باید هنگام قانون نویسی حرف ذینفعان شنیده شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای گفت: باید زمانی که قانون می‌نویسیم حرف‌های ذینفعان را بشنویم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای کشور­ این مجموعه را یکی از پیشران‌های بخش‌های مختلف عنوان کرد و گفت: باید زمانی که قانون می‌نویسیم حرف‌های ذینفعان را بشنویم.

به گزارش­ خانه ملت، آقای قالیباف در این دیدار با بیان اینکه آنچه ما اکنون در کشور از آن رنج می‌بریم، چالش مدیریتی در سطوح مختلف و عدم ثبات در تصمیم گیری‌هاست و این دو موضوع همه ما را اذیت می‌کند، ادامه داد: این دو موضوع حل نمی‌شود مگر با همین نشست‌ها و جمع‌ها، اما باید توجه شود که این نشست‌ها کاملاً ساختارمند باشد به این معنا که بدانیم می‌خواهیم از کجا شروع کنیم و به کجا برسیم.

وی اضافه کرد: از دوستان می‌خواهم که جمع بندی این جلسه را در دو یا سه بند احصا کنند تا این جمع بندی بتواند سه هدف را محقق کند.

قالیباف در تشریح این اهداف تصریح کرد: یکی از این اهداف این است که ذینفعان این بخش بتوانند رابطه منطقی و ارتباط ارگانیک و ساختارمند با قانونگذار را ­قبل از قانونگذاری و اجرای قانون برقرار کنند.

وی پیشنهاد داد: برای تحقق این مهم می‌توان از ظرفیت مرکز پژوهش‌ها استفاده کرد، زیرا مرکز پژوهش‌ها هم در پیش‌نویس قانون و هم در عملکرد گزارش گیری‌ها نهادمندتر از مجلس به موضوعات نگاه می‌کند؛ من این موضوع را با توجه به تجربه ۴ ساله خود بیان می‌کنم.

رئیس نهاد قانونگذاری با اشاره به دومین هدفی که باید پیگیری شود، افزود: باید مشخص شود چگونه می‌توانیم از ظرفیت بالای خدمات مهندسی در حوزه‌های رشد اقتصادی، ارزآوری و تأثیرگذاری فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استفاده کنیم؛ دوستان اشاره کردند حداقل در کشور‌های همسایه می‌توانیم از موضوعاتی که قدرت داریم و بخشی از تحریم را نیز در حوزه فنی مهندسی حل و فصل کردیم استفاده کنیم و مشخص شود ما برای این موضوع در حوزه قانونگذاری چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح هدف سوم، تصریح کرد: مطرح می‌شود که اگر فلان پروژه در کشور دیگری اجرایی شود اتفاق خوبی در این حوزه رخ می‌دهد، باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا اول این کار را در داخل کشور انجام ندهیم، ما این همه پروژه ناتمام داریم و می‌توانیم این پروژه‌ها را بررسی کنیم و پروژه‌هایی که برگشت سرمایه داشته و دارای منطق اقتصادی است را احصا و فهرست آن‌ها را تهیه کنیم و به طور مثال بیان کنیم از بین ۱۰ هزار پروژه‌ای که در کشور وجود دارد هزار پروژه منطق اقتصادی دارد و در مرحله بعد آن را پیگیری کنیم.

آقای قالیباف با بیان اینکه برای هر یک از صنف‌ها و صنعت‌ها می‌توانیم نسخه خاص خود را در نظر بگیریم و حتی می‌توانیم نسخه هر پروژه را استانی تعیین تکلیف کنیم، افزود: این موضوع از یک سو به ما در رشد خدمات فنی و مهندسی کمک می‌کند و از سوی دیگر کمک می‌کند ما به فهم و باور اینکه منافع بخش خصوصی و دولت به هم گره خورده است و هر دو طرف باید این کار را با هم انجام دهیم، برسیم؛ این موضوع همیشگی است و راه موفقیت کشور این است.

رئیس مجلس گفت: به طور مثال در شهر‌های بزرگ پروژه‌های حمل و نقل سودآورند، البته دولت باید به مردم در حمل و نقل یارانه بدهد تا هزینه پرداختی توسط مردم کاهش یابد، اما این حوزه برای تولیدکننده این خدمات- که شما هستید- حتماً سودآور است و در سایر پیشران‌های ما بسیار تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در برنامه هفتم موضوع مشارکت عمومی و خصوصی تبدیل به قانون خواهد شد، گفت: موضوع مشارکت عمومی و خصوصی را از ابتدای دوره تلاش کردیم به تصویب برسد، اما از آنجا که انجام نشد، پایه آن را در برنامه هفتم گذاشته ایم.

­قالیباف بر تداوم جلسات مشترک تاکید کرد و گفت: ­ما می‌توانیم این جلسات مشترک را به صورت سه جانبه یعنی بین مجلس، دولت و شما برگزار کنیم و موضوعات را پس از گفت و شنود پیگیری کنیم و به دنبال حل آن باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه کشور، تصریح کرد: ما در حوزه راه، جاده و بزرگراه حدود ۲۳ برابر حوزه ریل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، باید دید آیا با توجه به شرایط کشور این سرمایه‌گذاری کار درستی بود یا کار غلطی؟ آیا جاده‌هایی که ساختیم در مناطقی بود که پیشران شود و موجب بازگشت سرمایه شود یا نه؟

وی با بیان اینکه از ۱۴ هزار کیلومتر ریلی که ساختیم ۴ هزار کیلومتر آن بی‌فایده و بی‌خاصیت است و اگر نمی‌ساختیم نیز اتفاقی نمی‌افتاد، ادامه داد: اگر این ۴ هزار کیلومتر را برای تکمیل کریدور شمال- جنوب و شرق به غرب استفاده می‌کردیم می‌توانستیم ۳۵ میلیون تُن کالا را در این بستر در سال جابه‌جا کنیم که این موضوع می‌توانست برگشت سرمایه مناسبی داشته باشد و از آن حتی برای ساخت جاده‌های روستایی نیز استفاده کنیم.

بر اساس این گزارش فعالان این عرصه به موضوعاتی از قبیل چالش‌های پیش روی سرمایه‌گذاری، تأثیر کاهش تعرفه واردات بر تولید، انتقاد از دو نرخ بودن ارز، مشکلاتی مانند رفع تعهد ارزی، ضرورت توجه به پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران و تولیدکنندگان، انتقاد از تصدی‌گری دولت در اقتصاد، تشکیل نهاد تعاملی بین مجلس و شورای هماهنگی تشکل‌های مهندسی، صنفی و حرفه‌ای و ایجاد بستر لازم برای صدور خدمات فنی و مهندسی بیشتر اشاره کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۸ دی ۱۴۰۲
جوون های بی خونه
جوون های مجرد
جوون هایی که بجای اینکه برن سر خونه زندگیشون سر از خانه های گناه در میارن
میرن سراغ مشروبات
اون وقت 80 هزار نفر میخوان برن حج
کجایید مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ دی ۱۴۰۲
کتاب های ریاضی طوری طراحی شده اند که دانش آموز به تنهایی نمی تونه مفاهیم یاد بگیره هیچ توضیح و یا مثالی در کتاب های درسی وجود نداره
از طرف دیگه معلم های ما نه انگیزه تدریس دارند و نه سوادش دارند
پس چرا سیستم آموزشی ما بجای پیشرفت پس رفت کرده و یه مشت جوون بی سواد تنبل وارد جامعه کرده
بجای اینکه امکانات تربیت بدنی و آموزش اجتماعی در مدارس بیشتر باشه آموزش و پرورش طوری برنامه ریزی کرد که مدارس غیر انتفاعی پول دارتر بشند موسسات کنکوری پول دارتر بشوند
همین الان همه ی ما می دونیم چرا تاثیر معدل در کنکور بالاتر میره چون باید کسی که برای مدرسه و کتاب ( موسسات غیر انتفاعی ) پول خرج میکنه رتبه بالاتری بیاره
سیستم طوری طراحی شده که بچه پولدار در کنکور رتبه بالایی بیاره نه اونی که در سیستان و بلوچستان در روستای غریب خودش یاد گرفته و امتحان داده و نهایت کنکور هم با تلاشش رتبه خوبی آورده
این سیستم آموزشی که در حال حاضر داریم فقط و فقط برای سرمایه دارهاست نه افراد متوسط و سطوح پایین اقتصادی جامعه ایران
Iran (Islamic Republic of)
حرف دل همه بازنشستگان شرکت مخابرات
۲۳:۰۱ ۰۷ دی ۱۴۰۲
امروز پنج‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۲ هست که متأسفانه خبری از بن خواربار بازنشستگان نیست پس این بن خواربار بازنشستگان مربوط به ماههای تیر الی آبان ۱۴۰۲ وتفاوت بن خواربار از فروردین ۱۴۰۱ تا کنون بر اساس حداقل حقوق همانسال (بن خواربار بازنشستگان وکارکنان رسمی مخابرات در سال ۱۴۰۲ ماهیانه باید مبلغ ۲۹۱۵۰۰۰ تومان باشد ) کی پرداخت میشود بازنشستگان دراین تورم ۵۰ درصدی نمیتوانند کمر خود را راست کنند مدیران مخابرات چاره اندیشی کنید. آقای رئیسی! به مشکلات بازنشستگان شریک مخابرات بررسی، پیگیری و رسیدگی کنید. و متأسفانه در کشور از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون هم هیچ کس پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟ پس از ۲۳ ماه هنوز سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات واریز نشده است.سوال اینجاست که چرا رئیس هیئت مدیره مخابرات ایران از دی ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به مشکلات بازنشستگان شرکت مخابرات رسیدگی نکرده است و رسیدگی نمی کند چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
اعتراض
۲۰:۲۷ ۰۷ دی ۱۴۰۲
وام |تحویل فوری وام ۱۰۰ میلیونی بازنشستگان ثبت نام وام ۱۰۰ میلیونی دولت برای بازنشستگان بدون ضامن/ و باز هم ۱۰۰ درصد فقط دروغ است.

۱۴۰۲/۰۲/۱۴ – ۱۹:۰۵
درخواست ریس کمیسیون اصل ۹۰ از مردم:
گزارش تخلفات بانک‌ها را ارسال کنید
گزارش تخلفات بانک‌ها را ارسال کنید/ و این در حالی است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۹۹۹ هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی توسط بانک ها از طریق رسانه های به دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس وغیره ارسال کرده ایم ولی متاسفانه از سال ۱۴۰۰ تاکنون هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است و بررسی و رسیدگی نکردند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟
به هیچ بازنشستگان تامین اجتماعی وام مبلغ ۵۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن پرداخت نمی کنند و فقط سنگ‌اندازی می کنند.
آخرین اخبار