با حکم دادگاه کلرادو ترامپ از شرکت در انتخابات ایالتی منع نشد

قاضی کلرادو با وجود اینکه تاکید کرد ترامپ هواداران خود را تحریک کرده است که به کاپیتول حمله کنند، اما می‌تواند در انتخابات ایالتی شرکت کند.

سارا والاس، قاضی کلرادو حکم کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ درگیر شورش شده است، اما تلاش برای حذف او از رای گیری اولیه ایالتی در سال ۲۰۲۴ را نمی‌توان رد کرد زیرا ممنوعیت اصلاحیه چهاردهم درخصوص روسای جمهور اعمال نمی‌شود.

براساس گزارش سی ان ان، تصمیم مهمی که روز جمعه توسط قاضی منطقه کلرادو صادر شد، پس از آن است که قضات دیگری در مینه‌سوتا و میشیگان نیز از حذف ترامپ از انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان خودداری کردند.

با این حال، حکم ۱۰۲ صفحه‌ای در کلرادو، رفتار ترامپ را به شدت محکوم کرد و او را یک شورشی نامید که عملاً خشم حامیان افراطی خود را برانگیخت و با قصد خاصی برای تحریک خشونت سیاسی و هدایت آن به سمت کاپیتول عمل کرد.  

والاس نتیجه‌گیری کرد که ترامپ در سال ۲۰۲۱ «به قصد مختل کردن تأییدیه کالج انتخاباتی درباره پیروزی بایدن در انتخابات از طریق روش‌های غیرقانونی عمل کرد».

اصلاحیه چهاردهم که پس از جنگ داخلی آمریکا تصویب شد، می‌گوید مقامات آمریکایی که سوگند یاد می‌کنند از قانون اساسی حمایت می‌کنند، اگر «درگیر شورش» باشند، از سمت‌های بعدی منع می‌شوند. اما قانون اساسی نحوه اجرای این ممنوعیت را بیان نمی‌کند، و از سال ۱۹۱۹ فقط دو بار اعمال شده است.

کارشناسان حقوقی معتقدند که این پرونده‌ها به نوعی به دادگاه عالی آمریکا مربوط می‌شود. اما قبل از آن، حزب جمهوری‌خواه و رای‌دهندگان مستقلی که با هماهنگی یک گروه دیده‌بان لیبرال شکایت کلرادو را مطرح کردند، می‌توانستند ابتدا به رای دادگاه کلرادو اعتراض کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار