فرانسه: آفریقا ما را با روسیه معاوضه نکند

وزیر امور خارجه فرانسه از کشورهای آفریقایی خواست تا تمرکز خود را بر گسترش روابط با پاریس بگذارند.

«کاترین کولونا» وزیر امور خارجه فرانسه، در سفر خود به نیجریه از کشور‌های آفریقایی خواست تا روابط با روسیه را به فرانسه ترجیح ندهند.

کولونا سفر به ابوجا  را فرصتی برای برجسته کردن همکاری دانست و از بازگشت ۱۵۰ میلیون دلار اختلاسی که در فرانسه مسدود شده خبر داد.

ژنرال «سانی آباچا» حاکم نظامی سابق نیجریه، که در سال ۱۹۹۸ درگذشت، مظنون به غارت از ۳ تا ۵ میلیارد دلار از بودجه عمومی است، این میزان پول از نیجریه خارج شده و در موسسات مالی در چندین کشور اروپایی و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است. نیجریه همچنان در تلاش است تا این پول را پس بگیرد.

یکی از خبرنگاران در جریان این سفر از کولونا پرسید که آیا پاریس در حال از دست دادن کنترل خود بر قاره آفریقاست و کولونا در جواب گفت: اگر من جای آن‌ها بودم مسکو را بر پاریس ترجیح نمی‌دادم.

نیجریه، مالی و بورکینافاسو یه کشور آفریقایی هستند که پیشتر مستعمره فرانسه بودند و بورکینافاسو، مالی و نیجر بخشی از منطقه ساحل هستند که شامل چاد و موریتانی نیز می‌شود. وزیرخارجه فرانسه به خبرنگاران تاکید کرد که ساحل نماینده تمام آفریقا نیست، و وضعیت‌های متفاوت و مثبت‌تری فراتر از ساحل وجود دارد.

در همین حال، بسیاری از کشور‌های آفریقایی روابط گرمی با روسیه دارند. در اجلاس روسیه و آفریقا که در ماه جولای در سن پترزبورگ برگزار شد، نمایندگان تمام ۵۴ کشور آفریقایی از جمله ۴۵ رئیس دولتی حضور داشتند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار