معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو مطرح کرد؛

سهم ۱۵ درصدی نیروگاه‌های برق‌آبی‌ از ظرفیت تولید برق کشور

ایزدی گفت: نیروگاه‌های برق آبی به عنوان منابع تولید انرژی تجدیدپذیر با در اختیار داشتن سهم ۱۵ درصدی ظرفیت برق کشور نقش مهمی در تولید انرژی در دوره اوج مصرف برق دارند.

وحید ایزدی معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو در نشست خبری گفت: تاکنون بالغ بر ۷۰ درصد از کل ظرفیت برق‌آبی کشور معادل ۸۸۳۲ مگاوات توسط شرکت آب و نیرو احداث و به بهره‌برداری رسیده است. در حال حاضر بهره‌برداری از نیروگاه‌های کارون ۴، گتوند، سیمره، رودبار لرستان، داریان، سردشت، چمشیر و تاریک با ظرفیت ۳۴۷۰ مگاوات در اختیار شرکت آب و نیرو است که این میزان ۲۸ درصد از ظرفیت کل برق‌آبی کشور است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و نیرو عنوان کرد: در ۷ ماه نخست سال ۱۴۰۲ تولید نیروگاه‌های شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد افزایش داشته است. سد و نیروگاه گتوند به عنوان آخرین سد ایجاد شده در حوضه رود کارون نقش بسیار حیاتی در مدیریت منابع آب و به ویژه تولید انرژی پایدار دارد. در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۲ نیروگاه گتوند سهم بسزایی از تولید انرژی در پیک تابستان داشته است به طوری‌که در بیشتر روز‌های پیک شبکه ۲۴ ساعته در مدار تولید بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با آماده شدن واحد‌های نیروگاه چمشیر و رودبار لرستان ظرفیت آماده نیروگاه‌های شرکت در سال ۱۴۰۳ افزایش ۶۲۵ مگاواتی خواهد داشت و در صورت تحقق بارش‌های فصلی نزدیک به ۷۰۰ هزار مگاوات ساعت به تولید نیروگاه‌ها اضافه خواهد شد.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های شرکت در حوزه بهره‌برداری بومی‌گزینی و بومی‌سازی در تأمین قطعات و تجهیزات نیروگاهی است. با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که توسط شرکت‌های داخلی در طراحی و ساخت تجهیزات نیروگاهی در سال‌های اخیر ایجاد شده بخش عمده‌ای از تأمین تجهیزات نیروگاهی از داخل کشور انجام می‌شود. 

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: تعمیرات سالیانه واحد‌های نیروگاهی شرکت از ابتدای مهرماه آغاز شده و امید است با همت و تلاش شبانه‌روزی متخصیص و کارشناسان این بخش تا پایان اسفند به پایان برسد تا با آمادگی کامل در پیک تابستان ۱۴۰۳ تولید انرژی داشته باشند. نیروگاه‌های برق آبی به عنوان منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر با در اختیار داشتن سهم ۱۵ درصدی ظرفیت برق کشور و سهم حداقل ۵ درصدی در تأمین انرژی کشور، نقش بسزایی در تولید انرژی در زمان پیک مصرف دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
سلام.
آقای ایزدی به برکت ورود شما به سمت معاونت بهره برداری نیروگاه رودبار لرستان بعد از حدود4 سال بهره‌برداری و تولید برق به یکدفعه دچار آسیب و حادثه شد و الان یکسال است که هیچ تولید برقی ندارد.
نیروگاه 1000 مگاواتی کارون 4 نیز در همین دوره تصدی جنابعالی به دلیل آسیب و خسارت شدید به پست 400KV_GIS در حال حاضر کاملا بی برق است و امکان تولید برق ندارد و 4 واحد 250مگاواتی فعلا خواب است!؟
آخرین اخبار