۹۸ درصد مردم خراسان جنوبی سواد دارند

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: نرخ با سوادی در استان ۹۸ درصد است.

طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی  گفت: اولین آیاتی که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شده درباره خواندن، نوشتن و سواد آموزی است و در آموزه‌های دینی و در روایات هم به اهمیت سواد آموزی اشاره شده است.

او افزود: در یکی از جنگ‌ها بعد از پیروزی مسلمانان بر مشرکان، پیامبر (ص) از اسرا خواست در صورتی که هر یک از آن‌ها ۱۰ مسلمان را با سواد کند، آن‌ها را آزاد خواهد کرد که این موضوع سبب باسواد شدن تعدادی از مسلمانان شد و این نشان دهنده اهمیت سواد در اسلام است.

طالبی با بیان اینکه نهضت سواد آموزی در هفتم دی ۱۳۵۸ به فرمان امام (ره) تشکیل شد، اظهار کرد: نگاه پادشاهان قاجار و طواغیت این بود که مردم را گرسنه و بیسواد نگاه دارند، تا بتوانند بر آن‌ها حکومت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی  بیان کرد: بر اساس آمار مربوط به سال ۱۳۵۵، ۳۲ درصد مردم خراسان بزرگ با سواد بوده اند که ۴۵ درصد آن‌ها مرد و ۱۷ درصد هم زن بوده اند.

او با تأکید بر اینکه هم اکنون نرخ با سوادی در خراسان جنوبی ۹۸ درصد است و نرخ باسوادی استان دو درصد از میانگین کشوری بیشتر است، تصریح کرد: آمار‌ها بیانگر این است که در نظام جمهوری اسلامی در بحث تحصیلات آقایان و بانوان هیچ تفاوتی وجود ندارد و این یکی از دستاورد‌های بسیار بزرگ و مهم نظام جمهوری اسلامی است.

او عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ خراسان جنوبی در حوزه نهضت سواد آموزی در ارزیابی‌های انجام شده رتبه چهارم کشور را کسب کرد، در حالی که سال قبل آن خراسان جنوبی در رتبه هشتم کشور قرار داشت.


بیشتر بخوانید


طالبی با اشاره به اقدامات خوبی که آموزش و پرورش در این زمینه انجام داده، اظهار کرد: با بهره گیری از همه ظرفیت‌های موجود، کودکان بازمانده از تحصیل شناسایی شده و در صورتی که علت بازماندگی آن‌ها از تحصیل، مالی باشد، با پشتیبانی خیران و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آن‌ها کمک می‌شود تا زمینه برگشت آن‌ها به تحصیل فراهم شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دو درصدی هم که از جمعیت استان بیسوادند، از اتباع خارجی هستند که در مرکز استان و شهرستان خوسف حضور دارند.

او ادامه داد: بخشی از افراد ایرانی هم در روستا‌های دور افتاده با یک یا چند خانوار سکونت دارند که آموزش و پرورش راهکار‌هایی برای با سواد شدن آن‌ها نیز پیش بینی کرده است.

طالبی بیان کرد: در جا‌هایی که برای انتقال دانش آموزان از یک روستا به روستای دیگر، وسیله نقلیه عمومی وجود ندارد، با پرداخت هزینه مورد نظر، این دانش آموزان با وسایل نقلیه خصوصی به محل تحصیل منتقل می‌شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به دغدغه مندی نظام برای سواد آموزی جوانان و نوجوانان، با پایشی که با کمک بسیج و دهیاری‌ها در محلات انجام شده و بر اساس کد ملی افرادی که در مقطع ابتدایی باید تحصیل می‌کردند، از بیسوادی افراد مورد نظر جلوگیری شده است.

او با اشاره به اینکه ۳۰۰ معلم در حوزه سواد آموزی با آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، عنوان کرد: ۴۰ نفر که سواد آموزی خود را با حضور در کلاس‌های نهضت سواد آموزی شروع کرده اند، اکنون در استان استاد دانشگاه یا دبیر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.