آغاز مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان

مرمت اضطراری پل تاریخی زمانخان استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

قدرت‌الله ولی زاده معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در کنار تدوین مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان سامان، مرمت اضطراری این اثر تاریخی آغاز شده است.

وی افزود: طی سال‌های اخیر پایه‌های میانی پُل تاریخی سامان تَرک برداشت و همین موضوع سبب شد تا برای جلوگیری از آسیب به این بنای تاریخی، مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت پل تاریخی زمانخان برای مرمت اصولی و حفاظت از آن در دستور کار قرار گیرد.

ولی زاده ادامه داد: از آنجا که اهتمام این اداره‌کل بر مرمت اصولی و اساسی پُل بود، حساسیت لازم در این خصوص به کار گرفته شد و در نهایت قراردادی با یک تیم تخصصی از دانشگاه اصفهان منعقد شده است و این تیم در حال تدوین مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت است و بر اساس قرارداد منعقده موعد تحویل این مطالعات اردیبهشت سال آینده است.


بیشتر بخوانید


معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در ضمن با توجه به بازدید کارشناسان متخصص از پل تاریخی زمانخان مقرر شد هرگونه عملیات مرمتی منوط به تهیه و تصویب مطالعات جامع آسیب‌شناسی و طرح مرمت باشد، اما به سبب اینکه تهیه و تصویب این طرح زمان‌بَر است و باید مراقبت کرد تا خطری متوجه پُل نشود یک سری اقدامات حفاظت اضطراری بر روی پل باید صورت گیرد که این اقدامات طی چندین ماه اخیر به دلایل کارشناسی و فنی مورد تایید شورای فنی اداره کل قرار نگرفت.

وی افزود: در نهایت در آخرین جلسه شورای فنی این اداره‌کل در محدوده پل زمانخان با حضور کارشناسان این اداره‌کل، تیم متخصصین دانشگاه اصفهان، مهندسی مشاور و پیمانکار، شرح عملیات حفاظت اضطراری مصوب شد و برای شورای فنی وزارتخانه ارسال و پس از تایید شرح عملیات حفاظت اضطراری به پیمانکار ابلاغ شد.

ولی زاده ادامه داد: به اطلاع مردم رسانده می‌شود که این اقدامات، حفاظت اضطرای است و قابل برگشت است و پس از تهیه و تصویب مطالعات نهایی آسیب‌شناسی و طرح مرمت، مرمت اصولی و اساسی انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به نظر کارشناسی تیم تخصصی دانشگاه اصفهان در خصوص وضعیت کنونی پل زمانخان سامان، گفت: بنا بر این نظریه، پایه‌های پُل مشکل اساسی ندارد از همین رو از مردم و دغدغه‌مندان حوزه میراث فرهنگی درخواست می‌شود در این خصوص نگران نباشند و به اظهارنظر‌های غیرکارشناسی توجه نکنند.

ولی زاده با بیان اینکه پارسال برای مرمت پل تاریخی سامان ۱۱ میلیارد ریال اعتبار درنظر گرفته شده بود، گفت: از این میزان شش میلیارد ریال اعتبار برای تهیه مطالعات پل پرداخت شد و تنها پنج میلیارد ریال آن برگشت خورده است و خبر اعلام شده مبنی بر اینکه مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار پل تاریخی پل زمان خان برگشت خورده صحت ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار