سالانه ۶۰ ابتلای جدید به ویروس اچ.آی.وی در مشهد شناسایی می‌شود

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۵۰ تا ۶۰ مورد جدید ابتلا به ویروس اچ. آی. وی در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی می‌شوند.

زهرا نهبندانی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: به طور میانگین سالانه افزون بر ۱۰ نفر از مبتلایان به ایدز در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوت می‌کنند.

او افزود: سیر شناسایی افراد مبتلا به اچ. آی. وی جدید در دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال افزایش است که این افزایش مبتلایان زنگ خطری برای افزایش سیر ابتلا به این بیماری است.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در نیمه ابتدای امسال ۳۱ مورد اچ. آی. وی مثبت جدید در جمعیت زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شدند که این رقم در مهرماه با رشد ۲۳ درصدی نسبت به ماه قبل به ۳۸ نفر رسید.

نهبندانی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۵ به بعد میزان مبتلایان زن به بیماری اچ. آی. وی رو به افزایش است، بیان کرد: اما با این حال همچنان مردان بیشترین مبتلایان به این بیماری را تشکیل می‌دهند.

او با بیان اینکه انتقال اچ. آی. وی از طریق اعتیاد تزریقی، رابطه جنسی، مادر به کودک و موارد ناشناخته صورت می‌گیرد، تصریح کرد: در گذشته آمار بیشتر موارد انتقال این ویروس از طریق اعتیاد تزریقی بود، اما اکنون انتقال ایدز بیشتر از طریق جنسی گزارش می‌شود که این موضوع یک هشدار و زنگ خطر به شمار می‌رود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: ۶ درصد مبتلایان به اچ. آی. وی جدید شناسایی شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی امسال از طریق اعتیاد تزریقی، ۵۴ درصد از راه روابط جنسی و ۴۰ درصد از دیگر راه‌ها به این بیماری مبتلا شده‌اند.

نهبندانی در خصوص راه انتقال اچ. آی. وی از طریق مادر به کودک با اشاره به اینکه آمار بسیار پایین و در حد صفر است، بیان کرد: مراقبت و کنترل مادران باردار در حال انجام است و مادران مشکوک به اچ. آی. وی تحت درمان قرار می‌گیرند تا بیماری آنان کنترل شود و همچنین کودک آنان نیز پس از تولد زیر پوشش است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.