در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

نیاز کارفرمایان به نیروی کار ماهر/ آموزش های مهارتی باید متناسب با بازار کار باشد

معاون وزیر کار گفت: آموزش‌های مهارتی باید متناسب با بازار کار و در راستای اشتغال متقاضیان باشد که این موضوع کمک کننده به واحد‌های اقتصادی است.

نیروی انسانی با مهارت و متخصص به عنوان با ارزش‌ترین منابع اقتصادی است که امروزه در جهان همه کشور‌ها تلاش می‌کنند با ارتقای دانش و مهارت این نیرو به بهره وری بیشتر و توسعه دست پیدا کنند.

این کار با آموزش مهارت‌های شغلی و تخصصی به نیروی انسانی و ترغیب آن‌ها به اشتغال و کار آفرینی محقق خواهد شد که می‌تواند موجب کاهش مشکلات اقتصادی و باعث ایجاد شغل مناسب برای افراد شود.

در شرایط فعلی کشور که شاهد نرخ بیکاری بالای جوانان فارغ التحصیل هستیم و نبود مهارت یکی از مسائل و مشکلاتی این موضوع است و جامعه با آن دست وپنجه نرم می‌کند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد تا آماده ورود به بازار کار شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی باید متناسب با بازار کار و در راستای اشتغال متقاضیان باشد گفت: این موضوع می‌تواند نیاز واحد‌های اقتصادی به کارجوی ماهر را رفع کند و اشتغال را رونق دهد.

وی اظهار کرد: مراکز آموزشی باید: نیازسنجی خود را در جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر قرار دهند و با توجه به نیاز بازار‌های کار اقدام کنند که این نوعی سرمایه‌گذاری بر روی نیروی انسانی دارای مهارت است.

رحمانی معاون حقوقی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته کمبود نیروی کار ماهر از مشکلات کارفرمایان است که باید به سمت مهارت و آموزش برویم.

وی همچنین گفته جویای کار ماهر نداریم و بیشتر کارجویان فاقد مهارت هستند و آنچه که معضل جامعه ما بوده عدم مهارت آموزی و مدرک گرایی است.

پیشتر مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت شغلی فنی و حرف‌های کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود یکی از شیوه‌های اثربخش، آموزش به روش استاد و شاگردی است که در قدیم یک توافق نانوشته بود و در ایران از زمان‌های گذشته نسل به نسل منتقل شده است که اگر مشاهده می‌شود که برخی از مشاغل از گذشته تا کنون حفظ شده‌اند به خاطر استفاده از این شیوه آموزش بوده و بر عکس اگر مشاغلی از بین رفته آمد به خاطر نت دیده گرفتن این شیوه بوده است.

وی گفته بود در گذشته به شکلی بود که یک شغل، نسل به نسل به واسطه حضور یک استاد و شاگردهایش ادامه پیدا می‌کرد که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بهره گیری از روش استاد شاگردی، طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی را ارائه داد و این طرح اکنون مصوبه شورای عالی اشتغال است که از طریق وزیر کار به تمام استانداران سراسر کشور هم ابلاغ شده به صورتی است که در یک فضای کارگاهی که استادی هست و کار انجام می‌دهد شاگردان حضور پیدا می‌کنند و همزمان با تولید محصول، آموزش هم به شاگردان منتقل می‌شود.

با توجه به مشکلاتی که در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیرو‌های کار زیاد و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارد نیاز جدی کشور به بحث آموزش‌های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود است بیش از پیش احساس می شود و از اولویت های کشور است.

بر اساس آمار سازمان فنی و حرفه‌ای تقریباً ۵۰ درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می‌شوند یعنی افراد جویای کار میتوانند امیدوار باشند که با کسب مهارت، شغلی مناسب پیدا کنند.

برچسب ها: وزارت کار ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۰ آذر ۱۴۰۲
سن استخدامي بالا بره و امتیازات حذف بشه و مراکز استان هم بومی بشه. جواب اعتراضات مصاحبه آموزگاری هم بررسی بشه.. آزمون پرورشی و آموزگاری همزمان بشه
آخرین اخبار