استانداردهای دوگانه در ورزش؛

حمایت از اوکراین، آزاد اما از فلسطین ممنوع!

«انور الغازی» ستاره ۲۸ ساله تیم فوتبال ماینس تنها به دلیل انتشار یک پست حمایتی برای مردم فلسطین از تمام فعالیت‌های ورزشی در آلمان محروم شد.

از آزادی بیان صحبت می‌کنند؛ از اینکه در بسیاری از کشور‌های جهان، مردم حتی نمی‌توانند دسترسی آزاد و بدون مانع به شبکه‌های مجازی داشته باشند و نظرات خود را به اشتراک بگذارند؛ در حالیکه شرایط خودشان با آن‌چیزی که در رسانه‌ها از خود نشان می‌دهند متفاوت است.

عنوان می‌کنند که ورزش از سیاست جدا است و به هیچ وجه نباید این دو را در هم آمیخت، اما به شکلی عجیب و بدون واهمه و با استفاده از رسانه‌های خود، سیاسی‌ترین موضوعات را در ورزش اجرایی می‌کنند.

 برای غربی‌ها جنگ در روسیه و اوکراین با جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در نوار غزه تفاوت دارد و هیچ کسی حق ندارد درباره این جنایات در فلسطین اشغالی اظهار نظر کند، در شرایطی که در این چند سال اخیر و به واسطه جنگ در اوکراین واکنش‌های عجیبی از سوی تمامی مجامع ورزشی بر علیه یکی از کشور‌های درگیر این جنگ بودیم، اما اکنون هیچ باشگاه ورزشی و فدراسیون جهانی حتی حق اظهار نظر و دفاع از مردم فلسطین که زیر بار جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها همچنان در حال مقاومت هستند را ندارد.

غربی‌ها به دلایل واهی و فضاسازی رسانه‌ای، حضور روس‌ها را به دلیل جنگ در اوکراین چند سالی است در تمامی فعالیت‌های ورزشی ممنوع کرده‌اند. تمامی مسابقات ورزشی خود را در جهت حمایت از اوکراینی‌ها به شکل و شمایلی جدید  بوجود آورده‌اند و تیم‌ها را مجبور کرده‌اند تا در مواقعی با نمادی از کشور اوکراین در مسابقات ورزشی حاضر شوند و به نوع و شکلی قاطع از یکی از طرف‌های درگیر جنگ حمایت کنند و حتی افرادی را که نظری مخالف با آن‌ها  داشته باشند نیز مورد بایکوت رسانه‌ای خود قرار می‌دهند.

حالا اما شرایط متفاوت شده، جنگ در اوکراین به حاشیه رفته و تمامی رسانه‌ها و مردم در حال مشاهده جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه هستند و دیگر مانند سال‌های گذشته به دلیل حجم جنایت‌های اسرائیلی‌ها نمی‌توان کشتار صهیونیست‌ها در فلسطین را پنهان کرد. 

در این شرایط مردم در سراسر جهان و در ۵ قاره به شکلی که تا پیش از این هیچگاه مانند آن دیده نشده به حمایت از فلسطین پرداخته‌اند، از کره جنوبی در آسیا تا شیلی در آمریکای جنوبی تا بسیاری از کشور‌های غربی همه به حمایت از فلسطینی‌ها برخواستند، اما همچنان مجامع ورزشی هیچ موضع‌گیری برعلیه صهیونیست‌ها نداشته‌اند و حتی با افرادی که علیه این رژیم مطلبی را منتشر کنند برخورد هم می‌شود.

جدیدترین نوع این برخورد انتخابی و شوخی با واژه آزادی بیان را می‌توان در آلمان مشاهده کرد، جایی که ستاره ۲۸ ساله تیم فوتبال ماینس تنها به دلیل یک پست در یکی از شبکه‌های اجتماعی تمامی فعالیت‌های ورزشی‌اش تعلیق شد. آن هم تنها به دلیل حمایت از فلسطین.

انور ال‌قاضی یا الغازی، وینگر ۲۸ ساله هلندی پس از اتمام قراردادش با آیندهوون با امضای قراردادی دو ساله به صورت رایگان به ماینتس پیوست.

باشگاه ماینتس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد تمام فعالیت‌های ورزشی انور ال قاضی، بازیکن مسلمان و مراکشی‌تبار این باشگاه به حالت تعلیق در آمده است. دلیل تصمیم این باشگاه، استوری اینستاگرامی ال قاضی در رابطه با حمایت او از فلسطینی‌ها در حمله اسرائیل به غزه بوده است.

طبق بیانیه این باشگاه آلمانی، موضع‌گیری ال قاضی در رابطه با آنچه که «کشمکش در خاورمیانه» عنوان شده، "غیرقابل قبول" به‌شمار می‌رود و ماینتس خودش را کاملا بی‌ارتباط به محتوای منتشر شده از سوی فوتبالیست هلندی‌اش می‌داند؛ محتوایی که خلاف «ارزش‌های باشگاه ماینتس» عنوان شده است.

استوری اینستاگرامی انور ال قاضی در حمایت از فلسطین به شرح زیر است: 

«این جنگ نیست. وقتی یک طرف آب، غذا و برق را بر دیگری قطع کند، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف سلاح‌های اتمی دارد، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف میلیارد‌ها دلار پشتیبانی مالی می‌شود، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی یک طرف از عکس‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا علیه طرف دیگر اطلاعات غلط پخش کند، اسمش دیگر جنگ نیست. وقتی فضای مجازی محتوای یک طرف را سانسور می‌کند و طرف دیگر را نه، اسمش دیگر جنگ نیست. این اسمش نه جنگ است و نه کشمکش. این نسل‌کشی و ویرانی عظیم است و ما به صورت زنده شاهدش هستیم. از نهر (رود اردن) تا بحر (دریای مدیترانه)، فلسطین آزاد خواهد شد.»

انور ال قاضی که والدینی مراکشی دارد، زاده باردنرخت هلند است و ۲ مرتبه هم پیراهن تیم ملی این کشور را به تن کرده است. ال قاضی قصد داشت در جام جهانی ۲۰۲۲ با پیراهن مراکش به میدان برود، اما در نهایت مجوز‌های مربوطه را کسب نکرد. 

موضوع، اما این ستاره مراکشی نیست و در هفته‌های گذشته و در رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا و در جریان برگزاری مسابقات، حمایت طرفداران تیم‌های مختلف از مردم فلسطین و شعار‌های حمایتی آن‌ها با سانسور خبری بزرگی مواجه شده و هیچگاه در هیچ رسانه‌ای خبری از آن پخش نشده است.

رسانه‌هایی که تحت فرمان حکومت‌های خود هستند و طبیعتا نباید و نمی‌توانند برعلیه سیاست‌های آن‌ها حرف بزنند.

سیاست‌هایی که جنگ در اوکراین را فاجعه بشری نشان می‌دهند، اما با وقاحت تمام چشم خود را به روی جنایات و قتل عام کودکان و مردم عادی و بمباران بیمارستان‌ها می‌بندند و حرفی از جنایات رژیم نامشروع صهیونیستی نمی‌زنند.

گزارش از محمدحسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۲
بله درود بر اوکراین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مرگ بر اسرائیل و استکبار جهانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
غربگدایان بدانند که قطعا در این مبارزه روی اسب بازنده شرط بندی نموده و پیروزی قطعی با ملت مقاوم فلسطین است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
خدا نکنه شما شرق پرست ها یک بیت شعری یا یک مثلی یاد بگیرید اینقدر میگین تا ... دربیاید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
شرقگدایان اسکول
Iran (Islamic Republic of)
آشتیانی
۱۳:۵۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
اگر فرعون با کشتن پسر بچه ها توانست جلوی نابودی خود را بگیرد صهیونیست ها هم می‌توانند...
نابودی اسراییل آرزوی ما نیست بلکه هدف ماست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آفرین
عالی گفتی
دقیقا همینطوره
اسرائیل و متحدان و طرفدارانش در خون کودکان غزه غرق خواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
کسانی از اسرائیل حمایت میکنن احمق تشریف دارن.
حقوق بشر غربی
حقوق بشر امریکائی
حقوق بشر فرانسه
حقوق بشر انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
دقیقا مثل شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
امیدوارم کشورهای آلمان و فرانسه و انگلیس بشن طعمه اسرائیل خونخوار
اون وقت حالشون پرسیدن داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
باز دوباره بورس حریف بازار ارز دیجیتال نشد و مردم رفتن سمت بازار ارز دیجیتال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
معلوم هست تو این چند وقت خیلی تو ارز دیجیتال ضرر کردی که تو اخبار بی ربط هم نظر میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
پس خیال کردین چرا لیونل مسی برای بار هشتم توپ طلای جهان رابرد بخاطر حمایتش از اسرائیل وگرنه اصلا اسمی از مسی دردنیانیستحق مسی دوتا یاسه تاتوپ طلا فود نه هشتا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
متن قوی
روان
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آخه تو اوکراین هم تونل زد مردم رو سپر بلا خودشون کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
Aas
۱۱:۱۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مرگ بر اسراییل
مرگ بر حامیان اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مگرشماها محروم نمی‌کنید دم آلمان گرم چه لزومی داره ی ورزشکاربا بودجه کشوربه نان ونوایی برسد ومخالف حکومتش حرکت کند
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
اگه ساکت میموندی بهتر بود کسی نظرتو نخواست! آخه مرد ناحسابی البته اگر ذره ایی مردانگی داشته باشی! همین خودت دم از انسانیت میزنی اراجیف میبافی اگر سگی بهش آب بدن میگی ببین انسانیت! الان کودکان و زنان و افراد مسن بیگناه دارن زیر بار آماج حملات و بمباران هوایی میرن بعد تو میگی با پول اون کشور به نان و نوا رسیده؟ مردک اون کار میکنه اونجا عاشق چشمش نبودن که!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مردک خودتی مگرکسی نظرتوروخواسته؟ چطور به علی دایی که درباره دختراردبیلی مصاحبه کردی چهارتا مثل تو احمق گفتید با بودجه بیت المال به اینجا رسیده الان وقتی نوبت کشورداری میشه اونجا کارمیکرده؟حرفهاییکه به ورزشکاران و هنرمندان منتقد میزدید الان به جاهلانی مثل تو پس دادم هرکسی مختار و آزاد هست نظرش را بگوید شماها بقران نه دیندار هستید نه باسواد و نه منطقی فقط یک مشت برده که افکارتان دست خودتان نیست بفهم تا تونستی توهین نکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
انسانیت شما کجا رفته .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
افراد مثل تو رو فقط باید بست به ...! نه اینکه علی دایی از حقوقش محروم شد؟ یا اون بازیکنانی که سرود ملی نخواندند و بازوبند مشکی بستند به جای جریمه حواله خودرو گرفتند! وقتی کور و کر شدی چیزی حالیت نمیشه. بعد تازه این ها علیه امنیت ایران اقدام کردند و اینطور آزادانه هنوز دارند می چرخند ولی آلمان به خاطر یک کشور دیگه اینطوری جریمه می کنه! اگر حتی یک ذره کوچک هم عقل و منطق و فهم داشته باشی شاید وجدانت کمی درد بگیرد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
خون همه رنگین تره جز خاورمیانه بیچاره
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۰:۰۸ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
دموکراسی دروغین غرب
آزادی عقیده دروغین
فقط آزادی و دموکراسی وقتی در جهت منافع و خواست آنها باشه قبول است در غیر این صورت با زور شما را مجبور به قبول شرایط خود میکنند
غرب واقعا وحشی وحشی وحشی است و خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
استاندارد دوگانه یعنی اینکه از ترس ارباب پوتین، تو رسانۀ میلی خودمون حمله روسیه به اوکراین رو "عملیات ویژه" خطاب می کردند. جنگ جنگه و همیشه هم محکومه، فرقی نمیکنه اوکراین باشه یا غزه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
همینه دیگه مگه شما اجازه میدیدن ما نظر خودمون رو بگیم؟ کشورهای دیگه هم مثل شما نظر خودشون رو تحمیل میکنن.
شما اجازه میدیدن بازیکن فوتبال از اسرائیل حمایت کنه یا از هستی ساقطش میکنین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
نفهم دشمن برای همه جهان ثابت شده است ک اسراییله چرا اینقد خودتون رو ب حماقت می زنید،خود دشمن هم میدونه ک حق با فلسطینه اما بخاطر پول جاه و مقام لال شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
چرا حرف مفت ميزنى ، امثال تو در ايران ، همه افراد و رسانه ها هر نظرى براحتى اظهار مى كنيد ، حتى در بسيارى از مواردى كه دروغ مى گوييد ، تهمت مى زنيد و نشر اكاذيب مى كنيد با شما برخورد قانونى انجام نمى شود. و آخرش هم طلبكارتر هستيد . اُف بر بى شرمو و بى شرف شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
میگم آخه اسکول اگه آن طوری که تو میگی بود الان نظرت رو که نظر نیست وعوام فریبیست الان نمیذاشتن . دوما کجا دیدی از ظالم و متجاوزگر و کودک کش و قاتل مردم بی دفاع رو در جایی حمایت کنن مگر توسط دولت امریکا و دولتهای اروپایی و افرادی مثل تو حمایت کنن که فقط بفکر خود و منافع خود و خوشگذارنی هستن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مرتیکه صهیونیست اسراییل ژیمی جعلی است و غاصب پس باید برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
درود بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آنقدر چشم و گوشت با اراجیف من و تو و بی بی سی و اینترنشنال پر شده که دیگه حتی انسانیت رو هم فراموش کردی. الان مهدوی کیا که با اون مربی اسرائیلی عکس انداخت از زندگی ساقط شد یا حاج صفی و شجاعی وقتی با اون تیم اسرائیلی بازی کردند از هستی ساقط شدند یا بعدش باز هم بازی کردند و حتی حاج صفی حتی الان هم کاپیتان تیم ملی هست و حواله خرید خودرو هم می گیرند.یک کم از خوابی که هستی بیدار شو شاید وجدانت هم بیدار شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
والا اینجا تو ایران هر کاری دلشون میخواد میکنن
بعد هم پرو پرو سرکارشونم میرن پولای هنگفتی هم به جیب میزنن
نون و اب مملکت میخورن دم برای دشمن تکون میدن و غش و ضعف میرن
کجای دنیا اینطوریه اینقدر با نامردها و عوضی ها مدارا کنن
و اینقدر افراد پرو داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
قطعا اسراییل جنایتکاره ولی نباید از کشورهای حامی اسراییل توقع بیشتری داشت. خب اونها طرفدار اسراییل هستن. همانطور که اکه بازیکنی در ایران یه پست حمایتی از اسراییل بذاره آیا محروم نمیشه!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
هرگونه دریافت اجاره و فروش مسکن بدون مشخص بودن سند رسمی ملک و قرارداد و پرداخت مالیات صاحب خانه را جرم و پولشویی اعلام کنید و حساب های بانکی دریافت کننده را توقیف و فرد را مجازات مالی و مالیاتی کنید و فرد افشا کننده را پاداش دهید تا اتمام قرارداد غیر رسمی، مستاجر بماند و یا از فروشنده غیر رسمی، خسارت بگیرد. با افزایش مالیات سنگین برای صاحبان تعداد بیش از سه خانه خالی یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه خالی، در شهری که ساکن هستند از احتکار خانه جلوگیری کنید. برای کسانی که بیش از سه خانه یا حداکثر به تعداد فرزندان به علاوه دو خانه در شهری که ساکن هستند اجاره داده اند به عنوان صنعت اجاره خانه رفتار کرده و قوانین مالیاتی تجاری ایجاد کنید. شهری که ساکن نیستند هم بیش از یک خانه خالی یا اجاره ای از مالک مالیات تجاری بگیرید. بانک ها را هم اگه می تونید از بنگاه داری املاک خارج کنید
Iran (Islamic Republic of)
ه
۰۹:۱۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
تمام بدبختی های روی کره زمین از غرب و کشورهای اروپایی و آمریکا می باشد سرزمین فساد خیز و فساد آور است جنگ و خونریزی همزاد و هم ذات آنهاست جز به حیوانیت و چهارپا بودن در قامت انسان فکر نمی کنند علمان و اندیشمندان واقعی آنها هم به این باور رسیده و خود را از ورطه فساد و زندگی انگلی جدا کرده عده ای بدبخت تر از هن جماعت هم از آنها در همه زمینه ها گدایی می کنند البته عمر فساد کوتاه هست و زمان زیادی به نابودی آنها باقی نمانده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
تا بوده همين بوده
اخه خون اكرايني ها رنكين تره
Iran (Islamic Republic of)
artemis
۰۹:۰۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
قابل توجه اون دسته از خواصی که میگن فقط تو ایران ورزش سیاسیه...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۵۹ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
این دولت های اروپایی خیلی پست فطرت و بی شرفت خدایی
United States of America
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
ای دنیا بشناسید دورنگی ای مردم ایران بشناسید دشمنان اصلی بشریت را
ای کسانیکه هنوز فکرمیکنید عرب دمکراسی وقانون وجود دارد بدانید فقط فربب است چون پرده برآفتاده معلوم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
مثل سران تو مگر تو اجازه میدی مخالفان غزه توییت وراهپیمایی کنندمگرورزشکاران و هنرمندان نبودند که برخلاف نظام نظرداشت یا کشتید یابردید یا زندانی کردید آلمان کارخونه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
این کجاش به منطق انسانی می‌خوره
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۰۸:۵۱ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
آی دیش اینه تو اینستا elghazi21
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۰۸:۵۰ ۱۴ آبان ۱۴۰۲
کاش آی دی اینستاشو میذاشتین غیر مستقیم که ازش حمایت کنیم الان چطوری پیداش کنیم
آخرین اخبار