برگزاری انتخابات استانی در عراق پس از ۱۰ سال

رای دهندگان عراقی برای اولین بار پس از ۱۰ سال اعضای شورا‌های استانی خود را انتخاب خواهند کرد.

انتخابات شورا‌های استانی عراق صبح روز دوشنبه ضمن تدابیر شدید امنیتی در اولین انتخاباتی که پس از ۱۰ سال برگزار می‌شود، آغاز شد.

به گزارش الجزیره، شورا‌های استانی پس از حمله آمریکا و سرنگونی رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد. این شورا‌ها در سال ۲۰۱۹ تحت فشار مردم و در پی تظاهراتی که  عراق شاهد آن بود، بطور کامل منحل شد.

شورا‌های استانی از اختیارات گسترده‌ای برخوردار هستند که مهمترین آن‌ها انتخاب استاندار و تعیین بودجه برای بهداشت، حمل و نقل و آموزش و پرورش از طریق اعتبارات اختصاص یافته به آن‌ها در بودجه عمومی است که ۹۰ درصد درآمد‌های آن متکی به نفت است.

صندوق‌های رای در ساعت هفت صبح باز شد و ۷۱۶۶ شعبه رای در ساعت شش بعد از ظهر بسته خواهند شد. حدود ۱۷ میلیون رای دهنده می‌توانند از بین ۶۰۰۰ نامزدی که برای ۲۸۵ کرسی در همه استان‌ها رقابت می‌کنند، نامزدهای خود را انتخاب کنند.

در میان نامزد‌ها ۱۶۰۰ زن به نمایندگی از ۲۵ درصد تعیین شده برای آن‌ها و ۱۰ کرسی نیز برای اقلیت‌های مسیحی، ایزدی و صابئین در یک کشور چند قومیتی و چند فرقه‌ای اختصاص یافته است. تعداد کرسی‌های شورا‌های استانی از استانی به استان دیگر متفاوت است، زیرا شورای استانی بغداد ۴۹ کرسی دارد، در حالی که شورای استانی بصره شامل ۲۲ کرسی است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار