بورل: نشست میان اتحادیه اروپا و چین صریح‌تر از گذشته بود

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نشست اخیر میان مقامات بروکسل و پکن را صریح‌تر و روشن‌تر از گذشته خواند.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین المللی بزرگترین چالش استراتژیک برای آمریکا محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز از ژانویه ۲۰۱۷ و همزمان با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، واشنگتن سیاست خود در قبال پکن را تغییر داده و از سیاست تعامل به سیاست مهار چرخش کرده است. اتحادیه اروپا به عنوان متحد نزدیک آمریکا گرچه از سیاست‌های این کشور پیروی می‌کند، اما همچنان بر تعاملات دو جانبه تاکید دارد. 

به گزارش تله تریدر، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) اعلام کرد نشست اخیر میان چین و اتحادیه اروپا نسبت به گذشته صریح‌تر و روشن‌تر بوده است. 

وی خاطر نشان کرد: نشست اخیر میان بروکسل و پکن که در هفتم دسامبر برگزار شد با نشست سال ۲۰۲۲ متفاوت بود. جلسات میان دو طرف صریح بوده و با صورت شفاف انجام شد. هر دو طرف در این نشست بر اهمیت روابط دو جانبه و نیاز به مدیریت اختلافات تاکید داشتند. 

بورل در ادامه با اشاره به اختلافات دو طرف، افزود: هیات اتحادیه اروپا بر نابرابری‌ها در تجارت دو جانبه تاکید کرده و مقامات چینی بر ضرورت ایجاد تعامل توافق کردند. با این حال، آن‌ها در مورد دلایل این موضوع اختلاف نظر داشتند. 

وی تصریح کرد: پکن مازاد تجاری خود با اروپا را ناشی از قدرت خلاقیت و نوآوری صنایع چینی می‌داند و به محدودیت‌های صادراتی اروپا در حوزه فناوری‌های پیشرفته به چین اشاره می‌کند که پکن مایل به واردات بیشتر آنهاست. 

اتحادیه اروپا همگام با سیاست‌های مهار آمریکا صادرات برخی کالا‌ها و خدمات با فناوری‌های پیشرفته از جمله ریزتراشه‌ها را به چین محدود کرده است، موضوعی که با انتقاد و اقدام متقابل پکن همراه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
صریح بهش گفتن چینیا باید قتل عام بشن
آخرین اخبار