تحولات اوکراین و غزه؛ چالش اصلی ریاست دوره‌ای بلژیک بر شورای اروپا

بلژیک در بحبوحه تداوم درگیری‌ها در اوکراین و غزه، با شعار حفظ «وحدت و تقویت اتحادیه اروپا» ریاست دوره‌ای شورای این اتحادیه را به مدت شش ماه برعهده گرفت.

 خبرگزاری تاس نوشت: بلژیک به‌عنوان میزبان ثابت اتحادیه اروپا و نهاد‌های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، بار دیگر ریاست دوره‌ای این شورا را تا پایان ماه ژوئن (۱۰ تیر) از میزبان قبلی آن اسپانیا تحویل گرفت و سپس آنرا به مجارستان تحویل می‌دهد.

الکساندر دی کرو نخست وزیر بلژیک گفت: "همانطور که می‌دانید، ما بلژیکی‌ها اتحادیه اروپا را در «دی ان ای» خود داریم. نهاد‌های اروپایی در اینجا، در پایتخت ما مستقر هستند. اگر کشوری وجود داشته باشد که مظهر جوهر اتحادیه اروپا باشد، آن کشور بلژیک است. "

وی با اعلام اینکه انتظارات بیش از ۴۴۰ میلیون شهروند اتحادیه اروپا بالا است، افزود: "مردم به اطمینان و نگاه به آینده نیاز دارند و این‌ها آرزو‌های برحقی هستند و اتحادیه اروپا وظیفه دارد به چنین چالش‌هایی پاسخ دهد. دستیابی به نتیجه در این زمینه‌ها هدف ماست. "

مقامات این کشور تاکید دارند که بروکسل ریاست شورای اتحادیه اروپا را در برهه‌ای مهم و همزمان با درگیری‌ها در اوکراین و غزه و چالش‌های جهانی همچون تغییرات آب و هوایی برعهده گرفته است.

بلژیک شش اولویت را در تازه‌ترین دوره ریاست خود بر شورای اتحادیه اروپا تعیین کرده است که اولین آن «حفظ حاکمیت قانون، دموکراسی و وحدت» است. بلژیک به‌دنبال همکاری برای آماده شدن جهت گسترش اتحادیه اروپا است و معتقد است که این گسترش باید کشور‌های این اتحادیه را قوی‌تر کند.

مقامات بلژیکی گفتند که قصد دارند از کشور‌های نامزد عضویت در اتحادیه اروپا حمایت کنند. ریاست بلژیک بر شورای اروپا در عین حال بر آمادگی برای سیاست‌های اتحادیه، منابع و زیرساخت‌های تصمیم‌گیری برای عضویت‌ها در آینده تاکید کرده است.

دومین اولویت بلژیک چنین تشریح شده است: "در سایه تغییر واقعیت‌های ژئوپلتیکی و توسعه سریع فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، اتحادیه اروپا اولویت را به رقابت‌های بلندمدت و سیاست صنعتی داده است. در این حوزه، توجه ویژه‌ای به تحکیم و تقویت امنیت اقتصادی ما، کاهش وابستگی‌های مخرب و گسترش هدایت فناوری در بخش‌های کلیدی مبذول خواهد شد. "

اولویت سوم و چهارم بلژیک آغاز «انتقال سبز برای رسیدگی به بحران‌های سه‌گانه تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی» و تلاش برای «تقویت دستور کار اجتماعی و بهداشتی» است.

پنجمین اولویت بلژیک «حفاظت از مردم و مرزها» است و با توافق جدید اروپا در حوزه مهاجرت و پناهندگی در ارتباط است. این توافق در ماه دسامبر توسط نهاد‌های اتحادیه اروپا بدست آمد. ریاست بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا ابعاد خارجی مهاجرت و پناهندگی را تقویت خواهد کرد و همکاری نزدیکی با شرکای آفریقایی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای توسعه مشارکت سودمند دوجانبه بین دو قاره با احترام کامل به حقوق بین‌المللی خواهد داشت.

در نهایت اولویت ششم بلژیک در برعهده گرفتن ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا، «پیشرفت اروپای جهانی» در مقابل پیشینه‌ای از درگیری‌ها و رویارویی‌های ژئوپلتیکی است.

مقامات بلژیک اعلام کردند در این دوره از ریاست شان بر شورای این اتحادیهُ بر اتخاذ یک رویکرد جدی‌تر تاکید خواهند کرد که ایجاد فضای باز، گفتگو و همکاری هسته مرکزی منافع اتحادیه اروپا" خواهد بود. اتحادیه اروپا برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود باید ظرفیت‌های اقتصادی، امنیتی و دفاعی، توسعه و کمک‌های بشردوستانه خود را به‌طور کامل بسیج کند.

سابقه ریاست بلژیک بر شورای اتحادیه اروپا

بلژیک قبلا نیز بار‌ها چند بار ریاست شورای اتحادیه اروپا را برعهده داشته است. این کشور اولین بار در سال ۱۹۵۸ و در زمان شکل‌گیری کمیته اقتصادی اروپا (سلف جامعه اقتصادی اروپا) این مسئولیت را برعهده گرفت.

بروکسل بار دیگر در سال ۱۹۶۱ همزمان با ساخت دیوار برلین برای تقسیم اروپا، ریاست این شورا را عهده‌دار شد.

یک لحظه تاریخی دیگر در ریاست بلژیک بر این شورای اروپایی در سال ۱۹۶۸ رقم خورد که شش عضو جامعه اقتصادی اروپا محدودیت‌های گمرکی را لغو کردند. بلژیک در سال ۱۹۸۷ نیز که برنامه محبوب تبادل دانشجو با عنوان "اراسموس" آغاز شد، ریاست این شورا را برعهده داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار