مدیریت تلفیقی بهبود حاصلخیزی خاک در باغات استان بوشهر اجرا می‌شود

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مدیریت تلفیقی بهبود حاصلخیزی خاک و نیز تغذیه گیاهی مؤثر، از اصولی‌ترین راهکار‌های افزایش کمی و کیفی محصولات باغبانی استان بوشهر است.

ابراهیم دانا روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نظر به شرایط اقلیمی استان بوشهر و وجود تنش‌های محیطی نظیر کم آبی، خشکی، شوری منابع آب و خاک و نیز دمای زیاد و از طرفی فعالیت برخی از آفات خسارت زا در باغات استان، اجرای مدیریت تلفیقی افزایش ماده آلی خاک به ویژه مواد آلی کمپوست شده است.

وی افزود: سایر اصلاح کننده‌های خاک که با افزایش ظرفیت نگهداری آب، شرایط برای جذب عناصر فراهم می‌سازند و همچنین انجام عملیات کود دهی بر پایه ارزیابی نتایج آزمایشگاهی آنالیز نمونه‌های آب، خاک و برگ درختان، بر عملکرد و کیفیت پس از برداشت محصولات بسیار اثر بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه آموزش باغداران و نیز ایجاد پایلوت‌های الگویی در ارتقا سطح دانش و مهارت باغداران مؤثر است، افزود: در سال جاری از محل اعتبارات موافقتنامه استانی طرح حمایت از توسعه باغات در اراضی شیب‌دار با تخصیص اعتبار به میزان ۱۵ میلیارد ریال در قالب پروژه‌های تغذیه باغات و سازگاری با خشکسالی در سطح ۱۱۵ هکتار و نیز برگزاری کارگاه‌های آموزشی ویژه باغداران در شهرستان‌های استان اجرا شد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت پیگیری باغداران در خصوص دریافت شناسنامه باغات و بهره مندی باغداران از حمایت‌های ویژه در این زمینه، بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل عملیات به باغی در باغات استان، مصرف بهینه کودها بر مبنای نیاز سنجی واقعی در راستای کاهش هزینه‌های تولید و حفظ منابع زیست محیطی بسیار با اهمیت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.