روباه ببرید.
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۲۱:۲۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
۴سال پیش این کار رو باید میکردین!ضمن اینکه چرا از طریق دادگاههای بین المللی از محمد رضا شاه پهلوی و همسرش شکایت نمیکنین،ک چرا ۳۵میلیارد دلار اون موقع رو ک ارزشش چند برابر الان بوده همراه سودش ب ملت ایران برگردوننو همچنین کلی عتیقه جات و طلا و جواهر آلات ک مال بیت المال ایران بوده،ن ارث پدرش ....
Iran (Islamic Republic of)
مسترپلنوببین،گول نخور
۲۱:۰۶ ۱۳ دی ۱۴۰۲
اونایی ک منفی دادن!!!!همین شماها هستین ک اختلاسگرپرور هستین!مگه چ فرقی داره اختلاسگر با اختلاسگر!اونو فقط خوب تبلیغ کردن،اگه نه پولایی ک برده از ریال ریال حق ماها و پدرانمون بوده و هست!پس با جیبتون هیچ وقت تعارف نکنین،و با اختلاسگرها شریک نشین ک کلاهتونو برمیدارن و شما ازشون تعریف و تمجید میکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.

دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود.

دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
آمریکای جنایتکار مدعی حقوق بشر است از سال 1945 تاکنون در سراسر منطقه خاورمیانه و جهان جنایت می کند، آدم می کشد و هم دست به اقدامات تروریستی می زند و همچنان نیز ادامه می دهد.

و این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا جنایتکار خودش رئیس کل همه گروه های تروریستی در منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.
وزارت خارجه آمریکا جنایتکار خودش حامی اصلی مالی گروهک تروریستی انقلاب، گروهک تروریستی منافقین، تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی بوده است.

اسرائیل از سال 2011 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر و در سایه سکوت بی شرمانه سازمان های بین المللی خیانتکار به تروریست ها در سوریه سلاح و حقوق می دهد و همچنان نیز ادامه می دهد. اسرائیل و متحدانش از سال 2011 تاکنون تسلیحات همه گروه های تروریستی را در سوریه، عراق، منطقه و جهان تامین می کنند و همچنان نیز ادامه می دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۱۲ دی ۱۴۰۲
داعش وحشی از سال 2011 تاکنون با هدایت آمریکا و انگلیس و عربستان دست به اقدامات تروریستی می زند
داعش منتسب به آمریکا و انگلس و عربستان سعودی است و با مدیریت، هدایت و پشتیبانی این سه کشور دست به اقدامات تروریستی می‌زند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
دونالد ترامپ جنایتکار درتاریخ 13 دی ماه سال 1398 حمله به فرودگاه بین المللی بغداد ثابت کرد که بویی از انسانیت نبرده است.
باید جنایت ترامپ جنایتکار را به دنیا معرفی کنیم
ترامپ باید به عنوان جنایتکار جنگی و باید در دادگاه لاهه محاکمه شود.
ترور شهید سردار سلیمانی نقض قوانین بین الملل بوده است.
حامیان تروریست ها باید پاسخگو و جوابگو باشند.
مردم ایران جنایت های دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را فراموش نمی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۱۲ دی ۱۴۰۲
فقط باید ترامپ بی عقل ترور بشه که تقاص کارش پس داده بشه وسلام... غیرازاین باشه اصلا جور در نمیاد.. حاج قاسم هشتادمیلیون خون خواه داره اینو به گوش اون نامرد بیعقل برسونیدلطفا..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۱ ۱۲ دی ۱۴۰۲
سازمان ملل مال خود قاتلان شهید سلیمانی است و این شکایت نتیجه ای ندارد باید یکی از فرماندهان اصلی آمریکا ترور شود.
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۲۰:۱۹ ۱۲ دی ۱۴۰۲
فکر نمیکنید برای این کار بعد از ۴ سال کمی دیر است ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۲ دی ۱۴۰۲
در واقع ، خیلی دیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۲ دی ۱۴۰۲
در سطح شهر بنری از تصویر بزرگ شهید سلیمانی نصب شده که بالای آن این جمله شهید به چشم می‌خورد، هرگز نمی‌خواستم سلاح دست بگیرم. ادامه این جمله که حذف شده چنین است؛ اما به خاطر مبارزه با ظلم و به خاطر خدا دارم می‌جنگم. فقط می‌خواستم گلایه مندانه به این اشتباه سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سالگرد شهادت مظلومانه حاج قاسم اشاره‌ای کرده باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۲ دی ۱۴۰۲
در بنرهای دیگر دلایل سلاح بدست گرفتن سردار سلیمانی اعلام شده ، فقط کمی کج سلیقگی در محل نصب بنرهای بعدی مشاهده می شود و...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۲ دی ۱۴۰۲
اوه ، شما چقدر سخت گرفتید ، حالا یه جمله ، یه بنر ، یه جای بنر ، آسمان که به زمین نیومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۲ دی ۱۴۰۲
با توجه به شهادت دوتن از سرداران سپاه اسلام در سوریه توسط رژیم وحشی و جنایتکار صهیونیستی از برادران معظم سپاه قدس درخواست می‌شود پاسخ درخور شأنی به این ددمنشی صهیونیست‌ها داده شود.
آخرین اخبار