اسماعیلی:

بار سنگینی از نهضت انقلاب اسلامی بر دوش زنان بوده است/ تعداد قابل‌توجهی از مساجد کاربرد حداقلی هم ندارند

وزیر فرهنگ گفت: نهضت امام خمینی (ره) مسجدمحور بود، تا امروز هم استعلایی که اتفاق افتاده است ناشی از وجود این هسته سخت یعنی همان اصحاب مساجد است.

محمدمهدی اسماعیلی روز سه‌شنبه در نخستین کنگره خواهران فعال کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و بانوان ایران زمین، مادران شهدا و همسران شهدا و جانبازان اظهار داشت: این روز‌ها یاد و خاطره شهدای عزیز فلسطین در میان ما بیش از گذشته رواج دارد که بعد از حماسه هفتم اکتبر صبوری را عملا به جهانیان درس می‌دهند و درس آزادی زنان غزه فصل نویی در تاریخ جهاد بانوان است. به زنان و دختران غزه درود می‌فرستیم.

وی افزود: در دولت انقلابی همه محور‌های خود را باید ارتقای فعالیت‌های اجتماعی بر محوریت مسجد قرار دهیم. این فعالیت‌ها با الگویی که رهبر انقلاب و امام راحل تبیین کردند خیلی فاصله داریم. ما خلاء داریم. اعداد و ارقام در مورد مساجد فعال به شدت نگران کننده است.

اسماعیلی گفت: مساجد فعال، مساجدی نیستند که در آن سه وعده نماز جماعت برگزار شود که امروز بسیاری از مساجد ما همین کارکرد را هم ندارند.

وی افزود: حضور در مسجد و فعالیت‌ها در مساجد امر نمایشی و حاشیه‌ای نیست بلکه امری اصلی است. نسبت به داشته‌های خود در حوزه مساجد نسبت به ابتدای انقلاب عقبگرد داشتیم، من چهار سال مکبر مسجد محله خودمان بودم. در مسجد قرآن یاد گرفتیم و تئاتر بازی کردیم و تمام فیلم‌های سینمایی، چون سفیر و محمد رسول الله را در مسجد دیدیم.

وی افزود: امروز بسیاری از نمایندگان مجلس از من مطالبه ساخت فرهنگسرا می‌کنند مگر در مناطق شما مسجد نیست؟ 

اسماعیلی ادامه داد: آنچه رهبری مبنی بر بازسازی ساختار‌های فرهنگ بیان کردند بخشی در همین است. امروز خوشحالم این جلسه را شاهدم و بخش مهمی از کار مورد توجه قرار گرفته و بانوان باید عمده فعالیت‌های اجتماعی خود را در مسجد انجام دهند. در الگوی سوم، زن علاوه بر مادر و همسر، یک فعال اصیل اجتماعی است. امام این جایگاه را به بانوان دادند. 

وی اظهار داشت: رژیم پهلوی شخصیت بانوان را لگدمال کرد، اما عمده نهضت امام با بانوان بود. انقلاب ما یک انقلاب فاطمی القدوس و حسینی البقاست و با نام امام حسین تداوم پیدا کرده و بار عظیمی از این نهضت بر دوش بانوان بود. 

وزیر فرهنگ افزود: من از حضور در خانواده‌ای صحبت می‌کنم که سه فرزندشان با هم در جبهه بودند. نزدیک ایام کربلای چهار و پنج می‌شویم. مادران شهدا چه حماسه‌ای را آفریدند. زنان ما در این حماسه جلوتر بودند. 

وی گفت: جامعه قرآنی ما باید پیشتاز وحدت شود و اجازه ندهند دوقطبی سازی‌های موهوم جامعه را متاثر از خود کند و با استفاده از مکتب فرهنگی خود باید دایره را گسترش دهیم. این کانون‌ها را راه اندازی نمی‌کنیم که در وضعیت فعلی برشی ایجاد کنیم. کانون‌های بانوان را ایجاد می‌کنیم تا به محل بروز روحیات ایثارگرایانه و دیگر خواهی تبدیل شود و مفاهیم مکتب خود را توسعه دهیم. 

اسماعیلی افزود: رسالت امروز زنان و مردان انقلابی، مسجدی و قرآنی این است که جامعه ایرانی را زیر پرچم اسلام و ولایت گرد هم آوردند.

وی با تاکید بر این که اشکالات خرد بهانه‌ای برای ایجاد نقار نشود افزود: وقتی با قدرت حداکثر وحدت را ایجاد کنیم. پیروزی ما در اجتماع با وحدت ماست. این کار بزرگ که شروع شده با قوت ادامه دهید آغاز راه است و همه باید در خدمت شما باشند.

وزیر فرهنگ گفت: زن در اندیشه دینی ما از آسیه، مریم، و کریم الراکعین حضرت خدیجه کبری اول مسلمان به پیامبر که همه وجود و دارایی خود را وقت تعالی اسلام کرد، حضرت فاطمه و حضرت زینب که نهضت حسین را به ما رساند و بزرگترین رسانه نهضت عاشورا بود و حضرت معصومه جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی گفت: در وزارت فرهنگ هیچ محدودیت در حمایت از فعالیت‌های شما نداریم از شما تحرک باشد ما حمایت می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری امروز، سه‌شنبه ۲۱ آذر در نخستین کنگره فعالان خواهر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تالار وحدت گفت: مسجد، محل اول تربیت مومن تراز است که خداوند جان، مال و امکانات آن‌ها را خریدار می‌شود و این مومن، مجاهد و برگزیده خداوند می‌شود. این مومن با این ویژگی‌ها که شش ویژگی زیرساخت‌ها و سه مورد دیگر کنشگری انسان را شامل می‌شود در دامن خانواده و مادر و در ادامه در مساجد تربیت می‌شود.

وی ادامه داد: در مسجد تراز، مومن تراز تربیت می‌شود و خدا در چنین مسجدی به صورت جمعی ستایش می‌شود و مومن مجاهد در آن تربیت می‌شود و در مسجد تراز محله و جامعه تراز شکل می‌گیرد.

حاج علی‌اکبری گفت: مساله بعدی انواع فعالیت‌های اجتماعی است که از طریق مسجد صورت می‌گیرد و آغوش رحمت الهی در محیط زیست اجتماعی است و مؤمنان با سایر برادران و خواهران خود هویت دارند و انواع فعالیت‌های خوب بر محور مسجد در محیط پیرامون آن انجام می‌شود و در این سازمان‌دهی، امتی بر پایه ولایت را مشاهده می‌کنید و بیت‌الله و خانه تراز با هم کاملا هماهنگ می‌شود.

وی افزود: این نگاه ما به مسجد و بانوی تراز است که هر کدام از بانوان خود را به این نقطه برسانند. خداوند برای جامعه بانوان بر اساس سیره مبنا چهار رسالت در ارتباط با خدا، ساحت تربیت و خانواده، ساحت کنشگری اجتماعی بر مدار مهر و کنشگری سیاسی بر مدار و محور ولایت را تعیین کرده است و لذا نسل مسجد و بانوان و تطبیق این چهار نقش بر یکدیگر شکل می‌گیرد. مسجد پایگاه ویژه‌ای برای بانوان تراز اسلام است که هم می‌تواند مسیر الهی را طی کند، در تربیت بچه و خانواده و در مسیر کنشگری اجتماعی و سیاسی گام بردارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: حامیان اصلی در بین جامعه همیشه بانوان به عنوان سرمایه‌گذاران اصلی بودند. ما در انقلاب اسلامی امروز که کنار هم هستیم هم به برکت انقلاب مسجد تراز را تجربه کردیم و هم بانوی تراز را شناختیم و به فرموده رهبری الگوی سوم را پیش روی بشریت با امام راحل گذاشتیم که با ایشان بنیانگذاری شد و با رهبر حکیم، پیش رفت و ما این تجربه را داریم.

وی افزود: در گام دوم انقلاب باید قدم‌های بلند برای رسیدن به مسجد تراز برداریم و آن را برای بانوان بیش از گذشته فراهم کنیم. آیا وضعیت مساجد ما با این رسالت و نسبت با بانوان در شرایط مطلوبی قرار دارند؟ پاسخ هم بله و هم نه است. پاسخ درست این است که برخی مساجد این ویژگی را دارند و بسیاری از آن‌ها این ویژگی را ندارند. در گام دوم انقلاب باید گام‌های بلند برای رسیدن به مسجد تراز برداریم و آن را برای بانوان بیش از گذشته فراهم کنیم.

این استاد اخلاق با عرض ارادت به بانوان غزه افزود: در این محور عناصر مسجد باید بارگذاری شود که پیشتر سندی بر اساس این اندیشه تدوین شد؛ بنابراین در ساحت مدیریت، کارگزاری، نیروی انسانی و برنامه‌های مسجد این نسبت باید رعایت شود و برای تحقق آن با محفوظ بودن دیگران که آن‌ها هم مسوولیت دارند، بر عهده بانوان است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد خود بانوان باید همت و این حق را مطالبه کنند و بانوان باید بخواهند نقش آفرینی جامعه در ساحت مسجد در تمامی عرصه‌ها اعم از عبادی، تربیتی، اجتماعی و سیاسی را محقق کنند. دولت در مجموع همین نگاه را دارد و امید است دیگر نهاد‌ها مانند سازمان تبلیغات اسلامی و بسیج برای مسجد تراز دست به دست هم بدهند تا در این مسجد تراز احیای نقش بانوان در گام سوم حرکت کنیم.

حاج علی اکبری با اشاره به ایام فاطمیه اظهار داشت: حضرت فاطمه به جنبه نورانیت و مخصوصا با نمازش در میان اولیا الله شناخته می‌شود که بر دیگر ساحت‌های حضرت ارجحیت دارد. در پرتو این ویژگی، سه ویژگی دیگر حضرت را داریم که شامل اصالت بیت است و بانوی اول تمرکز خاصش در محور تربیت به صورت خاص و برجسته است.

وی افزود: محور بعدی این که حضرت را در فعالیت‌های اجتماعی در مهرورزی و گره‌گشایی از مشکلات بندگان خدا می‌بینیم و ویژگی بعدی حضور ممتاز و منحصر به فرد در تمدن سازی و تاریخ سازی است که حرکت کلان امت است. در این میان محور اصلی عبارت است از ارتباط ویژه با حضرت حق که با نماز و محراب شناخته می‌شود.

امام جمعه تهران ادامه داد: خداوند جایگاه ویژه‌ای برای بانوان قائل شده و این عنایت خاص برای بانوان حکایت از هوش معنوی است که نسبت به آقایان شش سال جلوتر مخاطب پیام‌های الهی قرار دارند و در حوزه مسائل عبادی محل اجماع علماست و این تفاوت قابل توجهی است و ارتباط با فرشتگان استعداد ویژه‌ای است که در طبع بانوان و در شخصیت ویژه بانوان این استعداد جایگاه خاصی دارد.

وی اضافه کرد: از این چهار ساحت استنباطی از بانوی اول و تراز و سیره و سیره علوی یک معنای ولایی استنباط می‌شود. این ساحت‌های کاملا به هم پیوسته در مسجد، نماز و ارتباط با خدا ارائه روشنی است و حاصل آن یک ارتباط متفاوت بین بانوان و مسجد است. اگر این بانوی تراز است، مسجد مورد تایید اسلام نیز مسجدی است که این چهار ساحت در آن فعال است و مدار آن ارتباط، ذکر و محور آن نماز در جلوه جماعتی آن است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار