دوستی افسردگی پاییزی با افسردگی آلودگی هوا

آلودگی هوا می‌تواند تأثیرات مخربی بر سلامت روان داشته باشد.

سعید حسن زاده روان شناس با اشاره به اینکه آلودگی هوا می‌تواند به عنوان یک عامل در افزایش اضطراب و تشدید علائم آن نقش داشته باشد، گفت: ذرات معلق در هوا و آلاینده‌های هوایی می‌توانند تحریک‌کننده‌های فیزیولوژیک باشند ذرات آلوده هوا، به خصوص ذرات ریز مانند PM۲.۵، می‌توانند وارد سیستم تنفسی شوند و به عنوان تحریکات استرس زا برای سیستم عصبی مرکزی عمل کنند که منجر به افزایش سطوح استرس و اضطراب در افراد می‌شود. 

وی گفت: مواجهه مداوم با این ذرات ممکن است باعث افزایش سطوح استرس هورمونی مانند کورتیزول شود که می‌تواند به افزایش اضطراب منجر شود.

وی افزود: آلودگی هوا همراه با مشکلات تنفسی از جمله سرفه، خلط زایی، و سختی در تنفس است و این مشکلات تنفسی حساسیت به وضعیت‌های استرس‌زا و اضطراب را افزایش می‌دهند. 

حسن زاده با بیان اینکه آلودگی هوا موجب افزایش احساس تنهایی نیز می‌شود، گفت: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که آلودگی هوا به انسان‌ها احساس ایزوله شدن می‌دهد و همین کار عامل افزایش و یا بروز علائم برخی بیماری‌های روانی مانند افسردگی است. 

وی افزود: مواجهه مداوم با آلودگی هوا و شرایط محیطی نامساعد بر روحیه و احساس عمومی افراد نیز تأثیر دارد.

حسن زاده گفت: افراد در محیط‌های آلوده احساسات ناخوشایند، عدم رضایت، و افت انگیزش را تجربه میکنند که با این مسائل ممکن است دچار افسردگی شوند.

وی با اشاره به تاثیرات فیزیکی آلودگی هوا افزود: افرادی که در محیط‌های با آلودگی هوا زندگی می‌کنند، کمتر به فعالیت‌های ورزشی میپردازند و کاهش فعالیت‌های ورزشی نیز می‌تواند به افزایش احتمال افسردگی منجر شود.

برچسب ها: آلودگی هوا ، افسردگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار