ساخت هواپیما گامی بلند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها/ اراده‌ای که در حال تحقق است

ساخت هواپیما به‌دست متخصصان داخلی می‌تواند بسیاری از تحریم‌های کشورمان را بی‌اثر سازد.

تحریم فروش هواپیما به کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اقدامات غربیان علیه مردم ایران بوده که باعث شده ناوگان هوای ایران مستهلک شود.

با اینکه در پسابرجام شاهد برداشتن تحریم‌ها و بستن قرارداد خرید هواپیما از دو غول هواپیماسازی یعنی ایرباس و بوئینگ بودیم، اما پس از خروج آمریکا از برجام این قرارداد مثل سایر قرارداد‌هایی که به‌واسطه برچیده شدن تحریم‌ها امضا شده بود دوباره تحریم شد.

به روی هوا رفتن قرارداد خرید هواپیما در عین اینکه کشورمان نیاز‌های جدی در این زمینه دارد باعث شده تا کار ساخت هواپیمای بومی با جدیت بیشتری دنبال شود.

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است: یکی از راهبرد‌های چهارگانه ما در صنعت هوایی، اتکا به درون و ساخت هواپیماست. ساخت هواپیما کنسرسیومی متشکل از سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت دفاع و وزارت صمت است که هرکدام مسئولیت خود را دارند.

محمد محمدی بخش

وی ادامه داد: در بازه زمانی یک ساله، پلتفرم اولیه آماده شده و پرواز اولیه خود را انجام داد و هر روز محصولات متعددی از کارخانه رونمایی شده و به تجهیزات هوایی کشور افزوده می‌شود. البته بخش هواپیمای غیرنظامی چه در حوزه باری و چه مسافربری فرآیند‌های ثبت قانونی خود و چک‌لیست‌های لازم را دارد که کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری از ایده، اجرا و محصول و فرآیند نظارت می‌کنند و در پایان و با اطمینان از حوزه‌های ایمنی، مجوز بهره‌برداری را صادر می‌کنند و اولین محصولی که از این مجموعه خارج شود، مورد بهره‌برداری شرکت‌های داخلی قرار خواهد گرفت متناسب با مسئولیت‌هایی که دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی، در کنار پروژه هواپیمای بومی قرار داریم، افزود: اولویت ما امروز هم هواپیمای مسافری و باری است، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که دارای کارخانه هواپیماسازی هستیم و در مذاکرات و تعاملاتمان با دنیا هم این موضوع را اعلام می‌کنیم، سرریزش دانش تخصصی در وزارت دفاع و شرکت صنایع هواپیماسازی اتفاق می‌افتد و برای تاب‌آوری صنعت در بخش تعمیر و نگهداری به ما کمک می‌کند.

تبدیل تهدید به فرصت

روح‌الله جانی عباس‌پور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ساخت هواپیما در کشور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بحث تحریم باعث شد که به فرموده شهید سردار سلیمانی از این تهدیدات، فرصت‌های خوبی به‌دست بیاوریم که ازجمله فرصت‌های خوبی که پیش آمد در حوزه دفاعی است و درون‌گرایی، خوداتکایی، تکیه بر جوانان و شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات بسیاری خوبی در حوزه هوافضا، موشکی، پهپاد، فناوری لیزری، موتور هواپیما و خود هواپیما رقم زده که قابل تقدیر و تشکر است.

روح‌الله جانی عباس‌پور

وی ادامه داد: الان یک ظرفیت بسیار بالایی داریم که قدرت‌های بزرگ نگران ظرفیت‌های دفاعی و نظامی ما هستند.

نماینده مردم آوج و بویین زهرا در مجلس بیان کرد: یکی از مولفه‌هایی که هم برای حمل‌ونقل مسافر و هم در حوزه دفاعی اهمیت دارد، هواپیما است.

وی افزود: از آنجایی که کشورمان در شرایط تحریم است و در این شرایط متاسفانه به ما هواپیمای نظامی نمی‌فروشند البته الان بحث سوخو مطرح است که روسیه قرار است بدهد و می‌گویند قراردادش نهایی شده است لذا باید در این زمینه حتما ورود کنیم؛ الحمدالله موتورش را که می‌سازند و در بعضی جا‌ها تولید هم کردند و حتما باید در این زمینه ورود پیدا کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط تحریم به سر می‌بریم و به ما هواپیما نمی‌دهند باید در این زمینه تولیدات خیلی خوبی در جهت تقویت ظرفیت دفاعی و هوایی کشور داشته باشیم و هر قدر در این زمینه اقدام و نو به نو حرکت کنیم و جلو برویم می‌تواند در جهت تامین امنیت و منافع کشور باشد.

عباس‌پور گفت: کسی که هواپیمای نظامی تولید می‌کند قطعا می‌تواند هواپیمای مسافربری هم درست کند و مدت‌های طولانی بر روی این زمینه اقدام شده و ما با توجه به شرایط جدیدی که در منطقه پیش آمده، ظرفیت ساخت آن را داریم و در تعامل با برخی کشور‌هایی که رابطه خوبی داریم می‌توانیم سریع‌تر به این موقعیت برسیم.

برای ساخت هواپیما که صنعت آن به صورت انحصاری در اختیار چند کشور است باید تمام زیرساخت‌ها آماده شود تا پس از ساخت بتوان از هواپیما‌های تولید شده برای پرواز‌های داخلی و خارجی استفاده کرد.

در این بین ساخت هواپیما‌های نظامی بسیار مهم است چراکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کشوری به ایران جنگنده نفروخته است و جنگنده‌هایی که از قبل از انقلاب خریداری شده بود به‌دلیل نبود پشتیبانی از قطعات آن‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شدند، اما این امر باعث شد که تولید لوازم هواپیما بر پایه دانش بومی در کشور فراهم شود و هم‌اکنون جنگنده‌های کشور با قطعات ساخت داخل تجهیز می‌شوند.

جنگنده‌های صاعقه، کوثر و آذرخش از جمله تلاش‌های متخصصان کشورمان برای ساخت جنگنده بومی بوده است و هواپیمای سیمرغ اولین هواپیمای ترابری کشورمان است که در داخل تولید شده است.

راه رسیدن به اهداف باید فراهم باشد

جلال رشیدی کوچی، عضو کمیسیون امور داخلی و شورا‌های مجلس شورای اسلامی درباره ساخت هواپیما در کشور به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: خیلی خوب است که ما فکر‌های بلند داریم و تلاش می‌کنیم به آن‌ها برسیم و هر کشوری که به موفقیت رسید برای این بود که اهداف بلندمدت داشت، اما راه رسیدن به آن اهداف باید فراهم باشد.

جلال رشیدی کوچی

وی ادامه داد: ساخت هواپیما بسیار خوب است و امیدوارم وزارت صمت راه‌های رسیدن به این مهم را از قبل برنامه‌ریزی کرده باشد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس بیان کرد: من موافق تلاش در این زمینه هستم، اما اینکه در حد حرف باقی بماند و بعد به نتیجه نرسید درست نیست.

رشیدی کوچی اظهار کرد: راه‌های رسیدن به این فناوری این است که آیا ما ظرفیت، دانش، زیرساخت و تجهیزات اولیه برای ساخت موتور هواپیما را داریم و اینکه چجوری می‌خواهیم به این هدف برسیم؛ آیا می‌خواهیم مشارکتی کار کنیم یا صرفا با توان داخل کار کنیم یا شرکت‌های خارجی را بیاوریم و با آن‌ها به صورت موقت این کار را انجام دهیم؛ نه اینکه صرفا بگوییم می‌خواهیم هواپیما بسازیم.

وی گفت: در زمینه ساخت موشک ما مهندسی معکوس انجام دادیم و طراحی کردیم و به جوانان نخبه بها دادیم و با کمترین هزینه برای آن وقت گذاشتیم و رسیدیم به این نقطه‌ای که الان هستیم لذا این اراداه می‌تواند محقق شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۴۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
خدا به دادمون برسه
بعد از ارابه های مرگشون نوبت به پرنده های مرگ رسیده
صنعتی که هنوز در ساخت اتومبیل ایمن درجا میزنه وسالانه ده ها هزار خانوار رو داغدار میکنه چطور جرات از ساخت هواپیما رو بیان میکنه
Iran (Islamic Republic of)
توحید
۱۵:۰۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۱ دی ۱۴۰۲
با آرزوی موفقیتهای بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
Nivak
۱۲:۳۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۱۱ دی ۱۴۰۲
ساخت هواپیما به دست متخصصان داخلی باعث افتخار است
Germany
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت روز افزون نجبگان کشورمان
Germany
ناشناس
۱۰:۰۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت روز افزون نجبگان کشورمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
امید که به نحو احسن تحقق داشته باشه
باید در همه زمینه ها روحیه و علم را گسترش داد.
صنعت هوایی پیشرفت کرده نباید با موارد و ضعفای دیگه تضعیف بشه .
گزینه هایی که رشد ندارن برای بهبود تلاش بشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
مامیتوانیم چون می‌توانیم بایدتلاش کنیم بهترین باشیم دردنیا
United States of America
فرود
۰۵:۳۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
اگرمثل همان جنگنده نسل شش که رادار گریز هم بود آنوقت مسافربری رادارگریز هم داشتیم ما در تکنولوژی بیداد میکنیم بزودی بالاتراز بویینگ وایرباس چنان صادر میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
اگر این شیاطین صهیونیستی در دنیا نبود دنیا الان بهشتی روی زمین تبدیل می‌شود.انقدر جنایت کردن که باید الل حساب یه فردی رو خدا بفرسته که بگه چی خوبه چی بده.این شیطان بازم یه شیطونی دیگه میکنه.خودش نمیتونه کاری کنه میره تو جلد انسان ها که کارشون انجام بده.هروز و هر ساعت از خودتو ویدیو چک بگیرید که بفهمید راهی که میرید راه سران المستقیم هست یا نه.
Canada
رضا امیدعلی
۱۲:۲۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
ایران دارای متخصصان و نخبگانی است که بهترین هواپیماها را خواهند ساخت مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
حتما از این هواپیما برای سفر استانی رئیس جمهور استفاده کنید تا توی دهن آمریکا زده باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
اینا تازه فهمیدن چینیها اولین پروازهای هواپیمای مسافریشو انجام داده میخوان ازش بخرن بیارن ایران اسم روش بذارن

اینا رو چه به ساخت هواپیمای مسافربری؟

شما پرایدو نمیتونین صفر تا صد بسازین اونوقت ادعای ساخت هواپیمای مسافربری دارین؟

چه غلطا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲
غربزده ها ساکت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۹ ۱۱ دی ۱۴۰۲
وقتی جوابی نداری خودت ساکت
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۹:۱۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
وای من عاشق هیجانم ، پرواز با هواپیمای متور tu5
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تا زمانیکه دروغ و ریا جایگزین شایسته سالاری و عملگرایی باشد فقر مطلق حاکم این سرزمین خواهد بود،

وقتی در کشور توانایی تولید خلال دندان و سوزن رخت دوزی وجود ندارد و مسئولین و مدیران بجای مدیریت با استفاده از رانت و سفارش و باندبازی ب تاجر تبدیل شده اند تحریمها هم چنان زندگی مردم را ب راحتی قربانی میکند، کجا تحریمها بی اثر بوده و هستند؟؟ قیمت مرغ و پراید و سایر اقلام رو نگاه کنید بعد بیاین و با تریبون بازی هاتون ب شعور مردم توهین کنید.

شما نه میتوانید هواپیما بسازید و نه اصولاً مال این صحبت‌ها هستید، همون پهپادها هم موتور و سایر قطعه هاشون خارجی هستند که اونم لو رفتید.

ولی در کل خیلی خوب با زندگی مردم قمار کردید و قمار میکنید و دروغ تحویل جامعه میدید.

شما فعلا جنس بنجل چینی وارد کنید و جیب خودتون رو پر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
وقتی مثل مغز پفکی هایی مثل تو توی این مملکت باشن واین همه پیشرفت رو نبینن نباید به پیشرفت امیدی داشت فقط یک نمونه آخر واکسن برکت بود بیسواد غرب زده خود تحقیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۰ دی ۱۴۰۲
چرا شیطان چرت و پرت میگی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
از زمینش مشکل داره با ماشین چه برسه با هواپیما زمین بگیر هوا ول کن
United States of America
ناشناس
۱۸:۰۴ ۱۰ دی ۱۴۰۲
با درود قدم بقدم اول ماشینهای روی زمین را بهینه کنید سپس در هوا سیر کنید حقیقتا تمام شما مدیران متوهم هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
این پروژه را هم بدهید سایپا و ایرانخودرو و در ضمن اولین مسافران آن هم سعی کنید جمعی از نمایندگان و هیت دولت باشد.
Iran (Islamic Republic of)
حاج قاسم
۱۵:۰۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
خیلی دلم میخواد باور کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
جان مادرتون این یکی را بیخیال شید همان سایپا ایران‌خودرو کافی هست .بزارید چندنفر الباقی هم با مرگ طبیعی از دنیا برن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
هنوز نفهمیدی که چه رودستی خورده بود یم.ازین غربی های شیطان پرست. دانش در ثریا باشد ایرانی کشفش میکند درین شکی دارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
هواپیما سازی دست جوانان نخبه انقلابی است درود بر جوانان ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تحریم و خودکفایی واقعیت دارد ولی بهانست باید مردم آزاد باشند بدون هیچ بهانه ای عاقلان را اشاره ی کافیست به امید دنیای دوستی و محبت و عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بیایید من پیشنهاد نابی درصنعت هواپیمای جنگی به شما بدهم که هرگز به فکرتان هم خطور نخواهدکرد و با این وسیله جزو پبشتازان صنعت هواپیماهای جنگی شوید اما غرور و تکبربه شما اجازه مشورت هم نمیدهد این باعث تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
هر ملتی دوست دارد کشور خودش خود کفا باشد
France
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
حالا قیمت گوشت درست کنید آهنگری کاری نبوده دراز که شه سیخه بوده پهنش که شه بیله بوه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مونتاژ کار هواپیما، قطعات روسی و چین
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۴۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
در اینکه ساخت هواپیما کار بزرگیه و غرور آفرینه شکی در کار نیست اما امنیت و جان مردم هم در نظر بگیریم. به نظرم می شه به جاش قطار و قطار سریع السیر رو گسترش داد و اگه کفگیر ته دیگ خورد برای پرواز های خارجی با اتوبوس بریم اونور مرز و از اونجا بریم خارج.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
از قدیم گفتن سنگ بزرگ نتیجه ی نزدن است ،کسانی که ماشینهای سواریشون اروپایی وژاپنی است،،لوازم خانه های مجللشون که از پوست و خون این ملت است اروپایی وژاپنی است ،یک پیستون نمی‌توانند بسازند کارشون مونتاژ وادعای کذب است و ماشینهای منتاژشونبا قیمتهای بالاتر از اروپایی ایمنی لازم رو ندارند دارند هواپیما میسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۰ دی ۱۴۰۲
دانش درثریا باشد.ایرانی فقط بخواهید دردستان شما هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲
وقتی یک خودرو کاملا ایرانی نمیتونین درست کنین چرا این چرت و پرت رو تحویل مردم میدین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
هواپیما سازی فقط به نظامیا بدین
والا من سوار نمیشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
بعد از مدار ۳۶۰۰۰ اینم خبر خوش بعدی
ایران قدرت جهانی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۰ دی ۱۴۰۲
دیگه تحریم و ... بیشتر شبیه جوکه.
دلاورمردان ایرانی خسته نباشید.????
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۳۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تاحالا هواپیما سوار نشدم.
دلم میخواد هواپیمای ایرانی سوار شوم.
البته نه ساخت ایران خودرو و سایپا
فقط هوافضای سپاه???
Iran (Islamic Republic of)
جهانشاه
۰۷:۵۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
تحقیق کنه ببیند کی دزدکی قطعه هواپیما به نرخ دلار 2024 بهش می فروشد، بیار سر هم کنه و اسم عربی بزاره روش بگه ساختیم. از ترکیه جا نمانی عربستان و بگیر در نره،،امام اندم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
ما شا الله به غیرت ایرانی ما می تونیم بچه های ما از بچه های فرانسه مغز کمتری ندارند چه بسا بیشتر داشته باشین به عنوان خانم معلم ایرانی افتخار میکنم نسل بچه های ما از بچه ها ی دیگر کشورها عقب نمونن
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۷:۳۰ ۱۰ دی ۱۴۰۲
مگه چند درصد از مردم میتونن از هواپیما استفاده کنن که شما تمرکزتونو گذاشتین روی ساختش،مشکل اصلی مردم آب که همه بهش نیاز دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
الان تشنه‌ی.کی آب نداره.شاید یکی بره بالای یه دکل بگه من آب می‌خوام چرا اینجا آب نداره.اب ربطی به کشور ندارده سرش میخوره به خدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۲۷ ۱۰ دی ۱۴۰۲
سعی میکنم باور کنم
Iran (Islamic Republic of)
?
۰۶:۴۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
حالا کی جرات داره سوارشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
سی آ
۰۵:۴۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
یجا نماینده مجلس اعلام کرده بعد از انقلاب هیچ کشوری بما جنگنده نفروخته! درحالیکه ایران از روسیه هم سوخو خرید هم میگ منتها بعد از جنگ! و اینکه ما چرا باید کاری بکنیم که هیچ کجا بهمون جنگنده بروز و به تعداد کافی نده! و اینکه امنیت هواپیمای مسافربری بسیار بسیار باید بیشتر باشه از هواپیمای جنگی چونکه پای چند ده مسافر در میانه که چتر نجاتی هم ندارن باوم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۱۱ دی ۱۴۰۲
واسه همین فرمایشات شما هست که دست به کار شدن...تو چیکار کردی واسه میهنت واسه خدا و پیغمبر واسه امربه معروف و نهی از منکر.به جز اینکه فقط بلدی تیکه بندازید
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۱۲:۲۳ ۱۱ دی ۱۴۰۲
؟؟؟؟؟
United States of America
ارغنون
۰۵:۳۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
توی این عالم تنها چیزی حدی ندارد حماقته
حتی در صورت موفقیت ، این پروژه، چطوری میتواند تحریمها را بی اثر کند؟ تحریمها را من در سفره ام، دربیکاری جوانم در طلاق و طلاق کشبی همسایه هایم در ارزش پول ملی در عدم اعتماد مردم به حکومت در انزوای سباسی کشورم در اقتصاد فشل مملکتم در خیابانها و کوچه های ویران شهرم در جاده های فرسوده بین شهری در.... میبینم. ولی امثال تو داری با شعار و عوامفریبی در آرزوی ساخت فرغون !!!!
لطفا به شعور مردم توهین نکنید .کشوری که ۴۰ درصد قطعات ساخت فرغونی بنام پراید را با چندبن واسطه از خارج تهیه میکند ساخت هواپیما آرزوئیست که بر مدیران دیوانه ،البته که عیب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۰ دی ۱۴۰۲
داداش دیگه رفتی آمریکا،چیکار به ایران داری؟
اگه واقعا مردی،بیا اینجا با هم بسوزیم و بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
هاشمی
۲۳:۵۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
خنگ ... فیلترشکن ش روشنه ...
Iran (Islamic Republic of)
حسین جلالی
۰۰:۰۱ ۱۱ دی ۱۴۰۲
توی غرب زده حرف نزن.ساکت باش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۱۰ دی ۱۴۰۲
واقعاً خجالت نمیكشید همچین حرفی رو دارید میزنید
شماها قدرت ندارید که اقتصاد مملكت رو درست کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
این که گفتی.سوالیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
آره بی شک بهترینش رو میسازن و صادر میکنن مثل خودرو ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۰ دی ۱۴۰۲
هر چیز که درجستن انی.آنی. کافی با ایمان به خدا نترسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
با این دروغ مورغ خودتان را خوش نکنید واقعیت ها را بیان کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۱ دی ۱۴۰۲
واقعیت تو رده بندی جهانی صدر جدولیم.دست به هرکاری بزنیم.یکم سرعت و میخواین بیشتر کنید نیروی کار کمه از یه جا شروع کن.
Iran (Islamic Republic of)
علی مشهدی
۲۳:۱۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
خدا رحم کنه به مسافرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
غربیا ها و امریکا دولت جمهوری اسلامی را تحریم می کنند نه مردم ایران را چرا هر تحریمی که دولت میشود و دولت ان را به گردن مردم تحمیل می کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۹ دی ۱۴۰۲
امیدوارم موتور ،Ef7باشه چون موتور پراید برای تیک آف خوب نیس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۲ ۱۱ دی ۱۴۰۲
بامزه.میتونی یه بار پنچر کنی.خودت زاپاس تو بندازی زیر ماشین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
مثل تولید خودرو بلای جان مردم و عامل فساد
Iran (Islamic Republic of)
کامی
۲۰:۳۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
تورو خدا با جان ملت بازی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
هیچ کشوری نمی تونه از دستور پیامبر صاحب پدرررررر سرپیچی کنه.. هیچ جوبنده ای وهیچ کشوری حقی که سرپیچی کند ندارد... جانان کوروش.. کشتی سفید.... غدیری... صاحب کل... کهکشان پدری...
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
مامیتوانیم چون می‌توانیم بایدتلاش کنیم بهترین باشیم دردنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۱ دی ۱۴۰۲
دانش درثریا باشد.شک نکن که ایرانی به دست می‌آورد
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۷:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
دقیقا مثل پراید با کیفیت بسازید جمعیت داره زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
پراید
۰۶:۴۳ ۱۰ دی ۱۴۰۲
می تونید از موتور پراید استفاده کنید????
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۲
پیروز باد ایران سرافراز
Iran (Islamic Republic of)
علی مشهدی
۲۳:۱۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
ببین خودرو سازی تو دنیا اول شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
این آقا فکر میکنه باید فرقون بسازه که اینجوری صحبت میکنه هواپیمای مسافربری بچه بازی نیس که با چهارتا سمینار بتونی بسازی آقای محمدی
Netherlands (Kingdom of the)
شهروند
۱۹:۰۴ ۰۹ دی ۱۴۰۲
شمابهترکمی ازخو د تحقیری بیای بیرون وهموطن خودتوتشویق کن باهم اندیشی متخصصان داخلی وعلم روز تلاش واستمرارحتماموفق خواهندشدمگرتاالان کی امنیت داخلی وخارجی تامین کردن همین داخلیهابودندزنده با ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۸:۵۹ ۱۰ دی ۱۴۰۲
اینها که میگی فرقون میسازن ببین خودت با اون مغز پوکت چی میسازی فقط عن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۱ دی ۱۴۰۲
اونم راحتر کافیست به علمش برسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۱ دی ۱۴۰۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۲
ایران از نخبگان و جوانان خود برای ساخت چنین هواپیمایی استفاده میکند جوانان ایران افتخارن ایرانن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
درود بر جوانان متعهد و دانشمند ایرانی که برای تعالی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نیستند و تا قله علوم و فنون جدید دست ازتلاش برنمی‌دارند
ماشاالله به تک تک آنها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
نخبه های ما بهترین سازندگان هستند درود بر ملت ایران
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۰۹:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۲
هواپیمای مسافربری با هواپیمای نظامی و جنگنده تفاوت اساسی دارد.
الان ساخت هواپیمای مسافربری در کل جهان ، در انحصار دو شرکت بوئینگ و ایرباس است ، در حالیکه حد اقل ۱۰ تا ۱۵ کشور دنیا جنگنده می سازند. علت آن هم موضوع ایمنی هواپیمای مسافربری است که شوخی بردار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۲
درسته که ایرباس و بوئینگ از همه معروفترین اما تنها سازندگان هواپیمای مسافربری نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۱۱ دی ۱۴۰۲
ایرانی جماعت دست به هر کاری بزنه بهترینشو تولید میکنه.اون چیزهای که عقب موندیم نگذاشته اند که سمت پیشرفت حرکت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۰۹:۵۱ ۰۹ دی ۱۴۰۲
به امید موفقیت سازندگان جوانان وطنم پیروز باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۹ دی ۱۴۰۲
چرا از مهندسین که در این مورد تخصص دارند اظهار نظر آنها را پخش نمی کنید فقط آقایانی که سخنگو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۰ دی ۱۴۰۲
ترور میکنن داداش اگه شناخته بشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۹ دی ۱۴۰۲
متحصصان و نخبه های ما بهترین سازنده ان به امید موفقیت روز افزون انها
Qatar
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۱ دی ۱۴۰۲
مگه نخبه ای هم مونده توی کشور ک بخواهن ازش استفاده کنن
آخرین اخبار