کره جنوبی: توافق دو کره را به دلیل شرایط امنیتی تعلیق می‌کنیم

کره جنوبی به اقدام کره شمالی در پرتاب ماهواره جاسوسی به فضا واکنش نشان داد.

سومین پرتاب ماهواره جاسوسی کره شمالی به فضا در بحبوحه تنش‌های با واشنگتن، باعث خشم کشور‌های متحد آمریکا در منطقه شده است. کره جنوبی یکی از این کشورهاست. 

به گزارش تله تریدر، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز (سه شنبه) و تنها ساعاتی پس از پرتاب سومین ماهواره جاسوسی کره شمالی به فضا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد سئول اجرای توافق میان دو کره که در سال ۲۰۱۸ به امضای رهبران دو کشور رسیده بود به دلیل شرایط امنیتی به حال تعلیق درمی آورد. 

یک مقام دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در این باره به رسانه‌ها گفت: سئول براساس اقدامات و تحرکات پیونگ یانگ به موضوع واکنش نشان می‌دهد. ما شاهد آن هستیم که کره شمالی به صورت یک جانبه و مستمر اقدام به نقض این توافق برای مدت طولانی کرده است.

توافق مشترک دو کره که در سپتامبر ۲۰۱۸ پس از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهور وقت کره جنوبی به امضا رسید تاکید دارد دو کشور متعهد به افزایش همکاری و تعامل با یکدیگر هستند. توافقات مربوط به مسائل نظامی و نیز عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای بخش‌های اصلی این توافق را تشکیل می‌دهد. 

با این حال، پس از آن که کره شمالی طی روز‌های اخیر از آمادگی خود برای پرتاب سومین ماهواره جاسوسی خود به فضا خبر داد، کره جنوبی هشدار داده بود این توافق مشترک را به حال تعلیق درخواهد آورد. 

پیونگ یانگ ساعاتی قبل و یک روز زودتر از زمانی که به ژاپن درباره این پرتاب اطلاع رسانی کرده بود اقدام به پرتاب ماهواره جاسوسی خود به فضا کرد. 

تاکنون هیچ خبری درباره موفقیت آمیز بودن یا شکست این پرتاب گزارش نشده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار